Search
Close this search box.
Search

خانه قصردشت | دفتر طراحی استاک

خانه قصردشت | دفتر طراحی استاک
موقعیت: ایران ، شیراز
معماری و نظارت: علی سوداگران
طراحی داخلی: نازنین کازرونیان
مجری: محمد فیروزی
کارفرما: کامران مظفریان
سال طراحی و اجرا: 1387

این خانه برای یک خانواده‌ی 4 نفره در منطقه قصردشت شیراز و در یک زمین 500 متر مربعی طراحی و ساخته شد. در طبقه‌ی همکف، فضاهای عمومی از قبیل اتاق مهمان، آشپزخانه، نشیمن و پذیرایی قرار گرفت و فضاهای خصوصی شامل اتاق‌های خواب و نشیمن خصوصی، به طبقه‌ی اول و همچنین فضای ورزشی، استخر و سرایداری به طبقه‌ی زیر زمین انتقال یافت.
چالش اصلی در طراحی این خانه، اولویت دادن به روابط و عملکرد فضاها بود؛ به‌گونه‌ای که هر فضا، مستقل و کاملاً تعریف‌شده باشد و در عین حال، این مرز بندی با کمترین دیوارها تعریف گردد تا ضمن ایجاد وسعت دید و تنوع فضایی، حریم فضاها و تناسباتشان، محیطی امن و دنج را فراهم نمایند.
به علت قرارگیری پلاک ساختمان در انتهای کوچه، چرخش 45 درجه‌ی ورودی، امکان دسترسی و دید مناسب‌تری را برای ورود به خانه فراهم ساخت و فضای باقی‌مانده از این چرخش به پارکینگ اختصاص یافت.
نکته‌ی دوم در طراحی این خانه، سلسله مراتب دسترسی و حریم است که با چرخش ورودی، این امر نیز امکان‌پذیر شد و فضاها با کمترین دیوار‌گذاری و مانع بصری تعریف شدند.


در طبقه‌ی همکف، آشپزخانه، میز غذاخوری خصوصی، نشیمن خصوصی و بالکن، چهار فضایی هستند که به‌صورت متوالی در امتداد یکدیگر قرار گرفته‌اند. خانواده، اکثر زمان مفید خود را در این فضاها سپری می‌کند. ارتباط نزدیکِ میان آنها، محیطی با تناسبات مناسب و دنج ایجاد کرد که با وجود باز بودن آشپزخانه به نشیمن، هیچ دیدی از سوی فضای عمومی به آنجا وجود ندارد.
در جبهه‌ی جنوبی طبقه‌ی اول، 3 اتاق خواب طراحی شده است. شکافی به عرض 2 متر اتاق‌های کودکان را از والدین جدا می‌کند تا امتداد ایده‌ی حریم‌ها حتا در فضای خصوصی نیز مشخص گردد. همچنین این شکاف، امکان ورود نور به فضاهای میانی و ارتباط بصری میان دو طبقه و دید به فضای سبز را آسان می‌سازد. در این شکاف، پله‌ی دسترس، دودکش شومینه و چراغ‌های آویز به عنوان الِمان­هایی، در زیر تابش آفتاب خودنمایی می­کنند. امتداد این شکاف در نمای خارج ساختمان به یک آب‌نما ختم می‌شود.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا موقعیت: ایران، یزد، میدان شهید ریاضی، بلوار ابن سینا، پلاک13کارفرما: دکتر مقیمیعملکرد: کلینیک آزمایشگاهیتیم طراحی: حانیه دانشور، بهاره پزشکی، فاطمه حسنلواجرا: سعید بخشیمدیر پروژه: مهیار جمشیدینظارت: سعید بخشیتیم سازه و تاًسیسات: عمادی، اکبرپوریان، مردانیگرافیک : بیتا رضایی، امیرحسین محمد، رومینا قورچیان، ملیکا

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.