خانه هنرمندان ایران | بیژن شافعی

خانه هنرمندان ایران | بیژن شافعی
موقعیت: ایران ، تهران
معمار: بیژن شافعی
همکاران طرح معماری: پریناز میرزایی، کیوان خطیر
طرّاح سازه: کوروش صفایی
طرّاح تأسیسات مکانیکی: عبّاس عمیدی
طرّاح تأسیسات الکتریکی: وحید کاشانی
مدیریت کارگاه: کامبیز فرهنگ فرهی، محمّد صفائیان
کارفرما: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
سال: ۱۳۷۹

یکی از معماران نسل سوم که در پی یافتن پلی بین گذشته و آینده است، بیژن شافعی (متولّد سال ۱۳۳۹ خورشیدی) است. او در کارنامه‌ی معماری خود، هم در امر پژوهش و هم در طرّاحی، سابقه­‌ی درخشانی دارد. شافعی جزو پایه‌گذاران گروه تحقیقاتی «معماری دوران تحوّل ایران» به همراه سهراب سروشیانی و ویکتور دانیل است. این گروه تا این زمان کتاب‌های معماری نیکلای مارکف (۱۳۸۲)، معماری کریم طاهرزاده‌ بهزاد (۱۳۸۴) و معماری وارطان هوانسیان (۱۳۸۷) را منتشر کرده است. شافعی در بُعد طرّاحی در کارنامه‌ی حرفه‌ای خود طرح ‌ساختمان‌های مسکونی خیابان نصرت شرقی در تهران (طرّاحی و ساخت بین سالهای ۱۳۷۱ و ۱۳۷۲ خورشیدی)، ساختمان عمارت زعفرانیه در تهران با همکاری ناهید بریانی (طرّاحی و ساخت بین سال‌های ۱۳۷۵ و ۱۳۷۷ خورشیدی)، بنای باغ فردیس در کرج با همکاری ناهید بریانی (طرّاحی و ساخت بین سال‌های ۱۳۷۶ و ۱۳۷۷ خورشیدی)، ساختمان نمایندگی شرکت OCE در تهران با همکاری پریناز میرزایی و کامبیز فرهنگ‌ فرّهی (طرّاحی و ساخت در سال ۱۳۷۷ خورشیدی)، مرکز چاپ و انتشارات دارآباد در تهران با همکاری ناهید بریانی (طرّاحی و ساخت بین سال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ خورشیدی)، ساختمان اداری بُخارست در تهران (طرّاحی و ساخت بین سالهای ۱۳۸۳ و ۱۳۸۵ خورشیدی) و ده‌ها پروژه و طرح اجرا­شده­‌ی دیگر دارد.

طرح توسعه­‌ی ۱۳۸۹:
فعّالیت‌های چشم‌گیر خانه‌­ی هُنرمندان ایران و استقبال گسترده مردم در دهه‌­ی اوّل فعّالیتش آن را کمبود فضاهای نمایشگاهی­‌ـ همایشی روبه­‌رو ساخت و نظر به محدودیت‌های فوق، طیّ نامه‌­ی مورّخ ۱۳/۸/۸۶ از سوی خانه‌­ی هُنرمندان ایران به شهردار کلانشهر تهران، مأموریت ارائه‌­ی خدمات طرّاحی و مشاوره و اجرای پروژه‌­ی توسعه­‌ی خانه‌­ی هُنرمندان ایران به دفتر طرّاحی بیژن شافعی محوّل گردید.
این دفتر از همان ابتدا، پس از برداشت دقیق مکان طرح و هماهنگی با نقشه­‌های موجود خانه‌­ی هُنرمندان ایران گزینه­‌ای ارائه نمود که امکان ایجاد چهار سالن مستقل چندمنظوره را تأمین نماید. سالن‌ها در فضای حیا‌ط‌های پشت خانه­‌ی هُنرمندان به‌­نحوی طرّاحی گردیدند که تهویه‌­ی راهروهای ارتباطی خانه از بین نرود و ضمناً دسترسی از راهروهای خانه به سالن‌های جدید با یک فیلتر ارتباطی صورت پذیرد. در همین ارتباط، امکان خروجیِ اضطراری که قبلاً در خانه­‌ی هُنرمندان برای هیچکدام از سالن‌ها تأمین نشده بود، برای کلّیه­‌ی سالن‌ها ایجاد گردید که مجموعاً به ۸ بخش تقسیم می­‌شوند. سالن‌های جدید به ساختمان قدیمی نمی‌­چسبد و امکان ارتباط با یک دهلیز از طریق راهروها صورت پذیرفته است.


