Search
Close this search box.
Search

مسکونی سرمه | استودیو معماری شماره چهار

مسکونی سرمه ، استودیو معماری شماره چهار
موقعیت: ایران، تهران، خیابان شریعتی، خیابان پلیس، کوچه کاویانی
معماران: محمد یوسف صالحی، محمد صادق افشار طاهری، کسری شفیعی زاده
تیم طراحی: هلیا مرادزاده، ایمان اسلامی، ثمین حیدری، نگین رنجبر
اجرا: استودیو معماری شماره چهار
تیم اجرایی: یاسین پور رضاییان، علیرضا یزدی
نظارت: بردیا شفیعی زاده
کارفرما:‌ پیمان شفیعی زاده
مساحت زمین: ۹۰ مترمربع
مساحت زیربنا:  ۷۰ مترمربع
عکس: پیمان امیرغیاثوند
اتمام پروژه: ۱۳۹۸

مسکونی سرمه جامعه معماران ایران

پیمان و پرستو هر دو هنرمندند. از دید ما، در  طراحی های آنها باز تعریف ساختار ها با نگاهی انتقادی بر عادات، رفتارها و باورهای عرف به چشم میخورد. “عرف” قانون نانوشته ای است که با صرف نظر از درستی یا نادرستی آن‌ها از سوی افراد یک جامعه پذیرفته می شود.

فکر کردیم تا این کانسپت را برای طراحی خانه ی  آنها  نیز به کار بگیریم، جوهره ی هر فضا را در کنار شرایط پروژه قرار دهیم و از این الگوریتم خروجی بگیریم نه از معیار و هنجار ها. از سویی دیگر، از نظر ما خانه به مثابه کنجی امن است که به انسان مجال پیدا کردن “خود عریان” خود را از پس پوشش های مادی ذات، فراهم میکند. تجلی سرای عشق است و بی پیرایگی و صداقت صفت اصلی عاشق.

مسکونی سرمه جامعه معماران ایران

اجازه دادیم هر فضا بر اساس دیاگرام کاربری اش و بدون توجه به قوانین و عرفها، تشکیل شود. مصالح نیز به طور خالص، شخصیت مختص به خود را به نمایش میگذارد. نورپردازی به کمک این نمایشگاه حجم و رنگ و بافت می آید تا کاراکتر ها بهتر نقش خود را بازی کنند. تغییر در مقطع معمول اتاق خواب و انتقال تخت خواب ها به ارتفاع باعث ایجاد پتانسیل های ویژه و تجربه زیسته ی متفاوت شد.

متریال های غیر معمول این خانه مانند موزاییک کف، درهای آهنی و سقف های مشجر سرویس ها به این نگاه انتقادی به انتخاب متریال مناسب صحه نهاد و همنشینی دل انگیزی از مصالح طبیعی را به همراه داشت که سلیقه کارفرما را جلب میکرد. برخی از خواسته های کارفرما؛ تخصیص حداقل فضا برای اتاق ها، سرویس های بهداشتی و لاندری، استفاده مصالح و جزییات اقتصادی، مقدار زیادی فضای کمد و انبار، حمام مجزا برای اتاق پیمان و پرستو، و همچنین فضای بازی برای اتاق سرمه، دخترشان، بود.

مسکونی سرمه جامعه معماران ایران

از جمله فکر های اولیه برای شروع طراحی تغییر ارتفاع حیاط، حدود ۲ متر و هم سطح کردن آن با فضای داخلی برای ایجاد یکپارچگی فضای داخلی و حیاط ، تغییر محل آشپزخانه برای ایجاد سیکولاسیون مناسب بود. جزییات خاص پنجره ها نیز برای ایجاد حداکثر اتصال فضای داخل با حیاط انتخاب شد. همچنین دیتیل در های آهنی بر اساس فضای محدود لاندری و سرویس میهمان طراحی شد.

اتاق سرمه یکی از فضاهای شاخص طراحی بود، فضای بازی، خواب، دیوار نقاشی، طراحی درِ اتاق با مقیاس کودک و… با دقت طراحی شد. تغییر ندادن ابعاد لکه ی فضا های خدماتی و اتاقها الارقم اضافه شدن دو کاربری جدید به آن (لانری و سرویس بهداشتی اتاق اصلی) نیز یکی از چالش های طراحی بود که فضاهایی به شدت محدود ایجاد می کرد. تجربه پروژه سرمه به صورتی متفاوت خط فکری ما در باز تعریف معماری ایرانی در فضا هایی به روز و همخوان با زندگی مدرن را پیشبرد.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا موقعیت: ایران، یزد، میدان شهید ریاضی، بلوار ابن سینا، پلاک13کارفرما: دکتر مقیمیعملکرد: کلینیک آزمایشگاهیتیم طراحی: حانیه دانشور، بهاره پزشکی، فاطمه حسنلواجرا: سعید بخشیمدیر پروژه: مهیار جمشیدینظارت: سعید بخشیتیم سازه و تاًسیسات: عمادی، اکبرپوریان، مردانیگرافیک : بیتا رضایی، امیرحسین محمد، رومینا قورچیان، ملیکا

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.