Search
Close this search box.
Search

موزه هنرهای معاصر و مرکز فرهنگی آرگو | دفتر معماری احمدرضا شریکر

موزه هنرهای معاصر و مرکز فرهنگی آرگو | دفتر معماری احمدرضا شریکر
موقعیت: ایران، تهران
معمار: احمدرضا شریکر
مساحت: ۱۸۹۰ مترمربع
سازه: بهرنگ بنی آدم
مهندس برق: آیدین افشار
مدیر پروژه: منا جان قربان
عکس: دفتر معماری ASA North، خانم آهنگ احمدی، کیوان رادان
سال: ۱۴۰۰

موزه و مرکز فرهنگی هنر معاصر آرگو بازسازی یک کارخانه تولید آبجوی سابق دهه ۱۹۲۰ در قلب تهران است که دفتر معماری احمدرضا شریکر شمالی (ASA North) آن را به مرکز هنرهای معاصر تبدیل کرد و اکنون خانه جدید بنیاد پژمان است که به شش فضای گالری مجزا مجهز شده و مجموعه دائمی، کتابخانه، محل اقامت هنرمندان، فضاهای رویداد، آپارتمان استودیوی خصوصی، فروشگاه هنری، سکوی تماشای VIP، دفاتر و یک بار غیر الکلی که آبجوهای آرگو را دوباره تولید کرده است.

طراحی با قرار دادن پایه های سازه ای جدید، در حالی که دیوارهای باربر آجری نمایان را حفظ می کرد، آغاز شد. پنج سازه سقف بتنی شیبدار، که به زبان محلی تاریخی سقف های همسایه شکل گرفته اند، ۵۰ سانتی متر بالاتر از دیوارهای موجود شناور می شوند و «کلاه های» معماری را برای گالری های کنترل شده آب و هوا در سطح بالایی که قبلاً در معرض دید قرار گرفته بودند، ایجاد می کنند. نور پراکنده خورشید از طریق گالری های قدیمی و جدید و نورانی به ارتفاع ۸.۵ متر به داخل راه می یابد.

زیرزمین های سابق به گالری تبدیل شده و یک فضای نمایشگاهی کاملاً جدا شده L شکل برای مجموعه دائمی اکنون در سطح زیرزمینی قرار گرفت. یک برج کپسولی جدید به مساحت ۷۰ متر مربع که بر روی ردپایی باریک در لبه جنوبی کارخانه قرار دارد، با لایه های مختلفی از بتن ریخته شده در محل، فضایی را برای هنرمندان ساکن در خود جای داده است.

با مدیریت و راهنمایی معمار ایرانی – اتریشی، احمدرضا شریکر، بنیانگذار دفتر معماری ASA North، کارخانه آرگو به موزه و مرکز فرهنگی تبدیل شد. ۸۵% به فضاهای اصلی (از ۴۸۰ متر مربع تا ۱۸۹۰ متر مربع) و دارای سه فضای رویداد متمایز است: (الف) سالنی با ظرفیت بالا، مجهز برای نمایش فیلم و انجمن ها، (ب) رصدخانه صمیمی در سطح پنت هاوس، با مناظر پانوراما از تهران. و (C) یک راه پله بزرگ و منحنی انتقالی – یکی دیگر از درج های به ظاهر شناور در ساختار موجود – که یک ارتباط تاریخی بین لابی و گالری های مدرن بالا ایجاد می کند.

شکل بیرونی کارخانه اصلی. این طرح به DNA سقف های فلزی سنتی محلی ضربه می زند و آن ها را به عنوان پنج سقف شناور اجرایی بازنویسی می کند: هر کدام یک فضای نوری تکرار نشدنی را برای برنامه فرهنگی زیر آن در نظر می گیرند.
کارخانه آرگو اولین موزه هنرهای معاصر خصوصی است که از زمان انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ در تهران ساخته شده است و همچنین یکی از اولین مکان هایی است که فرصت های فضایی انعطاف پذیرتری را برای هنرمندان ارائه می دهد – با ارتفاع سقف های متنوع تر تا ۱۵ متر. کارخانه آرگو به یکی از قطب های اصلی فرهنگی شهر تبدیل شده است و به عنوان یک جاذبه برای بازدیدکنندگان بین المللی نیز به عنوان کاتالیزوری برای نوسازی سازه های همجوار شناخته می شود و باعث احیای فرهنگی در مرکز شهر تهران می شود.