این گسترش به­‌گونه­‌ای طرّاحی گردید که خود سالن‌ها هیئتی مجسّمه­‌گونه و هُنرمندانه داشته باشند، و ضمناً محور ارتباطی ضلع شمالی خانه­‌ی هُنرمندان را به باغ هُنر پیوند دهند؛ محوری که قبلاً با ایجاد یک کانتر به‌­کلّی مسدود گردیده و امکانات ارتباطی با باغ هُنر را از میان برداشته بود. طرح‌ها پس از تهیّـه‌­ی نقشه­‌های مرحله­‌ی اوّل در فضای باغ خانه­‌ی هُنرمندان به صورت طرح­ سه­‌بُعدی ارائه گردیدند و مورد تأیید قرار گرفتند. پس از تهیّه‌­ی طرح فاز اوّل معماری، نقشه‌­های مرحله‌­ی دوّم معماری و نقشه­‌های سازه آماده شدند.
نقشه­‌های سازه­‌ای بر اساس یک سازه­‌ی بسیار سبُک با دهانه‌­های مناسب برای سالن‌ها طرّاحی شد. طرّاحی سازه به شکلی انجام پذیرفت که میزان مصرف آهن در هر متر مربّع به حدّاقل رسیده و امکانات اجرایی با کیفیّت بسیار ساده و سریع انجام پذیرد.
بودجه‌­ی مورد نظر می­بایستی از محلّ شهرداری منطقه ۶ تأمین می­گردید. مشکلات منابع مالی از طرف شهرداری زمان شش ماهه­‌ی پروژه را تمدید نمود و سالن‌ها با محدودیت مالی فراوان در انتهای دهه‌­ی نخست فعّالیت خانه‌­ی هُنرمندان آماده‌­ی بهره­‌برداری موقّت شد. این محدودیت‌ها باعث شد سقف کاذب اصلی و تأسیسات مکانیکی و الکتریکی مناسب جهت سالن‌ها تأمین نگردد و با عدم تأمین منابع مالی ۲ سال بعد از افتتاح نیز نواقص فوق پابرجا مانده است. امکانات فضایی برای چهار سالن به‌­گونه­‌ای تأمین گردیده است که این فضاها به سرعت قابل تغییر فضا جهت نمایشگاه‌­های موقّت چندمنظوره با روشنایی طبیعی، مصنوعی، سالن نمایش و کنفرانس ۱۰۰ نفره، فضای کارگاه باشند. ارتباط با راهروهای اصلی خانه­‌ی هُنرمندان از داخل و امکان دسترسی اضطراری از خارج فضا برای کلّیه‌­ی سالن‌ها امکان­پذیر گشته است. دهلیزهای مابین خانه‌­ی جدید و قدیم محلّ نمایش آثار تجسّمی پیش­‌بینی شده است؛ و در نهایت بام خانه‌­ی جدید محلّ تجمّع فضای باز نمایشگاهی با تأمین امکان سقف سازه­‌ی سبُک در نظر گرفته شد که پیش‌­بینی‌­های لازم در سازه برای آن صورت پذیرفته است.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

×

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما. 

پروفایل شخصی

علاقه‌مندی‌ها

فیلتر پروژه‌ها

مقاله‌ها

خانه

ورود

علاقه‌مندی‌ها

فیلتر پروژه‌ها

مقاله‌ها

خانه