Search
Close this search box.
Search

سالن پیرایش پاتوق آقایان | محمد تقی باقری

سالن پیرایش پاتوق آقایان ، محمد تقی باقری
موقعیت: ایران، مشهد 
معمار مسئول: محمد تقی باقری
تیم طراحی:  ساره پورقربان، حسین علیزاده، محسن مولایی، محسن اکبرزاده، زهرا شمس آبادی، سمانه علیپور، محمد پزشکیان، محمدجواد موحد
طراحی و معماری  داخلی: محمد تقی باقری
مجری: ABMT.BUILD(گروه نظارت و ساخت ABMT)
کارفرمایان: محمود عبدالهی ،  آرین محسنی
مساحت زیربنا:  400 متر مربع
عکس: استودیو نیمکت
اتمام پروژه: 1401

سالن پیرایش پاتوق آقایان جامعه معماران ایران

سفارش دهنده سال ۱۳۷۷ وارد حرفه آرایشگری شده و از ابتدا تا کنون ۸ سالن را تجربه کرده و کوله باری از تجربه برای دهه سوم فعالیت خود جمع نموده است. با توجه به محدودیت‌ ها و تحلیل نیاز‌های کارفرما و مشتریان تیم معماری پاسخی فراتر از یک سالن آرایشگاهی را پیشنهاد نمودند.

اینجا آقایان خُودِ خُود هستند!

نیاز به وجود فضایی اختصاصی برای آقایان جهت ریلکس و ریکاوری خستگی ناشی از کار روزانه پیشنهاد مطلوب تیم طراحی برای ایجاد یک فضا، با تمامی خدمات منحصر مردانه شده است. طراحی یک کلوپ مختص آقایان نیاز به فضایی یکپارچه در نقطه‌ ای از باکیفیت‌ ترین محلات شهری بود از این رو با هم‌ فکری کارفرما یک سالن به مساحت ۴۰۰ مترمربع، در منطقه تجاری لوکس مشهد درطبقه چهارم از یک مجتمع نوساز تجاری اجاره گردید در ابتدا یک بررسی دقیق از نیاز‌های مشتریان توسط تیم طراحی جمع آوری شده است. سپس برخی از نکات دیگر را مستقیماً از پرسنل مجموعه دریافت کرده اند این بررسی‌ ها نشان داده که در کنار راحتی مشتریان راحتی نیروهای کاری مجموعه نیز به همان اندازه مهم است. سپس با تهیه جداول برنامه‌ دهی از نیازها و تحلیل و بررسی آن منجر به رسیدن پاسخ های معمارانه در بخش های اقتصادی -عملکردی- خدماتی- بهره‌ برداری و زیبایی شده است.

طراحی انعطاف پذیر با سیاست استفاده مجدد

محدودیت مالی و نبود امنیت خاطر مبنی بر حضور بلند مدت در ساختمان جدید و عدم موافقت مالک مجتمع بر ایجاد تغییرات اساسی در فضا پاسخ طراحی را به سمت تغییر حداقلی در ساختار فضا و طراحی دکورهای انعطاف‌ پذیر با سیاست استفاده مجدد در فضاهای آینده جهت داد که طراحی و اجرا باید قابلت جابجایی راحت و آسیب حداقلی در زمان اسمبل کردن آینده را دارا باشد از این رو با ترکیب چوب و فلز و شیشه ساختار کلی المان‌ ها شکل گرفته است. پیشنهاد برای حوزه هایی که هزینه قابل توجهی جهت تجهیز و بهره برداری را شامل می گردید، به سمت استفاده امانی و فروش درصدی مبلمان در فضا پیش برد و بر این مبنا سنارویوی طراحی تحت تاثیر مستقیم عناصر در دسترس اینجایی، قرار گرفته اشت، بازیافت لوازم سالن های گذشته و استفاده مجدد در فضای جدید مثل: آیینه های آرایشگاهی، سرشورها و ترالی های آرایشگران فضای طراحی را تحت تاثیرقرار داده است.

سالن پیرایش پاتوق آقایان جامعه معماران ایران

یکپارچگی بصری

برنامه فیزیکی و سناریوی طراحی با توجه به محدودیت های عملکردی_خدماتی و تاکید بهره بردار به یکپارچه دیده شدن فضا، طراحی  را به سمت ایجاد یک مفصل ارتباطی بین حوزه‌ های عملکردی و خدماتی‌ جهت داد. که این پاسخ منجر به ایجاد یک کیفیت فضایی ویژه و منحصر بفرد تحت عنوان مسیر نمایش لباس آقایان بصورت ایونت محور گردیده و نیاز کارفرما مبنی بر دید مستقیم در بدو ورود به منظر شهری، دسترسی راحت و سلسله مراتبی مراجعه کننده به خدمات های موجود در مجموعه را برطرف کرده است.

ایجاد حس تعلق برای مراجعه مجدد مشتری

مشتری در زمان انتظار بر روی یک مبلمان راحت جلو یک صفحه نمایش ۸۰ اینچ لش نموده یا با سایر مراجعه کنندگان پلی‌ استیشن بازی می‌ کند و یا با سفارش نوشیدنی مورد علاقه به تماشای برنامه‌ های تلویزیون یا گفتگو می‌ پردازد. همچین می‌ تواند با گرفتن سفارش از بار کافی شاپ در اتاق سیگار از منظر بیرونی شهر لذت ‌ببرد. فضای انتظار در نقطه عطف پروژه طراحی شده که قابلیت آن را دارد که دید و تسلط به تمامی نقاط مجموعه را از درون آیینه های اطراف خود داشته باشد. این روند تلاشی بوده برای ایجاد حس تعلق به مکان با هدف مراجعه مجدد و به اشتراک گذاشتن این حس با دیگران.

