Search
Close this search box.
Search

چشم‌انداز طرقبه | دفتر طراحی معماری آرشیسه

چشم‌انداز طرقبه ، دفتر طراحی معماری آرشیسه
موقعیت: ایران، طرقبه
معمار مسئول: حوریه صادقپور هروی، زهرا صادقپور هروی
تیم طراحی: دفتر طراحی معماری آرشیسه
مساحت زمین: 1530 مترمربع
مساحت زیربنا: 5100 مترمربع
پایان طراحی : ۱۳۹۹

چشم‌انداز طرقبه جامعه معماران ایران

سایت پروژه با مساحت 1530 مترمربع در شهرستان طرقبه، استان خراسان رضوی، در پلاک همجوار رودخانه‌ی طرقبه و در لایه‌ی دوم بلوک‌های مجاور میدان اصلی طرقبه واقع شده است. حداکثر زیربنای مجاز پروژه 5100 مترمربع با عملکرد غالب مسکونی (70 درصد) و سایر کاربری‌های کمکی مانند فضاهای ورزشی، لابی و… است. سایت از تراز خیابان تا سطح قابل استفاده‌ی مجاور رودخانه، 22 متر اختلاف ارتفاع دارد و حداکثر تعداد طبقات بالاتر از تراز صفر، 4 طبقه می‌باشد.
از موضوعات مهمی که در طراحی پروژه ذهن معماران را درگیر کرده بود، عدم توجه به فرهنگ و معماری خاص منطقه‌ی طرقبه در حوزه‌ی طراحی، عدم بهره ‌بردن از پتانسیل‌های طبیعی و گردشگری در برطرف کردن خلا‌های ناشی از زندگی در شهر، عدم استفاده از طبیعت بکر منطقه به منظور افزایش سلامت جسمی و روانی کاربران، کمبود فضاهایی برای افزایش تعاملات اجتماعی افراد، توجه نکردن به حفظ پایداری و توسعه‌ی شهری، حفاظت از بستر طبیعی و حداقل تغییر در بستر می‌باشد.

چشم‌انداز طرقبه جامعه معماران ایران

بنابراین کانسپت و ایده‌ی کلی طراحی برگرفته از خانه‌های پلکانی طرقبه می‌باشد. در این طرح سعی شده است با انتخاب مدول واحد و قرار دادن این مدول‌ها بر روی هم، ضمن تداعی کردن پلکانی بودن پروژه، حیاط‌های بزرگی برای هر واحد در نظر گرفته شود. با توجه به شرایط کنونی جامعه و مواجه‌ی جامعه‌ی بشری با کرونا و قرنطینه‌ی خانگی، در طراحی سعی شده است که برای هر واحد، حیاط‌های سبز اختصاصی از 16-32-48 مترمربع با چشم‌اندازی به رودخانه‌ی طرقبه طراحی شود. این پروژه با استفاده از رویکرد معماری زمینه‌گرا (همخوان با فرم خانه‌های پلکانی) و معماری سبز (حیاط‌های سبز اختصاصی) به حل مسئله پرداخته است؛ همچنین با دو بخشی ‌کردن فضاهای مسکونی و ایجاد گذرباغ، علاوه بر قاب‌کردن منظره‌ی سبز و آبی (رودخانه) مقابل پروژه، یادآور کوچه باغ‌های روستاهای طرقبه می‌باشد.
تراز همسطح با بستر رودخانه (22- متر) و تراز همکف (همسطح با خیابان) کاربری‌های عمومی و طبقات 5- تا 1- و 1+ تا 3+، واحدهای مسکونی است. بخشی از پارکینگ مجموعه در طبقه‌ی 2- قرار گرفته است. در این طرح سعی شده است برای افزایش تعاملات اجتماعی افراد و ارتباط دو طرف رودخانه، افراد با ورود به تراز همکف (لابی مجموعه) و عبور از گذر پروژه به پل برای عبور از روخانه دسترسی داشته باشند.
و در انتها مراتب سپاس را از راهنمایی و زحمات ارزشمند اساتید گرانقدرمان، جناب آقای دکتر حامد کامل‌نیا (عضو هیئت علمی و دانشیار دانشکده‌ی معماری و شهرسازی دانشگاه فردوسی مشهد) و سرکار خانم مهندس مژگان روپوش در زمینه‌ی پیشبرد طراحی پروژه تقدیم می‌داریم.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا موقعیت: ایران، یزد، میدان شهید ریاضی، بلوار ابن سینا، پلاک13کارفرما: دکتر مقیمیعملکرد: کلینیک آزمایشگاهیتیم طراحی: حانیه دانشور، بهاره پزشکی، فاطمه حسنلواجرا: سعید بخشیمدیر پروژه: مهیار جمشیدینظارت: سعید بخشیتیم سازه و تاًسیسات: عمادی، اکبرپوریان، مردانیگرافیک : بیتا رضایی، امیرحسین محمد، رومینا قورچیان، ملیکا

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.