Search
Close this search box.
Search

عطاری زمانی | احسان فیروزمندان، محسن عزیزیان

عطاری زمانی ، احسان فیروزمندان، محسن عزیزیان
موقعیت: ایران، لارستان
معماران: احسان فیروزمندان، محسن عزیزیان
کارفرما: امیر زمانی
تاسیسات برقی: محمد‌رضا رضایی
گرافیست: عبدالحمید عالی‌حسینی
عکس: امیر دلشاد
اتمام پروژه: ۱۴۰۰

عطاری زمانی جامعه معماران ایران

فضای پیشنهاد‌شده برای طراحی در بازار قیصریه، در بافت قدیم شهر لارستان قرار داشت؛ بنایی برجسته، ماندگار و قابل‌احترام در یکی از قدیمی‌ترین بازارهای ایران که جلوه‌ای از شگردهای معماری ایران است. بازار قیصریه‌ی لار، سرمشقی برای ساختن سایر بازارهای قدیمی ایران بوده و از روی طرح این بازار، بازارچه‌ی بلند اصفهان و سپس بازار وکیل شیراز در دوره‌ی زندیه بنا شد. چهار دالان طولانی «شمالی»، «جنوبی»، «شرقی» و «غربی»، استخوان‌بندی اصلی بازار را می‌سازند. این دالان‌ها در محل یک چهارسوق، یکدیگر را قطع می‌کنند. در طرفین دالان جنوبی و شرقی و غربی ۱۳ زوج مغازه و در طرفین دالان شمالی ۱۴ جفت مغازه احداث شده ‌است. بنای اصلی بازار بسیار قدیمی است.
طاق‌های ضربی با این ارتفاع در سایر بازارهای قدیمی ایران دیده نمی‌شود. جالب‌ترین بخش بازار قیصریه‌ی لار، طرح چهارسوق آن است که در نوع خود از نظر معماری منحصربه‌فرد است. گنبد سنگی چهارسوق طرح بسیار جالبی دارد و ارتفاع آن بیش از 18 متر است.
در روند طراحی بازسازی «عطاری زمانی»، مهم‌ترین مسئله، احترام و تبعیت از فضایی بود که با آن روبه‌رو بودیم. خواسته‌ی اصلی و اولیه‌‌ی کارفرما انسجام محصولات درون حجره و فضایی به دور از آشفتگی موجود بود.

عطاری زمانی جامعه معماران ایران

فضای شکل‌گرفته و طراحی‌شده با الگوبرداری از طاق ورودی حجره و گنبدهای بازار شکل گرفت. در ابتدا به‌دلیل قرار‌داشتن در محدوده‌ی تاریخی و میراث فرهنگی با محدودیت‌هایی جهت طراحی روبه‌رو بودیم، به همین دلیل تنها با گچ‌کاری در این حجره درزها، ترک‌ها و کثیفی‌ها برطرف گردید. طرح اصلی با انتقال طاق دوبعدی ورودی به‌عنوان مدول به انتهای حجره و چرخش 30 درجه‌ای آن و تشکیل فضایی گنبدی و سه‌بعدی شکل گرفت که تبعیتی از گنبد سنگی موجود چهارسوق بازار بود. همچنین جهت ارائه و انسجام محصولات و نیز به‌منظور القای حس دعوت‌کنندگی بیشتر، طبقات در تقاطع با نیم‌گنبد که تا ورودی امتداد یافت، ایجاد گردید. آشفتگی اولیه‌ی مغازه به‌صورتی بود که صرفا نیمی از مغازه برای مشتریان قابل‌دید بوده و نیمی دیگر به گونه‌ای تبدیل به انبار شده بود و کارفرما (فروشنده) قادر به ایجاد نظمی خاص و ارائه‌ی محصولات در آن نبود. با ایجاد فضایی برای گردش دور‌تا‌دور درون حجره به محوریت میز، حرکت فروشنده به جهت ارائه‌ی محصولات به مشتریان فراهم گردید و همچنین ایجاد باکس‌ها و قفسه‌ها به تبعیت از نیم‌گنبد انتهایی، چیدمان و نمایش محصولات را توانست در خود حل کند و همچنین میز مرکزی علاوه بر ایجاد مرکزیت، با محفظه‌های درون خود، انبارهای کوچکی برای فروشنده فراهم ساخت تا محصولات اضافی در آن جای گیرد و طی‌کردن هرروزه‌ی مسیر انبار اصلی در بیرون از بازار تا حجره به گونه‌ای برطرف شد.
در نورپردازی حجره تصمیم به استفاده از نورهای ریلی شد تا علاوه بر انعطاف در زاویه‌ی تابش و نورپردازی هر چه بهتر محصولات، آسیب کمتری به سقف موجود وارد شود، چرا که به تبعیت‌از ضوابط میراث فرهنگی اجازه‌ی هرگونه حفاری و صدمه به سازه‌ی بازار و دیوارهای آن غیرممکن و به عبارتی غیرمجاز بود. در نهایت ویترین‌های شیشه‌ای کوچک در جلو و نمای حجره، به‌منظور نمایش ادویه‌ها با رنگ‌های گوناگون و زیبایی که در این ویترین‌های شیشه‌ای نمایان می‌گردد، ایجاد گردید.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا موقعیت: ایران، یزد، میدان شهید ریاضی، بلوار ابن سینا، پلاک13کارفرما: دکتر مقیمیعملکرد: کلینیک آزمایشگاهیتیم طراحی: حانیه دانشور، بهاره پزشکی، فاطمه حسنلواجرا: سعید بخشیمدیر پروژه: مهیار جمشیدینظارت: سعید بخشیتیم سازه و تاًسیسات: عمادی، اکبرپوریان، مردانیگرافیک : بیتا رضایی، امیرحسین محمد، رومینا قورچیان، ملیکا

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.