Search
Close this search box.
Search

ویلای دوگانه صفادشت | علیرضا تغابنی ، Next office

ویلای دوگانه صفادشت | علیرضا تغابنی ، Next office
موقعیت: ایران ، تهران
معمار: علیرضا تغابنی
مساحت: 1025 متر مربع
سال: 2016
عکس: استودیو دید , هامون مقدم , پرهام تقی اف , مجید جهانگیری
مشاور فضای سبز: بابک مستوفی صدری
سازه: شرکت باستانپل (وحید قره خانی نیا)
تاسیسات مکانیکی: پایابانا آفرین مجتبی عرب پور
لوازم برقی: پایابانا آفرین ، سعید افشار
سرپرست: مهرداد مکارمی
اجرا: علی اکبر بلوکی، علیرضا سیب سرخی، محسن شمشیری
کارفرما: فرهاد وفا
گرافیک: عسل کرمی ، فاطمه طباطباییان ، نگار درزی
مدل: سجاد حسینی
طراحان: علیرضا طاغوبانی با سپیده صراف زاده، مژگان ضیایی، شهاب رمضانی، پیمان نوذری، مروارید ممیزان، مهرداد مکارمی

شکاف نسلی که همیشه یک موضوع بحث برانگیز بوده، امروزه حتی بیشتر شده است. این شکاف در کنار سایر شکاف‌های فرهنگی و اجتماعی این باور را به وجود آورده است که زندگی در ایران، همزیستی سبک‌های زندگی متنوع یا حتی متضاد است که جامعه‌ای ناهمگون را ایجاد می‌کند. این تنوع در سبک های زندگی، به ویژه در مواردی مانند خصوصی در مقابل عمومی، متعارف در مقابل مدرن، مردانه در مقابل زنانه، جسورانه تر به نظر می رسد که تأثیرات آن را در رویکردهای طراحی معماری در طول تاریخ، می توان بر رابطه بین جرم و خلاء مشاهده کرد. ، سلسله مراتب و توالی فضایی. این تفاوت‌ها را می‌توان در معماری مناطق مختلف ایران مشاهده کرد، تفاوت‌هایی که معمولاً از ایدئولوژی‌های فرهنگی و مذهبی مختلف در کنار مناطق متنوع ایران سرچشمه می‌گیرد.


این موضوع به دلیل تأثیرپذیری از دیدگاه مذهبی و شرایط منطقه ای در معماری نواحی مختلف جغرافیایی ایران، خود را نشان داده است. در مناطق شمالی که تعاملات اجتماعی می توانست آزادانه تر توسعه یابد، زندگی در مناطق عمومی و فضاهای نیمه عمومی اطراف قلب های سفت و سخت خانه ها بیشتر جریان داشت. اما در نواحی مرکزی ایران، فضاهای خالی در داخل ساختمان‌ها قرار می‌گرفت و برای دسترسی به آن‌ها باید از فضاهای پیچیده عبور کرد. در پروژه دوگانه صفادشت تمام تلاش خود را کردیم تا این تفاوت‌ها را دریابیم و روش‌های متنوعی برای هماهنگی با تمرکز بر تفاوت‌های سبک زندگی ارائه کنیم و آنها را پیوند دهیم.


خواست کارفرما:
مشتری تقاضای یک عمارت در زمین اول برای خانواده مذهبی خود که در ماه های قمری محرم و رمضان انجام می دادند و یکی دیگر در زمین مجاور که برای مهمانی های آخر شب در نظر گرفته شده بود، داشت. این بنا که در دو سازه مجزای مجزا ساخته شده است از دو ساختمان تشکیل شده است که توسط یک پل به هم متصل شده اند. ساختمان اول که از آجر ساخته شده بود برای والدین طراحی شده بود، در حالی که ساختمان دوم که برای مهمانی ها در نظر گرفته شده بود و عمدتاً از شیشه ساخته شده بود، بیشتر در اختیار اعضای کوچک خانواده بود. ساخت و ساز به گونه ای طراحی شده بود که در صورت ایجاد فرصت می توان آن را جدا کرد و به فروش رساند.
نمودار ساختمان اول بر اساس یک حیاط مرکزی با ساخت و ساز اطراف آن است و برای پذیرش مرزها از دیوارهای آجری و پنجره های متعدد استفاده شده است. نمودار ساختمان دوم دارای یک هسته صلب است که توسط فضاهای عمومی و نیمه عمومی احاطه شده است. علاوه بر این، در ساختمان حزب سعی شده است با اتصال هسته صلب به سقف کاذب، فضای باز سیال ایجاد شود تا بر عدم شباهت این دو سازه تاکید شود. نمایش و انعکاس پارادوکس رایج در زندگی روزمره ما چالش اصلی در این پروژه بوده است و ناهماهنگی موجود در ساختار پروژه کاملاً با کاربردهای متضاد آن مطابقت دارد به گونه ای که هر گروه با ویژگی های متضاد خود قادر به بدون مزاحمت برای دیگری زندگی کنید،درست همانطور که در زندگی روزمره یک خانواده می گذرد.


