Search
Close this search box.
Search

ویلای ناتل | استودیو معماری محمد خاوریان

ویلای ناتل | استودیو معماری محمد خاوریان
موقعیت: ایران، نور ، ناتل
معمار: محمد خاوریان
مساحت: ۱۴۰ مترمربع
سال: ۱۳۹۷
عکس: استودیو دید

مناطق شمالی ایران به دلایل متنوع گردشگری و نزدیکی به کلانشهری چون تهران، هرساله میزبان تعداد زیادی از فرهنگ های بومی و گردشگران داخلی می باشد. این شهرها تنوع اجتماعی و تفریحی مختلفی را در آخر هفته ها تجربه می کنند و تعداد زیادی از خانه های ویلایی که برای این منظور ساخته شده اند با معماری بومی مطابقت ندارند و برای الگوهای محلی رقیب می شوند. در زمینه این مناطق ، پیشینه و هویت مشخصی وجود ندارد و ترجیحات مهاجران تأثیر زیادی در شکل گیری آنها داشته است.

کارفرمای این پروژه از سنین جوانی از منطقه ای با فرهنگ درونگرا و سنتی به تهران مهاجرت کرده بود و گرایش سنتی داشت. وی دو قطعه زمین مجاور را در روستا خریداری کرد و تصمیم گرفت این دو را با هم ترکیب کند و یک ویلا را در مرکز بنا کند.
سوابق ذهنی درون گرا مشتری در تقابل با زمینه برون گرا مناطق شمالی کشور مهمترین چالش بود. ترکیب این دو بایکدیگر یک کانسپتی متناقض ایجاد کرده بود. طراحان می خواستند ویلا خود را به عنوان نماینده الگوی اقلیمی و اجتماعی زمینه برون گرا بودن خود بیان کند و همزمان به نیازهای ساکنان درونگرا سنتی خود پاسخ دهد.

بنابراین این تضاد به موضوع اصلی طراحی در این پروژه تبدیل شد. یکی دیگر از چالش های موجود در پروژه، محدودیت بودجه بود که طراحان با آن مواجه بودند. با قرار دادن این لایه ها، روند تصمیم گیری شروع شد و و طراحان سرانجام تصمیم گرفتند الگویی برای این خانواده ارائه دهند که همزمان ویژگیهای درونگرا و برونگرا را به نمایش گذاشت و کاملاً از ویلاهای همجوار خود جدا شد. بر اساس این الگوی و بودجه کم مشتری ، طراحان پیشنهاد کردند که ویلا در یکی از دو قطعه زمین ساخته شود و دیگری اگر در طی فرآیند ایجاد محدودیت مالی به فروش برسد.

در نهایت استراتژی پروژه ایجاد ویلایی نسبتا بسته و از لحاظ بصری محدود در یکی از زمین ها بود، قطعه دیگر زمین نیز به باغ تبدیل شد که بخشی از پروژه را به مرکز خود منتقل می کرد. همچنین یک فضای نیمه باز را برای فعالیتهای فضای باز محصور شده از منظره همسایه تا حیاط و بدون استفاده از دیوارهای بلند بنا به درخواست مشتری ایجاد می کند. در این پروژه طراحان سعی کردند تا یک الگویی مبتنی بر سبک زندگی مشتری و بودجه محدود ایجاد کنند.


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
ویلای شاهان جامعه معماران ایران

ویلای شاهان | آتلیه معماری سما مدیر

ویلای شاهان ، آتلیه معماری سما مدیر موقعیت: ایران، کرج، چهارباغ، نبش تالار روشنا، خیابان طاها، انتهای فرعی دوم معمار مسئول: سما مدیرروستا تیم طراحی: محمد بیرامی، فائزه محبت پور، معصومه یدالله زاده، علی روحنواز طراحی و معماری داخلی: سما مدیرروستا کارفرما: حمیدرضا داداشی مجری: محمد بیرامی مساحت زمین: 1000 مترمربع مساحت زیربنا:

ادامه مطلب »

ویلای سوهانک | کوروش رفیعی

ویلای سوهانک | کوروش رفیعی موقعیت: ایران، تهران معمار: کوروش رفیعی طراحی: استودیو معماری کوروش رفیعی (KRDS) متراژ سایت: ۶۰۰۰ مترمربع مساحت ساخته شده: ۱۵۰۰ مترمربع کارفرما : لیلا تبریزی ، حمید یزدانی کاربری : مسکونی سال: ۲۰۱۱ – ۲۰۱۳ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم

ادامه مطلب »
رستوران ایتالیایی گرانو دفتر معماری هوبا طرح

رستوران ایتالیایی گرانو | دفتر معماری هوبا طرح

رستوران ایتالیایی گرانو | دفتر معماری هوبا طرحموقعیت : ایران، تهرانمعمار: هومن بالازادهمدیر پروژه : بهنام برزگرعکس: پرهام تقی‌افتیم طراحی: بهرام افسری، الهام صیفی آزاد، بهنام برزگرسال : 1391کاربری : تجاری، رستورانمساحت پروژه : 75 مترمربع هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »

گذر _ رستوران تاوه | گروه معماری پایاپیرنگ

گذر _ رستوران تاوه | گروه معماری پایاپیرنگ موقعیت: ایران، شیراز معماران: اشکان قشقایی، سمانه متقی پیشه، پویا رنجبر تیم طراحی: رسول فتح الهی، پریسا حسینی، الهام درویش، ایمان پورابراهیم مساحت: ۳۰۷ مترمربع نقشه فاز ۲: گروه معماری پایاپیرنگ دکوراسیون داخلی: گروه معماری پایاپیرنگ مشاوره نورپردازی: گروه روشنایی لئو عکس:

ادامه مطلب »

خانه طاق | مهرداد ایروانیان

خانه طاق | مهرداد ایروانیان موقعیت: ایران ، شیراز ، بلوار مطهری معمار: مهرداد ایروانیان مدیر اجرایی پروژه: مهران صفرزاده مهندس ناظر و دستگاه نظارت: مهران صفرزاده طراح3D و مدل: محمد حسین بهمن‌پور گرافیست: زهرا شوکت نوع تأسیسات ـ نوع سازه: مرکزی، اسکلت بتنی مساحت کل ـ زیربنا: 600 متر‌مربع،

ادامه مطلب »

رستوران حستوران | مهندسان مشاور طرح و معماری پرگار

رستوران حستوران | مهندسان مشاور طرح و معماری پرگار موقعیت: ایران، تهران معماران: بهزاد حیدری، شیرین صمدیان تیم طراحی: نسترن حدیدی، الینا وزین فرد، الناز غفوریان، نیکروز سیدی اجرای پروژه: بهزاد حیدری تیم اجرایی: سهند مظلومی، احمد امامی، سهیل مظلومی، نیکروز سیدی، حسین کریمی تیم طراحی و دکوراسیون داخلی: امیرعباس

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.