Search
Close this search box.
Search

نگاه خانه | استودیو معماری درک فضا

نگاه خانه، استودیو معماری درک فضا
موقعیت: ایران، تهران
استودیو معماری: درک فضا
تیم طراحی: ترانه ایران پور، گلنوش تهرانی
دستیار طراح:  بهاره پزشکی
مدیر پروژه: مهیار جمشیدی
اجرا: مازیار جمشیدی
گرافیک محیطی: استودیو گراف
مساحت زیربنا: ۲۲۰ مترمربع
عکس: محمدحسین حمزه لویی
اتمام پروژه: ۱۴۰۲

نگاه خانه، استودیو معماری درک فضا، جامعه معماران ایران

نگاه خانه” خانه ای برای بودن و بیشتر دیدن

در هر خانه فرای فضا های عملکردی، عناصری به عنوان واسط در فضا به وجود‌ می‌آیند که عموماً عاری از اتفاقی شگفت‌انگیز، موجبات جا ‌به جایی مخاطب را فراهم می‌کنند.
در این پروژه تمرین کردیم تا این لکه ها را به نقطه عطف مسئله بدل کنیم.
دغدغه ای که رفته رفته با خوانش مخاطب، منجر به ایجاد عرصه های اتصال دهنده اما نگین واره باشیم
عرصه هایی که خود به خود موجودیت دارند و تنها فضایی برای عبور و مرور از نقطه A به B نمی‌باشند.

خانه ای برای مکث کردن هنگام راه رفتن

بسیاری از آپارتمان های امروزی به واسطه دستیابی به ظرفیت بهتر نورگیری، هندسه ای متمرکز بر کشیدگی 

طولی دارند. هندسه پلانی در عموم این خانه ها دچار راهروهایی جهت برپایی سلسله مراتب و بهبود تفکیک عرصه های جمعی و شخصی خانه می‌شوند .

تبدیل این فضا ها به گالری و عرصه ارائه هنری از تمرین های ما در این پروژه بود. تمرینی که در آن جابه‌جایی در خانه به عنوان صورت مسئله، و چگونگی آن ما را به کیفیت جدید و مضاعفی برای عبور و مکث در عرصه های خانه رساند .

دالانی که دعوت کنندگی ایوان گونه دارد به عنوان یک گالری کوچک پذیرای عبور و مکث مخاطب خود می‌باشد . انتهای این گالری کاربر را به عرصه اتاق ها می‌رساند.

نگاه خانه، استودیو معماری درک فضا، جامعه معماران ایران

تبار‌شکنی آرکی‌تایپ حیاط مرکزی در آپارتمان های امروزی

الگوی حیات مرکزی از “آرکی‌تایپ” های پر‌تکرار معماری ایران-به خصوص در اقلیم‌ گرم و خشک-به شمار‌ می‌آید که همواره پاسخی کارا به فرهنگ و بستر خود بوده‌ است. این الگو همزمان پاسخگو به نیاز محرمیت کاربران و تلطیف شرایط آب‌و‌هوایی پروژه ها به مثابه خرده اقلیم در کنار سایر عناصر بوده است.

این بار تلاش کردیم تا ابعاد دیگری از این صورت مسئله را تبار شناسی کنیم که بیشتر به هندسه و دیاگرام های توسعه فضایی آن بر می‌گردد. در این خانه ها عملکرد های اصلی دور تا دور حیاط شکل می‌گرفتند و ما تلاش کردیم از ظرفیت نورگیر (Void) ساختمان به عنوان حیاطی مرکزگرا به عنوان سوزن پرگار شکل گیری عملکرد ها استفاده کنیم. نورگیر هایی که عموماً در آپارتمان های امروزی موجودند اما هیچ گاه به مثابه حیاطی مرکزی و محور های عملکردی منشعب از آن مورد توسعه قرار نگرفته اند.

در این پروژه عملکرد های اصلی از جمله هال خصوصی(سینما)، آشپزخانه ، رختشور‌خانه(Laundry) و کتابخانه واحد دور تا دور حیاط مرکزی آن-همان نورگیر ساختمان-جای گرفته‌اند.

چند پاکت فضایی در تلاش برای ایجاد ساختار یک خانه

در توزیع عرصه های فضایی با توجه به ساختار طولی پلان، تلاش شد تا هر عرصه این خانه به صورت مجزا و در عین حال گسترده در نظر گرفته شوند که هر یک فرای برپایی عملکرد خود، مدخلی برای پاکت فضایی بعدی، در تعالی خود باشند.

جعبه های میانجی ( Art Connection Box) اینجا در نقش برپا کننده سلسله مراتب فضایی در پروژه کار می‌کنند.

 ایجاد مَدخل های فضایی؛ تلاشی برای برپایی سلسله مراتب حرکتی

به عنوان یک خانه، مدخل همواره دارای ارزشمندی فضایی بوده‌است. نحوه ی ورود به عرصه های مختلف فضایی و ایجاد مکث توأمان با تغییر رویه برای آمادگی مخاطب به جهت عبور از فضای حاضر و دستیابی به فضای بعدی در این پروژه به صورت تاکیدی رخ داده است تا ظرفیت های فضایی متنوعی را در خود ایجاد کند .

نگاه خانه، استودیو معماری درک فضا، جامعه معماران ایران

عملکرد های مضاعف و مکمل؛ راه حلی برای دستیابی به تجارب جدید فضایی در دل آپارتمان های امروزی 

همه ما دچار روزمرگی در الگو های تکراری آپارتمان های معاصر هستیم. 

