نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی
نویسندگان
- مهدی مردانی اقدم 1
- سید محمد مهرنیا 2
1 مربی و عضو هیئت علمی گروه عکاسی، دانشکدة هنر، دانشگاه سمنان، ایران.
2 استادیار، عضو هیئت علمی دانشکدة هنر، دانشگاه سمنان، ایران.
باغ نظر (ماهنامه)
دوره 18، شماره 98
امرداد 1400
صفحه 54-45
بیان مسئله: نظریة لحظة قطعی هانری کارتیه برسون کشف و شهودی ادراکی از آموزههای بودیسم است. در این نظریه برسون معتقد است که عکاس برای عکسگرفتن باید جذب واقعه شود و در مرکز وقایع قرار گیرد. در این صورت، واقعه همة ضرباهنگ ساختار همان شکل را به خود میگیرد و اگر عکاس بتواند این لحظه را دریابد، لحظة قطعی را دریافته است.
هدف پژوهش: پژوهش حاضر به آن میپردازد که تأثیر نظریة لحظة قطعی در آثار رزمنده-عکاسان جنگ تحمیلی به چه نحو بهنمایش درآمده است. بنابراین بازتاب نظریة لحظة قطعی برسون در آثار سه تن از رزمنده-عکاسان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران هدف این مقاله است.
روش پژوهش: روش انجام این پژوهش توصیفی-تحلیلی و گردآوری اسناد به شیوة کتابخانهای و نیز مصاحبة میدانی با سه تن از رزمنده-عکاسان برجسته و صاحبنظر، علی فریدونی، سعید صادقی و مهرزاد ارشدی، به عنوان شاهدان عینی وقایع جنگ تحمیلی، با تأکید بر نظریة لحظة قطعی برسون است. گزینش افراد مورد نظر به واسطة خودآموختگی این افراد بوده که برحسب نیاز و اقتضا، مبادرت به عکاسی از فضای جبهه و جنگ کردهاند و در این مقاله با عنوان رزمنده-عکاس از آنان یاد شده است.
نتیجهگیری: نتایج حاصل از این مقاله حاکی از آن است که کشف و شهود عکاسانه، ذهن ناخودآگاه، ادراکات ذهنی، دیدن و زمانسنجی که از مؤلفههای محوری این نظریه است در آثار رزمنده-عکاسان مذکور نیز موجب شکلگیری جریان خودآموزی و کشف و شهود عکاسانه شده و در آثار آنان قابل مشاهده و تحلیل است.
An Analysis of the Decisive Moment Structure in the Works of Combatant-photographers of the Imposed War
نویسندگان [English]
- Mehdi Mardani Aghdam 1
- Seyed Mohammad Mehrnia 2
Problem statement: The decisive moment theory by Cartier-Bresson is a perceptive intuition from Budism school. According to Bresson’s theory, a photographer needs to engage himself in the event and put himself at the center of it. Subsequently, all structure pulses take that shape and by finding that moment, the photographer has found the decisive moment.
Research objectives: The goal of this paper is to see how Bresson’s theory of the decisive moment is reflected in the works of three combatant-photographers of the Iraq-Iran war.
Research method: This research uses a descriptive-analytical method and the documents are collected by library research as well as field interviews with an emphasis on the decisive moment theory. These interviews have been conducted with three prominent and expert photographers as eyewitnesses of the events of the imposed war (Jang-e Tahmili), Ali Fereydouni, Saeed Sadeghi and Mehrzad Arshadi. The selection of the individuals in question was based on self-education. The selected individuals, in terms of need and necessity, undertook the photography of the space of the front line and the war and in this paper, they are referred to as combatant-photographer.
Conclusion: The present study seeks to address how the effect of decisive moment theory has been manifested in the works of combatant-photographers of the imposed war. The results of this paper indicated that photographic intuition, subconscious mind, mental perceptions, observing and timing, have been the central components of the theory. These components have led to self-learning and photographic discovery and intuition in the works of the above-mentioned combatant-photographers in a way that the theory can be observed and analyzed in their works.
تحلیل ساختار لحظه در آثار رزمنده-عکاسان جنگ تحمیلی اصل مقاله 773.2 k
صاحب امتیاز: پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
مدیر مسئول: دکتر سید امیر منصوری
سردبیر: دکتر احمد پوراحمد
دوره انتشار: ماهنامه
شاپا چاپی: 1735-9635
شاپا الکترونیکی: 2251-7197