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

خانه شریفی‌ها | دفتر معماری دیگر

معماری خانه شریفی ها | دفتر معماری دیگر موقعیت: ایران، تهران معمار: علیرضا تغابنی مساحت: 1400 مترمربع سال: 2014 عکس: پرهام تقی اف، ماندانا منصوری، سالار مطهری، مجید جهانگیری تاسیسات مکانیکی: مجتبی عرب پور تاسیسات الکتریکی: سعید افشار لنداسکیپ: بابک مصطوفی صدری، امید عباس فردی اجرا: شرکت ایمن سازه فدک جوایز کسب

ادامه مطلب »
مسکونی ماهان، BA design Studio

مسکونی ماهان | BA design Studio

مسکونی ماهان | BA design Studio موقعیت: اصفهان، خانه اصفهان طرح:  BA design Studio /  بابک کریم پور، علی شفیق کارفرما: آقای حموله اجرا و نظارت: بابک کریم پور، مجتبی خسروی گرافیک : رامتین میر محمد صادقی طراح سازه: سهیل اولادنیا نوع سازه: بتنی نوع تاسیسات: پکیج، اسپلیت مساحت زمین:

ادامه مطلب »
کافه‌ رستوران کوپر جامعه معماران ایران

کافه‌رستوران کوپر | دفتر معماری پیدا

کافه‌ رستوران کوپر ، دفتر معماری پیدا موقعیت: ایران، مازندران، ساری، جاده‌ی فرح‌ آباد معماران: فرداد زحمتکش‌راد، امیررضا ناصری‌فرد تیم طراحی: فاطمه پوراسمائیل طراحی و معماری داخلی: فرداد زحمتکش‌راد، امیررضا ناصری‌فرد کارفرما: نوید پورکاظمی، نیما پورکاظمی مجری: دفتر معماری پیدا نورپردازی: بانی نور مهندس تاسیسات: علی باباجانی مهندس سازه: صنایع

ادامه مطلب »

مجموعه غذایی تچرا | دفتر طراحی وارتا و همکاران

مجموعه غذایی تچرا دفتر طراحی وارتا و همکاران مجموعه غذایی تچرا | دفتر طراحی وارتا و همکاران موقعیت: ایران، شیراز معماران: محمد وارسته، رزا تبادار، شبنم محمدی تیم طراحی: پیمان تحقیقی مساحت: 350 مترمربع عکس: آرش خواجه اختران سال: 1400 کارفرما: محسن فخرپور همکاران: پارسا عابد ، امین رضایی هشدار!

ادامه مطلب »
ویلای سروستان جامعه معماران ایران

ویلای سروستان | استودیو طراحی مادو

ویلای سروستان ، استودیو طراحی مادوموقعیت: ایران، مازندران، جاده نوشهر نور، نرسیده به رویان، سیاه رود، شهرک سروستانمعماران اصلی: استودیو طراحی مادومدیر طرح : مازیار دولت آبادیطراح ارشد : دنیز ابراهیمی آذرطراح مسئول : تینا شاه نظریتصاویر سه بعدی : سعید صادقیان، سعید یوسفوندترسیمات : نورا سام، سونا تقی پور،

ادامه مطلب »
آرت-این، گروه مهندسی متریک، جامعه معماران ایران

آرت-این | گروه مهندسی متریک

آرت-این، گروه مهندسی متریک موقعیت: ایران، شیراز معمار مسئول: امین طهماسبی تیم طراحی: گروه مهندسی متریک مساحت زیربنا: ۱۱۰۰ مترمربع عکس: آرش اختران اتمام پروژه: ۱۴۰۱ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به ایشان می باشد. دراین

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.