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

کافه گاراژ | دفتر طراحی ری‌راد

طراحی داخلی کافه گاراژ | دفتر طراحی ری‌راد موقعیت: ایران، کرمان معمار: علی راد تیم طراحی: بهروز نخعی طراحی و دکوراسیون داخلی: علی راد مساحت: ۲۷۰ متر‌مربع سال: ۱۳۹۶ عکس: اشکان دبستانی هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به

ادامه مطلب »

آپارتمان شماره 74 | استودیو طراحی پلتفرم تهران

آپارتمان شماره ۷۴ | استودیو طراحی پلتفرم تهران موقعیت: ایران، تهران معماران: مهران داوری، المیرا شیروانی، نیلوفر نجفی کارفرما: یاشار شیروانی، مهرزاد خاتمی نظارت : پلتفرم تهران تیم اجرایی (مدیر، همکاران) : یاشار شیروانی، مهرزاد خاتمی سازه (طراحی، اجرا) : فرزاد عبداللهی تأسیسات الکتریکی (طراح، مجری) : احمد اعتزالی، آیین

ادامه مطلب »
آپارتمان مسکونی در مسیر باد جامعه معماران ایران

آپارتمان مسکونی در مسیر باد | امیرحسین اشعری

آپارتمان مسکونی در مسیر باد ، امیرحسین اشعری موقعیت: ایران، شیراز، خیابان فرهنگشهر، کوچه 10 معمار مسئول: امیرحسین اشعری تیم طراحی: علی عطاران، زهرا جعفری، افشین اشعری،الناز امینی خانیمنی، امیر ایرانی دوست حقیقی، زهرا رحیمی،احسان شبانی، سارا زحمتکش فرد شیرازی، مهسا پاکشیر، آیدا رفیعی اجرای پروژه: گروه معماری اشعری و همکاران:

ادامه مطلب »

ویلای اسپینو | آرشی پارس

ویلای اسپینو | آرشی پارس موقعیت: ایران ، کرج معمار : رحیم هاشم‌پور کارفرما: نرگس پورفرزانه نظارت : آرشی پارس تیم اجرایی (مدیر، همکاران) : آرشی پارس سازه (طراحی، اجرا) : سامان حجازی عکس : ندا هاشم‌پور سال : 1388 کاربری : مسکونی، ویلایی مساحت پروژه : 216 مترمربع برندۀ

ادامه مطلب »
ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا موقعیت: ایران، یزد، میدان شهید ریاضی، بلوار ابن سینا، پلاک13کارفرما: دکتر مقیمیعملکرد: کلینیک آزمایشگاهیتیم طراحی: حانیه دانشور، بهاره پزشکی، فاطمه حسنلواجرا: سعید بخشیمدیر پروژه: مهیار جمشیدینظارت: سعید بخشیتیم سازه و تاًسیسات: عمادی، اکبرپوریان، مردانیگرافیک : بیتا رضایی، امیرحسین محمد، رومینا قورچیان، ملیکا

ادامه مطلب »

ویلای بابا حیدر | دفتر طراحی مهندس همایونی و همکاران

ویلای بابا حیدر | دفتر طراحی مهندس همایونی و همکاران موقعیت: ایران ، شیراز ، گویم ، زیتون 10 ، پلاک 38 معمار: حسین همایونی طراحی و معماری داخلی: الهام قنبری کارفرما: امیر پورزاد، اشکان پورزاد مجری: مهندس حسین همایونی نوع تاسیسات: رادیات، اسپلیت نوع سازه: اسکلت آجری مساحت زمین-زیربنا:

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.