Search
Close this search box.
Search

مجتمع مسکونی باغچه ناژوان | دفتر فرایند منطقی در طراحی معماری

مجتمع مسکونی باغچه ناژوان | دفتر فرایند منطقی در طراحی معماری
موقعیت: ایران , اصفهان
معماران: محمدحسین منشئی ، الهام گرامی زاده ، احسان حسینی
سال: ۱۳۹۲
وضعیت: تکمیل شده
عکس: فرشید نصرآبادی
مساحت: 1300 مترمربع

در بهار سال ۹۰ طراحی و تکمیل ساختمانی نیمه ساخته (در مرحله اسکلت ) در محدوده ناژوان اصفهان به دفتر ما واگذار شد. ناژوان در امتداد غربی رودخانه زاینده رود واقع شده و پروژه در مرز شهر و باغات قرار می گیرد.
پروژه در کوچه باغِ بن بستی قرار داشت و در مجاورت آن و در انتهای بن بست، ساختمان دیگری در حال ساخت بود. مطابق ضوابط شهرسازی در اصفهان و جهت جلوگیری از مشرفیت به همسایه شمالی، امکان ایجاد گشودگی تا تراز ۱۷۰ سانتی متر در هر طبقه و ایجاد دید به سمت شمال میسر نبود.

از طرفی ساخت موجود بر اساس قرارگیری یک واحد در جنوب و یک واحد در شمال طراحی شده بود و ما سعی کردیم با تخریب و جابجایی دستگاه پله و با حفظ اسکلت بتنی ، دو واحد در شرق و غرب طراحی کنیم تا هر یک علاوه بر استفاده از نور شمال و جنوب ، از تهویه طبیعی در مجاورت باغات حاشیه رودخانه بهره ببرند.
با توجه به ابعاد کوچک نماهای دو سختمان مجاور، سعی کردیم دو همسایه را برای طراحی و ساخت یک نمای یکپارچه جهت ایجاد هماهنگی بدنه بن بست متقاعد کنیم.


از این رو کانسپت اصلی پروژه بر این اساس شکل گرفت:
تعریف پوسته ای بر روی دو ساختمان که بتواند در عین بهره مندی از نور و منظره باغهای اطراف و مادی شمال غرب پروژه، ضوابط شهرسازی را رعایت کرده و مشرفیت به همسایه شمالی را به حداقل برساند. و از طرفی با ایجاد سبزینگی در طبقات، سعی شد جداره ای با بیشترین حد هماهنگی با محیط طبیعی بیرون و به عنوان مرز محدودۀ شهر و باغ تعریف شود.
در این تعریف، نما نه به عنوان یک پوسته کم ضخامت، بلکه به عنوان جداره ای عمیق در نظر گرفته شد که می تواند حد فاصل مناسبی برای اتصال فضای درون به فضای بیرون باشد و هر کدام را از دیگری متأثر سازد. اینجا، نما نه تنها فضاهای پشت خود را تعریف کرده و به آنها معنی می دهد بلکه بخشی از بدنۀ شهری طبیعی محله ناژوان خواهد شد. پس ازآن در این جداره عمیق، مقاطع متفاوتی تعریف کردیم که هر کدام تجربۀ جدیدی از ترکیب دید به بیرون، در عین حفظ محرمیت و درونگرایی ارائه می دهد و در پایان با ترکیب این مقاطع در طبقات و اتاقهای مختلف پوسته ای پویا و ارگانیک به دست آمد که بیشترین هماهنگی با محیط طبیعی اطراف خود را دارد. ابتدا پوسته آجری را بر روی ساختمانها کشیدیم و سپس با شکاف دادن و تا کردن آن، در عین ایجاد Wall section های مختلف، مشرفیتهای شمال را محدود و جهت فضاها را به سمت شمال غرب و مسیر درختان مادی چرخاندیم.
لایۀ چوب نیز، جعبه های گل و صفحات نیمه شفاف را می سازد که برای هر واحد باغچه کوچکی در طبقات ایجاد می کند که نام پروژه، «باغچه ناژوان» از آن معنی می گیرد.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا موقعیت: ایران، یزد، میدان شهید ریاضی، بلوار ابن سینا، پلاک13کارفرما: دکتر مقیمیعملکرد: کلینیک آزمایشگاهیتیم طراحی: حانیه دانشور، بهاره پزشکی، فاطمه حسنلواجرا: سعید بخشیمدیر پروژه: مهیار جمشیدینظارت: سعید بخشیتیم سازه و تاًسیسات: عمادی، اکبرپوریان، مردانیگرافیک : بیتا رضایی، امیرحسین محمد، رومینا قورچیان، ملیکا

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »
خانه باغ برج جامعه معماران ایران

خانه باغ برج | استودیو معماری “با”

خانه باغ برج ، استودیو معماری “با” موقعیت: ایران، اصفهان، مشتاق اول کوچه باغ برج معماران: بابک کریم‌پور، علی شفیق طرح آجر چاربر: سروش اسدی مجری: بابک کریم‌پور، امید اشراقی گرافیک: علی شفیق کارفرما: مهدی فخر طاها نماکار: محمد حق‌نواز مساحت زمین: 100 متر‌مربع مساحت زیربنا: 290 متر‌مربع عکس: محمد

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.