Search
Close this search box.
Search

عمارت نظر | دفتر معماری میان

عمارت نظر | دفتر معماری میان
موقعیت: ایران، اصفهان
معماران: ابوذر صالحی، مهشید کریمی
تیم طراحی: نادر مالکی، نفیسه نادری
مساحت: ۱۱۵۰ مترمربع
گرافیست: مرتضی مهدوی، مریم پیراسته
مهندس مکانیک: مهندس رضایی
مهندس برق: محمدرضا کلوخی
سازه: مهندس لباف
عکس: فرشید نصرآبادی
سال: ۱۳۹۸
جوایز کسب شده: رتبه سوم جایزه معمار، در بخش مسکونی آپارتمانی، ۱۳۹۹

این آپارتمان مسکونی بر سطح زمینی به مساحت ۵۶۰ مترمربع بنا شده است. پروژه ی حاضر در خیابان کمال اسماعیل اصفهان و در مجاورت با رودخانه زاینده رود واقع شده است. یکی از ویژگی های شاخص این آپارتمان مسکونی بهره مندی از چشم انداز زیبای رودخانه ی زاینده رود و فضای سبز مجاورش می باشد، عاملی که در طراحی آن نقش مهم و موثری داشته‌ است. این آپارتمان چهارطبقه شامل بخش هایی چون زیرزمین (۲.۱۰-)، طبقه همکف (۰.۸۰+) و طبقه اول و دوم با مساحت زیربنای کل ۱۱۵۰ مترمربع است. سازه پروژه از نوع بتنی و سیستم سرمایشی و گرمایشی آن از نوع موتورخانه مرکزی، چیلر و فن کوئل می باشد.

متناسب با موقعیت قرارگیری طبقات در نسبت به زمین و آسمان، حیاط های باز و فضاهای نیمه باز در سطوح مختلف واقع شده اند که فضاهایی را برای زندگی تشکیل می دهند (رفتار- مکان) و از طرفی متناسب با مکان و شرایط سایت پروژه هستند. به عنوان مثال، در این پروژه، با وجود دید بسیار خوب به رودخانه زاینده رود و فضای سبز اطراف آن، آلودگی صوتی قابل توجهی نیز در طول روز وجود دارد. بنابراین، تراس ها و پنجره ها به دلیل آلودگی صوتی آن، در همه ساعات روز قابل استفاده نیستند.

در پاسخ به این موضوع، در این پروژه ضمن فراهم آوردن فضاها و امکانات مختلف برای بهره بردن از منظره رودخانه، حیاط هایی در قلب ساختمان ایجاد شده اند که می توانند نور و هوای تازه را بدون آلودگی صوتی (حیاط های داخلی) امکان پذیر کنند.

در طول روز، “حیاط پشتی” که چشم انداز درختان بلند کاج همسایه بهره می برد و “حیاط مرکزی”، که یک ارتباط زنده ای بین اتاق نشیمن خانواده، اتاق و آشپزخانه فراهم ساخته و یک ارتباط قابل کنترل بین واحد میانی (واحد ۲) و واحد فوقانی (واحد ۳) برقرار می سازد، جایگزین مناسبی برای فضاهای باز و نیمه باز رو به رودخانه می باشد.

یکی از ایده های مهم در طراحی این پروژه، ایجاد “کیفیت های مختلف دید” از فضاها و طبقات مختلف به چشم اندازهای زیبای محیط اطراف آن است؛ مانند مناظر دیدنی “ایوان جنوبی” و “مهتابی” کنار استخر در پشت بام سبز، منظره ی ساکن قسمت غربی بام سبز که در سطح پایین تری قرار دارد، نمای مناسب بالکن اتاق اصلی طبقه اول، نمای باشکوه پنجره پذیرایی طبقه اول و سرانجام نمای باشکوه و دلنشین سالن مرتفع مشرف به گودال باغ، که از ارتفاع کم و به روشی خاص منظره ای از درختان بلند در امتداد زاینده رود دارد.

از دیگر ایده های مهم در طراحی این پروژه استفاده از فضاهای مرزی و اتصال دهنده به جای دیوارهای جدا کننده با هدف سیالیت و گستردگی دید به فضاهای داخلی می باشد. این فضاهای مرزی علاوه بر بهبود کیفیت ارتباط بین فضاهای داخلی، به غنای و قابلیت های رفتاری قابل انتخاب توسط ساکنان می افزایند.

