Search
Close this search box.
Search

رستوران دکتر کالری | الهام سلطانی

طراحی داخلی رستوران دکتر کالری | الهام سلطانی
موقعیت: ایران، اصفهان
معمار: الهام سلطانی دهنوی
مساحت: ۳۹ مترمربع
عکس: امیرمسعود اقارب پرست
مهندس سازه: محمد ترمه فروشان تهرانی
سازه: میلاد خلیفه سلطانی، عماد رفیعیان
سال: ۱۳۹۴
جوایز کسب شده: دومین دوسالانه‌ ی ملی معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران (برگزیده)

این پروژه شامل طراحی فست فود دکتر کالری می باشد. در طی بازسازی این پروژه هدف اصلی کارفرما، پذیرایی از مشتریان در فضایی گرم و صمیمی در زمانی کوتاه و محدود بود. همچنین قرار بود در این فست فود غذاها از مواد اولیه سالم و با کالری مشخص تهیه شوند. پروژه حاضر پیش از بازسازی یک ساختمانی دو طبقه با اسکلت فلزی و مصالح بنایی بوده و به طور نیمه کاره باقی مانده بود. قدمت این ساختمان حدودا ۳۰ سال بود. بخش تجاری این ساختمان دارای متراژ کوچک ۳۹ مترمربع و کاربری سوپر میوه و سبزیجات بود.

ساختمان پروژه در خیابانی دو طرفه در محله ی مرداویج اصفهان قرار گرفته بود. در این خیابان بیش ترین تردد با ماشین صورت می گرفت و تردد عابرین پیاده تقریبا دیده نمی شد. این رو نمای بیرونی پروژه باید به گونه ای طراحی می شد که برای مخاطبینی که با سرعت از مقابل آن عبور می کنند، جلب توجه کرده و جریانی پیوسته از بیرون به درون ایجاد کند. بنای اولیه پروژه نمای جالبی نداشته و مخروبه به نظر می رسید. با توجه به این که نمای بیرونی تأثیر بسزایی در پروژه های تجاری دارد، طراح تصمیم گرفت تا با توجه به این که قسمت های بالایی بدون استفاده است، نما را به طور کامل با پلاستر سیمانی بپوشاند. بدین ترتیب هم در هزینه ها صرفه جویی کرده و به علاوه با سایر قسمت ها هارمونی خواهد داشت.

همچنین برای طراحی فضاهای داخلی تصمیم گرفت تا با در نظر داشتن ضوابط شهرداری، قسمت تجاری برای رستوران و قسمت پارکینگ ساختمان به عنوان آشپزخانه مورد استفاده قرار گیرد. این دو فضا به واسطه شیشه از یکدیگر جدا می شوند.

در این پروژه طراحی فضایی گرم و صمیمانه مورد نیاز بود. بدین ترتیب استفاده از یک پالت غنی از متریال و رنگ های طبیعی، پوشش گیاهی سرسبز، مبلمان خاص و زیبا و نورپردازی مناسب می توانست ارتباطی عمیق میان تجربه صرف غذا با محیط اطراف ایجاد کرده و حس و انرژی مثبتی را در میان مشتریان بر انگیزاند. ایده اصلی در طراحی این پروژه از فرش ایرانی، ساختار تشکیل دهنده آن و بزرگ ترین منبع الهام بخش آن یعنی طبیعیت گرفته شده است. این طرح شامل نوارهایی با رنگ های سنتی ایرانی است که از نمای بیرون شروع شده و در فضای داخلی با متریال مختلف ادامه می یابد و بدین ترتیب فضایی پیوسته ایجاد می کند که عناصر مختلف تشکیل دهنده طرح را از بیرون به درون تعریف می کند.

با توجه به محدودیت فضا (۳۹ مترمربع)، استفاده از حداقل فضای موجود و استفاده از متریال و مصالح سبک برای طراحی این پروژه ضروری بود. متریال به کار رفته در تمامی مولفه های پروژه شامل چوب، نخ، پروفیل آهن و ورق می باشد.

در قسمت نمای بیرونی که مربوط به نوارهای رنگی است، با استفاده از قوطی های ۲×۴ و ورقه های آهنی با پوشش رنگ مخصوص نما و سایر بخش های آن با استفاده از پلاستر سیمان و پوشش رنگ رنگ مخصوص نما اجرا شده است. سایر نوارهای رنگی موجود در فضا با استفاده از نخ پنبه قالیبافی به روش چله کشی اجرا شده اند.

به دلیل سختی اجرا، تارهای فرش را به جای آن که بر روی دار قالی بچرخانند، ابتدا بر روی زمین آماده کرده و سپس تارهای آماده شده را بر روی دار قالی در سقف اجرا گردید. دیوارها، میزها، صندلی ها، آتریم، و همچنین چراغ ها دارای پوشش چوبی، پایه ی میز و صندلی ها از قوطی آهنی و سایر بخش های رنگی با استفاده از نخ های طبیعی و مصنوعی اجرا شده است. جنس نخ های به کار رفته در سقف از جنس نخ پنبه طبیعی قالیبافی بود. برای صندلی ها از نخ های مصنوعی استفاده کردند که در بازار  به ” قیطون ماکارونی” هستند.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »
خانه باغ برج جامعه معماران ایران

خانه باغ برج | استودیو معماری “با”

خانه باغ برج ، استودیو معماری “با” موقعیت: ایران، اصفهان، مشتاق اول کوچه باغ برج معماران: بابک کریم‌پور، علی شفیق طرح آجر چاربر: سروش اسدی مجری: بابک کریم‌پور، امید اشراقی گرافیک: علی شفیق کارفرما: مهدی فخر طاها نماکار: محمد حق‌نواز مساحت زمین: 100 متر‌مربع مساحت زیربنا: 290 متر‌مربع عکس: محمد

ادامه مطلب »
مجتمع بوم گردی پورداروم جامعه معماران ایران

مجتمع بوم گردی پورداروم | محمدرضا کهزادی

مجتمع بوم گردی پورداروم ، محمدرضا کهزادی موقعیت: ایران، تنکابن معمار مسئول: محمدرضا کهزادی معمار اجرایی: میلاد عابدینی حوزه: ۹ متر مربع عکس: استودیو دید، بنیامین جهانشاهی اتمام پروژه: ۲۰۲۲ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.