Search
Close this search box.
Search

مجتمع خدمات فناوری دانشگاه شریف | شرکت پناه

مجتمع خدمات فناوری دانشگاه شریف | شرکت پناه
موقعیت: ایران ، تهران ، خیابان آزادی ، دانشگاه صنعتی شریف
معماران: بهنام میرانیان ، دارا امیری ، الناز سیدبطحایی 
مجری: اداره‌­ی ساختمان و تأسیسات دانشگاه صنعتی شریف
زیر بنا: 3500 مترمربع
تاریخ طراحی و ساخت: خرداد 1392 تا اسفند 1392

با پیشرفت تکنولوژی و جهانی شدن فناوری‌های گوناگون، به‌خصوص در زمینه‌ی فناوری ارتباطات در اقشار مختلف جامعه و همه‌گیر شدن شبکه‌های اجتماعی و نیز گسترش رایانه‌ها در انواع مختلف و گوشی‌های هوشند (Smart phone) که محصول عصر تکنولوژی و ارتباطات میباشد و همگام‌سازی آنها (Synchronization) و تشکیل فضاهای اشتراکی (sharing) در فضاهای مجازی، تحول بزرگی در زندگی روزمره و خصوصاً فضاهای کاری به وجود آمده است.
مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف در داخل پردیس دانشگاه صنعتی شریف و محل سوله‌های قدیمی که ساخت آن به دوران پیش از انقلاب اسلامی میرسد، در دو طبقه با زیربنای کلی حدود 3200 مترمربع احداث شده است. این سوله‌ها که در گذشته کاربری کارگاه و انبار داشته و فضای نامناسب و بلااستفاده‌ای در مرکز پردیس دانشگاه محسوب میشد، با هدف استقرار تیمهای پژوهشی، دفاتر ارتباط با صنعت و برخی مراکز رشد مورد بازسازی قرار گرفت و در مدت 8 ماه، اجرا و به کارفرما تحویل داده شد تا مرکزی پویا و فعال در دانشگاه باشد.


ایده‌ی طراحی: فضای کار ابری
در طراحی این مجموعه، بسته به نوع فعالیت، یک فضای کار ابری (cloud work space) تعریف شده است؛ به این ترتیب که در هر یک از بخش‌های مدیریت، کارشناسی و خدمات، یک فضا (در قالب کالبد معماری) برای به‌اشتراک‌گذاری تفکرات و توانمندی‌های پرسنل در یک رده‌ی کاری فراهم آمده است.
فضای کار ابری در واقع الهام­‌گرفته از همان فضای رایانش ابری (cloud computing) است؛ با این تفاوت که رایانش ابری فضایی مجازی برای به‌اشتراک‌گذاری (sharing) اطلاعات تمامی دستگاهها و نرم‌افزارهای الکترونیکی با هر اندازه و مقیاس است، حال آنکه در فضای کار ابری به دلیل وجود سلسله‌مراتب اداری و نیاز به تفکیک فعالیت‌ها، فضاها بسته به نوع و مقیاس از یکدیگر تفکیک شده‌اند.
علاوه بر این در سازماندهی فضاهای این مجموعه مقیاسهای مختلف (کوچک، متوسط، بزرگ) برای فضاهای مختلف در نظر گرفته شده که هرکدام قابلیت گسترش یا خرد شدن به مقیاسهای کوچکتر را دارند که این انعطاف برای فضاهای اداری در طول دوره‌های مختلف، یک مزیت محسوب میشود.
امروزه از آنجا که برای محل کار در دنیا اهمیت ویژهای قائل میشوند و فضای کار از لحاظ کیفی باید هم‌ارز فضای زندگی باشد، طراحی این مجموعه فضاهای جمعی و عمومی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. فضاهای عمومی رسمی و غیررسمی در بخشهای ابتدایی و انتهایی این مجموعه در جهت ارتقاء کیفی فضای کار در نظر گرفته شده است.