تمامی موارد ذکر شده منجر به این واقعیت شده است که در این آپارتمان، تمام فضاها و سطوح با یکدیگر پیوند دارند و می توان آن را “عمارت” واحد نامید. «عمارت نظر» تلاشی بوده است برای بازآفرینی کیفیت‌های زندگی در خانه‌های ایرانی در آپارتمانی امروزی.


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
بنای یاد بودی از میلگرد جامعه معماران ایران

بنای یاد بودی از میلگرد | طراحان و بناکنندگان زاو

بنای یاد بودی از میلگرد ، طراحان و بناکنندگان زاو موقعیت: ایران، گلستان معماران اصلی: محمدرضا قدوسی، فاطمه رضایی، گلناز بهرامی، فرشته اسدزاده تیم طراحی: شیلا احسایی، سارا جعفری، محسن صفشکن گرافیک و تصویر: فرشته اسدزاده سرپرستی: فاطمه رضایی، شیلا احصایی مهندس سازه: بهرنگ بنیدام ساخت: خلیل فرشباف مساحت: ۲۶۵

ادامه مطلب »

مجموعه آموزشی فضیلی | دفتر معماری طرح اول

مجموعه آموزشی فضیلی | دفتر معماری طرح اول موقعیت : ایران ، اصفهان معماران: محمد شماعی زاده ، شیرین شریف فر مساحت زمین: ۴۳۵۰ مترمربع مساحت کل: ۷۲۵۰ مترمربغ سال: ۱۳۸۷ تیم طراحی: شهاب شماعی زاده ، محمد سعید معاوی ، نوید ملکوتی ، سعید ایرانپور ، مسیح طاهری، فیروزه

ادامه مطلب »

ویلای ییلاقی لواسان | ایرج کلانتری ، ایمان امین لاری

ویلای ییلاقی لواسان | ایرج کلانتری ، ایمان امین لاری موقعیت: ایران ، اصفهان ، خیابان نظر غربی معماران: ایرج کلانتری ، ایمان امین لاری همکاران طراحی: سوران متوسل، صنم کلانتری، الهه کریم نیا، فرنوش غلامی، زهرا آخوندی، افسانه اسعدی طراحی سازه: شاهین ظلی (شرکت کارما طرح) طراحی تاسیسات: امیر

ادامه مطلب »
دفتر خدمات بازار سرمایه کاریزما گروه معماران و مهندسین کندو

دفتر خدمات بازار سرمایه کاریزما | گروه معماران و مهندسین کندو

دفتر خدمات بازار سرمایه کاریزما | گروه معماران و مهندسین کندو موقعیت: ایران ، تهران ، خیابان عباس آباد معمار: بهادر کاشانی‌ مدنی همکاران طراحی: بهاره خُمیری، مریم جوادیان، نیکتا ستاره‌سنج طراحی و دکوراسیون داخلی: بهادر کاشانی‌ مدنی اجرا: بهراد کاشانی مدنی سازه: بهرنگ کاشانی مدنی نوع تأسیسات ـ نوع سازه:

ادامه مطلب »
ساختمان مسکونی ملاصدرا ایمان امین لاری

ساختمان مسکونی ملاصدرا | ایمان امین لاری

ساختمان مسکونی ملاصدرا | ایمان امین لاری موقعیت: ایران ، اصفهان معمار: ایمان امین‌لاری همکار طراحی: مـه‌لقا آسایش مجری: امیررضا صادقی کارفرما: دکتر غلامرضا عنبری مساحت: 390 متر مربّع عکس: رامین دهدشتی تاریخ شروع: 20/3/89 تاریخ تکمیل پروژه: 25/11/89 هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی علوی | مهندسان مشاور مرمت و معماری زندیگان

ساختمان مسکونی علوی | مهندسان مشاور مرمت و معماری زندیگان موقعیت: ایران ، تهران ، فرمانیه معمار: محمدرضا نیکبخت سال: ۱۳۹۵ مساحت زمین: ۵۰۰ مترمربع مساحت زیربنا: ۲۷۰۰ مترمربع هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به ایشان

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.