Search
Close this search box.
Search

ساختمان مسکونی پادرا | شرکت پادرا

ساختمان مسکونی پادرا | شرکت پادرا
موقعیت: ایران ، تهران ، خیابان سهروردی شمالی
معمار: وحید قبادیان
همکاران طراحی: وحید قبادیان، بابک قصیری، سمیرا قبادیان
مجریان پروژه: اسماعیل صمدی و مسعود پور محمد خان
طراحی و دکوراسیون داخلی: شیوا قبادیان
نوع تأسیسات/ نوع سازه: داکت اسپلیت و پکیج، اسکلت بتنی
مساحت/ زیربنا: 1900 متر مربع
کارفرما: وحید قبادیان
تاریخ شروع و پایان ساخت: 1397-1394
عکس: داوود اسداللّه‌وش ، شهریار خانی‌زاد

ساختمان پادرا یک مجتمع مسکونی دوازده واحدی با زیر بنای حدود دو هزار متر در خیابان سهرودی شمالی، در شمال شرق تهران است. این ساختمان شامل شش طبقه‌ی مسکونی آپارتمانی، یک طبقه پیلوتی جهت لابی ورودی و پارکینگ، یک طبقه زیرزمین برای پارکینگ و انباری، یک حیاط مشجر و یک بام سبز است. طراحی ساختمان به سبک آرت دکو و بر اساس مباحث معماری پایدار شکل گرفته است.
ساختمان‌های واقع در کوچه مجاور این بنا، غالبا مربوط به دهه‌ی 1340 شمسی به صورت دوطبقه و با نمای مدرن و پوشش سنگ تراورتن سفید بوده‌اند. از اوایل دهه‌ی 1370 به‌تدریج ساختمان‌های جدید شش و یا هفت‌طبقه جایگزین ساختمان‌های قدیمی شدند. ساختمان‌های جدید دارای نمای مدرن و ندرتا نئوکلاسیک هستند، و عمدتا با سنگ تراورتن سفید پوشش شده‌اند.
اکثر قریب به اتفاق ساختمان‌های معاصر در شهر تهران به سبک معماری مدرن است. این سبک معماری با توجه به فنآوری و مصالح ساختمانی مدرن، یک سبک جهانی و همه‌مکانی است. معماری مدرن کماکان در اقصی نقاط جهان یک سبک غالب و بلارقیب محسوب می‌شود.


برای طرح ساختمان پادرا، سبک آرت دکو که از جمله سبک‌های مهم معماری مدرن است انتخاب شد. باید توجه داشت که اکثر سبک‌های مدرن عاری از هرگونه تزئینات هستند، که برای ساختمان‌های اداری مناسب است. ولی سبک آرت دکو دارای تزئینات و جزئیات اجرایی نسبتا پرکار است، که برای یک مجتمع مسکونی چند طبقه، محیطی دلپذیر و غیررسمی ایجاد می کند.
نمای ساختمان با توجه به ویژگی‌های گذشته و حال جداره کوچه طراحی شده است. دو طبقه همکف و اول که مقابل دید ناظر است با استفاده از طراحی متفاوت و یک سایه بان سرتاسری، از طبقات فوقانی جدا شده است. در این قسمت، ورودی لابی، جعبه‌ی گل و ورودی اتومبیل وجه بارز دارد. در طبقات بالا بر روی خطوط عمودی ستون‌ها و زیر پنجره‌ها تاکید شده است. کلیه‌ی واحدها دارای بالکن می باشند و بالکن‌ها به عنوان نماد آپارتمان مسکونی، در نما شاخص شده است. در جلوی بالکن‌ها و پنجره‌ها در سمت خیابان، جعبه‌های گل با گیاهان ناز فرانسوی جانمایی شده است.


در نمای ساختمان این مجموعه مسکونی، از مصالح متنوع استفاده گردیده است. نما بر اساس سه لایه، سنگ تراورتن، گیاهان سبز و نرده‌های فلزی برگرفته از فرم گیاهان طراحی شده است. اثر سه لایه بر روی هم به صورت خوانایی در نما به نمایش درآمده. مصالح به کار برده شده در ساختمان شامل سنگ تراورتن سفید با بافت‌های متفاوت، نرده‌ها و ورق فلزی به رنگ نوک مدادی و نوارهای چوبی است. سنگ‌های زیر پنجره‌ها دارای شیارهای مثلثی شکل و نرده‌ها دارای طرح زیگ‌زاگی است، که از وجوه بارز سبک آرت دکو محسوب می شود.
ایده‌ی طراحی داخل بنا، ایجاد فضاهایی آرامش‌بخش و حتی‌الامکان وسیع و روشن است. بدین منظورحداکثر استفاده از نور طبیعی و دید منظر با استفاده از پنجره‌های قدی و عریض صورت گرفته است. فضاهای خصوصی اتاق خواب‌ها و حمام از فضای نیمه‌خصوصی پذیرایی و ناهارخوری جدا شده و آشپزخانه بین این دو گونه فضا جانمایی شده است.


با توجه به دید و منظر بسیار خوب به کوه‌های البرز، تپه‌های عباس‌آباد و مصلی امام خمینی در طبقات فوقانی، یک بام سبز با گیاهان مناسب فصول گرم و سرد (کاج و یاس هلندی) بر روی بام طراحی شده است. آبنما بر روی دیوار شرقی خرپشته اجرا شده است. عایق یونولیت سخت به ضخامت 15 سانتی متر به صورت بام وارونه با پوشش نهایی سنگ تراورتن به رنگ نخودی بر روی بام اجرا شده است. عایق بندی بام و اجرای بام وارونه با همکاری دکتر محمدتقی حریری و مهندس شاهپوریان انجام شده است.
اسکلت ساختمان بتن آرمه و پوشش کف طبقات سنگ دهبید است. ستون‌های بتنی در طبقات پارکینگ و پاسیو به صورت نمایان اجرا شده است. پنجره‌ها از نوع یو پی وی سی دوجداره است. در اینجا لازم است از همکاری صمیمانه نادر قبادیان، معصومه محمودی، امین مرتضوی، نوید قبادیان و جمال اسماعیل‌زاده در طراحی و اجرای این ساختمان تشکر شود.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »
خانه باغ برج جامعه معماران ایران

خانه باغ برج | استودیو معماری “با”

خانه باغ برج ، استودیو معماری “با” موقعیت: ایران، اصفهان، مشتاق اول کوچه باغ برج معماران: بابک کریم‌پور، علی شفیق طرح آجر چاربر: سروش اسدی مجری: بابک کریم‌پور، امید اشراقی گرافیک: علی شفیق کارفرما: مهدی فخر طاها نماکار: محمد حق‌نواز مساحت زمین: 100 متر‌مربع مساحت زیربنا: 290 متر‌مربع عکس: محمد

ادامه مطلب »
مجتمع بوم گردی پورداروم جامعه معماران ایران

مجتمع بوم گردی پورداروم | محمدرضا کهزادی

مجتمع بوم گردی پورداروم ، محمدرضا کهزادی موقعیت: ایران، تنکابن معمار مسئول: محمدرضا کهزادی معمار اجرایی: میلاد عابدینی حوزه: ۹ متر مربع عکس: استودیو دید، بنیامین جهانشاهی اتمام پروژه: ۲۰۲۲ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.