Search
Close this search box.
Search

مرکز فرهنگی-سینمایی دزفول | فرهاد احمدی

مرکز فرهنگی-سینمایی دزفول | فرهاد احمدی
موقعیت: ایران ، دزفول
معمار: فرهاد احمدی
سال ساخت: 1372-1367 

نگاه مفهومی به فضا، متن‌گرایی و گرایش به مفاهیم بنیادین معماری پایدار جزو دغدغه‌های طرح‌های معماری فرهاد ‌احمدی است. او به سال 1329 خورشیدی در شهر آبادان به دنیا آمد، در سال 1356 خورشیدی از دانشکده‌­ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته‌­­ی معماری فارغ‌التحصیل شد و در سال 1360 خورشیدی به عضویت هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی درآمد. احمدی فعالیت حرفه‌ای خود را از دهه‌ی 60 خورشیدی با ساخت مجموعه‌های مسکونی و خدماتی در مناطق محروم استان خراسان و بازسازی مناطق جنگی شروع کرد. از نظر فرهاد احمدی معماری سنتی ایران به واسطه­‌ی نوع نگرش به انسان و محیط، زمینه­‌ی ارزشمندی دارد که با نگرش به ویژگی‌های بنیادین این معماری می‌توان آنها را در معماری معاصر به کار برد. گرایش عمده‌­ی فعالیت­‌های اخیر فرهاد احمدی را می‌توان با عنوان کلی “معماری پایدار” نامید. اما این نکته را نباید فراموش کرد که مباحث دوره‌­ی ‌اول کاری وی در جای جای پروژه‌های دوره­‌ی‌‌ دوم او نیز دیده می‌شود.
مرکز فرهنگی-سینمایی دزفول در سال 1366 خورشیدی طراحی و بین سال­‌های 1367 و 1372 خورشیدی ساخته شد. مساحت زیربنای این مرکز در حدود 5000 متر مربع و محوطه‌‌ی آن در حدود 10.000 متر مربع است. اسکلت ساختمان ترکیبی از فولاد و بتن مسلح می‌باشد که در بخش‌های داخلی نیز نمایان است.
این مرکز عمدتاً شامل چهار بخش متمایز به ترتیب اولویت و اهمیت زیر است: 1. بخش ارائه‌ی آثار، شامل دو تالار کوچک و بزرگ نمایش، فضای انتظار و صحنه‌ی نمایش نمایشگاه‌ها؛ 2. بخش اطلاعات، شامل کتاب‌خانه و اطلاع رسانی؛ 3. بخش آموزش، شامل دو مدرسه‌ی هنرهای سنتی و هنرهای تصویری؛ 4. بخش خدمات، شامل فروشگاه‌ها، چای­خانه‌ی سنتی، نمازخانه و فضاهای عمومی جهت گردهمایی هنرمندان و هنردوستان.


ساختار طرح بر مسیری حلزونی و چرخان استوار است که همراه با حرکت آب، از یک حیاط مربع بر سطح زمین آغاز می‌شود و با چرخشی از درون یک مخروط معکوس شفاف، بر روی شیب‌رویی مدور به حیاطی هشت‌­ضلعی در عمق زمین می‌رسد، تا با این ایهام داستان گذر انسان را از جهان مادی به بهشت متمثل سازد. فرهاد احمدی در مورد ایده‌های طراحی چنین می‌نویسد:
در این طرح تلاش می‌کردم تا پلی میان اندیشه­‌ی عرفانی و دستاوردهای مدرن ایجاد کنم. اگر جوهره‌­ی فرهنگ این مرز و بوم را عرفان بدانیم که به­‌ویژه در هزاره‌­ی اخیر در معماری این دیار به صور مختلف به آن منصه­‌ی ظهور رسیده و به آن هویت خاص و ارزشمندی بخشیده است، به نظر می‌رسد از این چشمه­‌ی جوشنده می‌توان متناسب با بستر تحققش کیفیات جدیدی را نیز فراهم ساخت. از سوی دیگر برای ایجاد این ارتباط نشانه‌های آشناتری را نیز به­‌کار گرفتم. برخی از اشکال یا عناصر، مصالح، شیوه‌های فضاسازی درونی و بیرونی و ارتباط آن‌ها، نحوه­‌ی برخورد با بستر، رفتن به درون خاک یا بر فراز آن و به­‌کارگیری عناصر طبیعت چون آب و نور و آسمان، به این امر کمک کردند. در واقع چنین ساختمانی پیش از آنکه ساختمانی عملکردی باشد، ساختمانی مفهومی است.


در طرح ساختمان مرکز فرهنگی دزفول، نقشه‌­ی ساختمان از پردازش یک شمسه در سه بُعد به دست آمده است و بادگیرهای چهارگانه­‌ی پران در اطراف این حیاط بهشتی نیز نوعی نگاه به آسمان را تشدید می‌کند. در این طرح، پشت‌بام‌های ساختمان، جزیی از محوطه‌ و تداوم درون ساختمان به بیرون تلقی می‌شود و بدنه­‌ی چندلایه‌­ی ساختمان به­‌تدریج عرصه‌های درونی باز و بسته را تعریف می‌کند. نمای یکپارچه­‌ی آجری خارجی که در بخش­‌هایی با سطوح ساروج سفید ترکیب شده است، در نقاطی با کاشی فیروزه‌ای و لاجوردی در نقش گره در هم می‌آمیزد و با ایجاد سوراخ‌های لانه کبوتری در لبه‌های پشت‌بام به نوعی با معماری منطقه قرابت می‌یابد. این در حالی است که بخش اعظم ساختمان در مخزن بزرگی از بتن در داخل زمین قرار گرفته و در سازه‌­ی ساختمان ترکیبی از فولاد و بتن و در سقف تالارها از تاوه‌های پیش‌­ساخته استفاده شده است که در اغلب فضاها به صورت نمایان دیده می‌شود.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »
خانه باغ برج جامعه معماران ایران

خانه باغ برج | استودیو معماری “با”

خانه باغ برج ، استودیو معماری “با” موقعیت: ایران، اصفهان، مشتاق اول کوچه باغ برج معماران: بابک کریم‌پور، علی شفیق طرح آجر چاربر: سروش اسدی مجری: بابک کریم‌پور، امید اشراقی گرافیک: علی شفیق کارفرما: مهدی فخر طاها نماکار: محمد حق‌نواز مساحت زمین: 100 متر‌مربع مساحت زیربنا: 290 متر‌مربع عکس: محمد

ادامه مطلب »
مجتمع بوم گردی پورداروم جامعه معماران ایران

مجتمع بوم گردی پورداروم | محمدرضا کهزادی

مجتمع بوم گردی پورداروم ، محمدرضا کهزادی موقعیت: ایران، تنکابن معمار مسئول: محمدرضا کهزادی معمار اجرایی: میلاد عابدینی حوزه: ۹ متر مربع عکس: استودیو دید، بنیامین جهانشاهی اتمام پروژه: ۲۰۲۲ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.