ملاحظات طراحی:
این مراکز و دفاتر فناوری دارای ویژگی و نیازهایی به شرح زیر بوده و پاسخ این نیازها نیز به این صورت در معماری لحاظ شده است:
1. این مراکز با دانشگاه در ارتباط مستقیم است و به همین دلیل در قلب دانشگاه مکان‌یابی شده که افزایش بازده این مرکز را به همراه داشته است. از طرف دیگر، فضای مرده و بی‌استفاده‌ای که در مرکز دانشگاه بود، با تحقق این پروژه تبدیل به مکانی پویا و پر رفت‌وآمد شده است.
2. این مراکز در مقیاسهای مختلف و با فعالیتهای گوناگون طراحی می­‌شوند، ضمن آنکه مقیاس یا فعالیتهای یک مرکز پژوهشی یا دفتر فناوری در درازمدت، کاهش یا افزایش مییابد، در نتیجه فضای طراحی‌شده، قابل انعطاف بوده و امکان گسترش یا خرد شدن فضاها در مورد آن وجود دارد.
3. بسیاری از این مراکز نوپا هستند و هنوز به یک سازمان اقتصادی کامل تبدیل نشده‌اند. در نتیجه یک دفتر به ابعاد فضای حداقلی نیاز دارد ولی این نیاز نباید تبدیل به نقطه‌ضعف آن شود. باید چنان باشد که هنگام ورود به مجتمع، یک سازمان بزرگ و یکپارچه را مشاهده کنیم، در حالی که این دفتر، یک زیرمجموعه از آن است.
4. به دلیل تنوع فعالیتهای این دفاتر و نیازهای مختلف آنها، فضاهای گوناگونی با ویژگی‌های مختلف در نظر گرفته شده‌اند؛ مانند چند تیپ فضاهای مدیریتی، فضاهای کارشناسی، فضای جلسات و فضاهای خدماتی. حتا فضاهای باز و عمومی نیز مختلف بوده و هر مجموعه بنا به نیاز خود میتواند از آنها استفاده کند.
5. برای افزایش راندمان کاری و به دلیل آنکه چندین دفتر با مدل فعالیتهای متفاوت در قالب یک مجموعه کار میکنند، در کانسپت طراحی این مجموعه با الهام گرفتن از رایانش ابری –که همان فضای مجازی ابرگونه است که دستگاه‌های الکترونیک به آن متصل شده و اطلاعات خود را به اشتراک میگذارند- تحت عنوان فضای کار ابری (Work cloud) بهره گرفته شده است.
6. در این مرکز از جداره‌های شفاف استفاده شده و مجموعه‌ها طوری طراحی شده‌اند که در عین داشتن محرمیت، نسبت به هم دید داشته و باعث گسترش هم‌افزایی (Synergistic) و حس کار گروهی و تعامل دفاتر با یکدیگر شود.
7. با قرار دادن فضاهای عمومی و تعاملی در این مجموعه در دو نوع رسمی و غیررسمی در ابتدا و انتهای آن، تعامل میان دفاتر با یکدیگر و حتا با مجموعه‌های خارج میسر شده است.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »
خانه باغ برج جامعه معماران ایران

خانه باغ برج | استودیو معماری “با”

خانه باغ برج ، استودیو معماری “با” موقعیت: ایران، اصفهان، مشتاق اول کوچه باغ برج معماران: بابک کریم‌پور، علی شفیق طرح آجر چاربر: سروش اسدی مجری: بابک کریم‌پور، امید اشراقی گرافیک: علی شفیق کارفرما: مهدی فخر طاها نماکار: محمد حق‌نواز مساحت زمین: 100 متر‌مربع مساحت زیربنا: 290 متر‌مربع عکس: محمد

ادامه مطلب »
مجتمع بوم گردی پورداروم جامعه معماران ایران

مجتمع بوم گردی پورداروم | محمدرضا کهزادی

مجتمع بوم گردی پورداروم ، محمدرضا کهزادی موقعیت: ایران، تنکابن معمار مسئول: محمدرضا کهزادی معمار اجرایی: میلاد عابدینی حوزه: ۹ متر مربع عکس: استودیو دید، بنیامین جهانشاهی اتمام پروژه: ۲۰۲۲ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.