برای تبار شکنی این کاربری، به دنبال برپایی ظرفیت هایی رفتیم که در حضور آنها الزامی نیست، اما موجب بالاتر بردن سطح رضایت فردی و اجتماعی در آپارتمان های امروزی می‌گردد. این امر منجر به تعالی رویکرد هم‌افضایی در میان استفاده کنندگان فضا می گردد. این امر همزمان نیازمند آزادسازی ظرفیت فضایی می باشد که در این پروژه با حذف اتاق خواب سوم -که کیفت مطلوب نورگیری نداشت- این ظرفیت را در پروژه ایجاد و تلاشی برای خلق یک سینما -هالی چند عملکردی- کردیم .

یک لقمه حیات(ط)، عرصه ای نیمه باز در انتهای پاکت های فضایی خصوصی 

در خلال روزمرگی زندگی مدرن، در پی توسعه و ایجاد عرصه های برای حل شدن انسان در لحظه، گه گاه در پروژه ها به ظرفیتی نیمه باز بر می‌خوریم و آن را با تمام وجود قدر می‌دانیم. انسان فی‌الذات در حیاط خوش است، انسان مدرن ‌بیشتر.

هندسه این حیاط تلاش برآن دارد که با توسعه عملکردگرا و گشاده دستی فضایی، علاوه بر نظرگاه همیشگی بازشو های اتاق های خواب، فضایی برای حضور حداکثری افراد این خانه در دل خود باشد. عملکردهایی همانند آشپزخانه ی روباز، نشیمن، حوض و باغچه ای مدرن .


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

ویلای پرسه گرد | شرکت نشا (مهندسین مشاور نگین شهر آینده)

ویلای پرسه گرد | شرکت نشا (مهندسین مشاور نگین شهر آینده)موقعیت: ایران ، قزوینمعمار : علی نقوی نمینی مدیر پروژه: نازنین مهرپومعماران طراح: میلاد انصافیان، امیر لکپورگروه طراحی: شیرین مشیری، خورشید مظاهری، منصور نقدی، شهداد بادیه نشین، عطیه اکرمیمساحت زمین: ۱۹۰۰ مترمربعزیربنا: ۵۲۰ مترمربعتاريخ: ۱۳۹۸نوع: مسكونی،‌ طراحی داخلیمعمار روشنایی: نازنین

ادامه مطلب »
مجتمع مسکونی پلاک۲۶ جامعه معماران ایران

مجتمع مسکونی پلاک۲۶ | امیرافشار معینی

مجتمع مسکونی پلاک۲۶ ، امیرافشار معینی موقعیت: ایران، اصفهان، بیشه حبیب معمار مسئول: امیرافشار معینی مجری : گروه مهندسی آرشید کارفرما : جناب باباگل نوع سازه : اسکلت بتنی نوع تاسیسات : مرکزی مساحت زمین: ۴۳۰ متر مربع مساحت زیربنا: ۱۶۰۰ متر مربع عکس: نگار صدیقی اتمام پروژه: ۱۴۰۱ هشدار!

ادامه مطلب »
خانه باغی در فراشاه جامعه معماران ایران

خانه باغی در فراشاه | زیبا آذر

خانه باغی در فراشاه ، زیبا آذرموقعیت: ایران، یزد، فراشاهمعمار مسئول: زیبا آذرتیم طراحی: استودیو کانتکستپرزانته: مرجان فقهی- زهرا زارعین- نسیم کبیری-امیر رضا نصوحیعکس: استودیو دیدسال طراحی: ۱۴۰۰وضعیت پروژه: ساخته نشده – کانسپتجوایز: برنده جایزه  Tubądzin Design Awards دربخش CultureFORMدر 1stage   shortlist   در جایزه بزرگ villa در سال 1400فینالیست جایزه

ادامه مطلب »

ویلای خشت باف | گروه معماری ایماژ

ویلای خشت باف | گروه معماری ایماژ موقعیت: ایران، تهران معماران: نوید تولایی، آرمین شایانپور، محمدمهدی شرافت پیما مساحت: ۹۱۲مترمربع مدیر اجرایی: الیاس دمیرچی تیم اجرایی: امیرحسین خواص صفت ناظر: گروه ED مهندس مکانیک: علی شهبازی مهندس برق: محمد براتی عکس: محمدحسین حمزه لویی، محمد مهدی شرافت پیما هشدار! تمامی

ادامه مطلب »

کارخانه پایکار بنیان پانل | شرکت طراحی آراد

کارخانه پایکار بنیان پانل | شرکت طراحی آراد موقعیت:  ایران ، تهران ، کیلومتر ۳۵ ساوه ، شهرک صنعتی پرند معماران: بهرام کلانتری ، کوروش دباغ همکاران طراحی: مجید پژوهی ، نیلوفر نیکسار تاریخ: ۱۳۸۵- ۱۳۸۶ نوع کاربری: صنعتی مساحت زمین: ۱۰۵۰۰ مترمربع مساحت ساخته شده: ۵۲۵۰ مترمربع تیم طراحی

ادامه مطلب »

ساختمان اداری _ تجاری سهروردی | گروه معماری و شهرسازی سروستان

ساختمان اداری _ تجاری سهروردی | گروه معماری و شهرسازی سروستان موقعیت: ایران ، تهران معماران: مانلی افشنگ، مهفام کوشش تیم طراحی: مهسا الهی وفا ، فرزانه خلیلی ، شیدا بنی هاشمی سال: ۱۳۹۹ مساحت زمین: ۲۰۰ مترمربع مساحت : ۱۰۲۵ مترمربع نوع کاربری: اداری، تجاری مشاور سازه: بهنام مصداقی

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.