 

هوشمند سازی فضا

یکی از اهداف اصلی این پروژ منطقه بندی هوشمند فضا بوده است. به گونه ای برنامه ریزی و طراحی شده که هم مشتریان و هم کارمندان در یک فضا احساس راحتی و در عین حال خدمات با بهترین کیفیت و سهولت صورت پذیرد از رو پلان در شش بخش‌ عملکردی-خدماتی طراحی و اجرا گردیده است.

اول: پذیرش در دو حوزه اختصاصی داماد در بدو ورود و فضای انتظار در نزدیکترین محل به مفصل ارتباطی فضا قرار گرفته است.

دوم: فروش اختصاصی لباس آقایان در مجاورت فضای انتظار و مشاوره و فروش محصولات بهداشتی آقایان در مجاورت فضای انتظار و سالن اصلی آرایشگاه قرار گرفته است.

سوم: سالن عمومی و اصلی آرایشگاه درمجاورت فضای فروش و در مقابل فضای خدماتی شستشو و خدمات مانیکور و پدیکور قرار گرفته است.

چهارم: گریم و پیرایش داماد در شاه نشین فضا و مجاورت منظر شهری با ورودی اختصاصی سالن قرار گرفته است.

پنجم: ماساژ و پاک سازی در بخش مجزا در ضلع جنوبی سالن به دلیل نیاز به آرامش و آسایش در این محل قرار گرفته است.

ششم: فضای اداری و مدیریت در بدو ورود و مجاور فضای پذیرش قرار گرفته است.

سالن پیرایش پاتوق آقایان جامعه معماران ایران

تمهیدات مناسب کاربری در فضای داخلی

در  پروزه طراحی داخلی سالن پیرایش انتخاب فرم آشنا در ذهن مخاطب، گسترش و تکرار طاق بوده که در ابعاد و ساختار مختلف انسجام فرمی و ترکیب بندی فضا را شکل داده است. فرم‌ های شاخص و المان‌ های تاثیر‌گذار در فضا با تمرکز بر تناسبات طلایی در ترکیب بندی آن، زوایای دید مخاطب را در تمامی نقاط بدون مزاحمت شکل داده است. آیینه کاری در فضا جهت ارتباط بصری بین عناصر مختلف و ایجاد ارتباط محیط با یکدیگر، استفاده آگاهانه از اعداد پایه معماری سنتی ایران ۳-۵-۷ در فضا، رنگ طوسی برای از بین بردن سایه_ طبیعی نشان دادن چهره و پوشش و دیده نشدن مو ریزه های فضا، ارائه خدمات آرایش و پیرایش همزمان به ۲۱ نفر در سالن، طراحی نورهای فضا به نحوی بوده که سایه بر روی مشتری در حال اصلاح سر نیفتد تا خطای کار آرایشگر به حداقل ممکن برسد، تفکیک فضا با تغییر مصالح در کف و تغییر رنگ در سقف ایجاد گردید، فضای سبز در بخش‌ های مختلف سالن تعبیه گردیده است.

اِلمان‌های شاخص فضا:

اول: ۲۴ قاب در ورودی به نشانه ۲۴ سال فعالیت و ۸ اییه با الهام از ۸ فضای قبلی کار و یک تک قاب بزرگ در فضای انتظار به نشانه ورود به دور جدید از حرفه کاری خود تعبیه گردید.

دوم: استفاده از پرده دست بافت از مفتول گالوانیزه فلزی نرم استعاره از زره جنگی مردان شرقی و تور لباس عروس و همچنین موهای بلند آقایان در گذشته.

سوم: المان شاخص ساباط در ورودی بخش ویژه مجموعه با آیینه کار خشت چین در  ابعاد ۳ سانتی متر و طول ۲۱۰ سانتی متربا استعاره از دالان‌های قدیم معماری گذشته.

چهارم: ۷طاق قوسی ماز گونه جداکننده فضای سالن آرایشگاه از فضای شاخص و شاه نشین با استعاره از پنج دری های شاه نشین معماری گذشته. و ایجاد فضاهای نیمه شفاف در معماری ایرانی.

پنجم: تاج طاق معلق در مسیر ارتباطی فضاهای خدماتی با استعاره از گذار معماری گذشته و پیشرو و آینده.

ششم: شیشه های جداره انتظار برای انعکاس فضای تجاری در نشیمن استعاره از انعکاس و گسترش دید مخاطب.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »
خانه باغ برج جامعه معماران ایران

خانه باغ برج | استودیو معماری “با”

خانه باغ برج ، استودیو معماری “با” موقعیت: ایران، اصفهان، مشتاق اول کوچه باغ برج معماران: بابک کریم‌پور، علی شفیق طرح آجر چاربر: سروش اسدی مجری: بابک کریم‌پور، امید اشراقی گرافیک: علی شفیق کارفرما: مهدی فخر طاها نماکار: محمد حق‌نواز مساحت زمین: 100 متر‌مربع مساحت زیربنا: 290 متر‌مربع عکس: محمد

ادامه مطلب »
مجتمع بوم گردی پورداروم جامعه معماران ایران

مجتمع بوم گردی پورداروم | محمدرضا کهزادی

مجتمع بوم گردی پورداروم ، محمدرضا کهزادی موقعیت: ایران، تنکابن معمار مسئول: محمدرضا کهزادی معمار اجرایی: میلاد عابدینی حوزه: ۹ متر مربع عکس: استودیو دید، بنیامین جهانشاهی اتمام پروژه: ۲۰۲۲ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.