Search
Close this search box.
Search

خانه رفیعی | دفتر معماری ما

خانه رفیعی | دفتر معماری ما
موقعیت: ایران، همدان
معمار: سید جلیل موسوی
تیم طراحی: سپهر عدالتی مرفه، سید آکام کاتورانی، علی مرادی مشکین
مساحت: ۴۷۰ مترمربع
عکس: محمدحسن اتفاق
سال: ۱۴۰۰

بافت شهری همدان نزدیک به پنج دهه است که به واسطه ی طرح های جامع به بافتی مملو تبدیل شده است. نتیجه چنین برنامه ریزی، موجب ایجاد رابطه ای مشخص بین جرم و فضای نورگیری از سمت جنوب و تشکیل زمین های به اصطلاح رو به جنوب و شمال شده است. این در حالی است که به دلیل نورپردازی از یک جهت، علاقه کمتری به خانه های رو به شمال در ساخت و فروش وجود دارد. در خانه های رو به شمال، نورپردازی از سمت حیاط و فضای انتهای آن تامین می شود که اغلب نور نامناسبی را به فضاهای پشتی می رساند.

مالک این خانه نیز که سال ها قبل در آنجا سکونت داشت و یک بار آن را بازسازی کرده بود، در ابتدا به دلیل موارد ذکر شده علاقه مند به فروش زمین خود و خرید زمینی به سمت جنوب با ابعاد بزرگتر (زمین پروژه با متراژ ۲۰۰ مترمربع بود که تنها می توانست از یک دهانه ۱۰ متری نور دریافت کند)، زیرا او فکر می کرد که تمامی اعضای خانواده خواستار حضور نور طبیعی در فضای داخلی ساختمان هستند. علاوه بر این، وی به فضاهای بیرونی و پرورش گیاهان علاقه داشت. نکته قابل توجه دیگر محدودیت بودجه کارفرما برای ساختمان بود. مشکل اصلی پروژه به موضوعی جهت پاسخگویی به دغدغه های کارفرما تبدیل شد: چگونه می توان نور طبیعی را به طور مستقیم و موثر در فضای زندگی این خانه ها پراکنده ساخت؟

با انتقال فضای خالی عمودی نور پشت بام به مرکز خانه و اتصال آن به فضای خالی افقی دیگری که مانند ایوان در خانه های سنتی یک طرفه همدان – مانند خانه های غضنفری و شریفی – به صورت نیمه باز است. فضایی که نور را به قلب خانه می آورد، به سوال اصلی تحقیق پاسخ داده شد: هدایت تمام فضاهای اصلی به سمت این فضای خالی مرکزی در قلب ساختمان و ایجاد فضای داخلی جهت گیری به سمت بیرون و کسب حداکثری نور طبیعی.

آنچه از بررسی رابطه بین درون و بیرون به دست می آید:
محو شدن مفهوم قطعی بیرون در فضای نیمه بسته قلب پروژه و از بین رفتن تمایز قطعی درون و بیرون خانه و تبدیل آن به دیالکتیکی مبهم.


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

پارکینگ و ساختمان اداری الهیه | دفتر مهندسین مشاور موج نو

پارکینگ و ساختمان اداری الهیه | دفتر مهندسین مشاور موج نو موقعیت: تهران، الهیه معماران: لیدا الماسیان، شاهین حیدری تیم طراحی: سارا فراهانی، مریم امان پور، تینا یاوریان، شیرین ضیایی، سهیلا زاهدی، مریم شکوهی، منا رمزی، الناز عشایری، پریا پورمقدم، پانیذ مهری، شیدا قطبی کارفرما: سازمان توسعه انرژی ایران مساحت:

ادامه مطلب »
آمفی تئاتر بلک بکس جامعه معماران ایران

آمفی تئاتر بلک باکس | امین عسلی

آمفی تئاتر بلک بکس ،  امین عسلی موقعیت: ایران، شیراز معمار مسئول: امین عسلی تیم طراحی: مرجان جهاندیده، شهاب بهرامی‌نژاد عکس: احسان صالح‌پور کارفرما: شهرداری شیراز هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به ایشان می باشد. •

ادامه مطلب »

ساختمان تجاری اداری ایکات | دفتر معماری علیدوست و همکاران

ساختمان تجاری اداری ایکات ، دفتر معماری غلیدوست و همکاران موقعیت: ایران، رشت معمار مسئول: شهاب علیدوست، سونا افتخارآزم تیم طراحی: امیر نیک نفس، حمیده رئوف زاده، سهند محدث، حامد بختیاری، مهرداد کارچانی، ونوس انتظامی، آیدا احسانی، سما خاکی، پریسا پویافرد، پریسا سلطانی، احسان دانسته دستیار طراحی:  امیر نیک نفس

ادامه مطلب »
بنای یاد بودی از میلگرد جامعه معماران ایران

بنای یاد بودی از میلگرد | طراحان و بناکنندگان زاو

بنای یاد بودی از میلگرد ، طراحان و بناکنندگان زاو موقعیت: ایران، گلستان معماران اصلی: محمدرضا قدوسی، فاطمه رضایی، گلناز بهرامی، فرشته اسدزاده تیم طراحی: شیلا احسایی، سارا جعفری، محسن صفشکن گرافیک و تصویر: فرشته اسدزاده سرپرستی: فاطمه رضایی، شیلا احصایی مهندس سازه: بهرنگ بنیدام ساخت: خلیل فرشباف مساحت: ۲۶۵

ادامه مطلب »

فست فود و کافی شاپ بولکویچ و سیناتلا | حمیده آچاک

فست فود و کافی شاپ بولکویچ و سیناتلا | حمیده آچاکموقعیت: ایران، تهرانمعمار: حمیده آچاکتیم طراحی: نیلوفر ابراهیمیطراحی و دکوراسیون داخلی: حمیده آچاک، نیلوفر ابراهیمیمساحت/زیر بنا: ۱۳۸متر مربعمجری: حسین مهر علیزادهمشاور عالی: نیما مکاریسال: ۱۳۹۷عکس: آقای آزادی هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام

ادامه مطلب »
خانه‌ی آرمان جامعه معماران ایران

خانه‌ی آرمان | کامبیز اسکندرتبار

خانه‌ی آرمان ، کامبیز اسکندرتبار موقعیت: ایران، نور معمار مسئول: کامبیز اسکندرتبار تیم طراحی: عباس غلامی، علیرضا اسفندریاری، هیلدا تهرانی کارفرما: آرمان حسین‌زاده مجری: آرمان حسین‌زاده مهندس تاسیسات: شرکت نوین مهساز تپورستان نوع تاسیسات: کولر اسپلیت و شوفاژ رادیاتور مهندس سازه: شرکت نوین مهساز تپورستان نوع سازه: بتنی مساحت زمین:

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.