استودیو کیک قنج ، الهام فرخی
موقعیت: ایران، کرج، مهرشهر، فاز یک، بلوار ارم، نبش 116، قنج کیک
معمار مسئول: الهام فرخی
تیم طراحی: دفتر معماری آروین
مدیر اجرایی پروژه: ناصر هاشمی
تیم اجرایی پروژه: محمد رحیمی
گرافیک: یاسمین صفایی، فاطمه قنبری
شرکت سازنده/ اجرا : شرکت آروین
مساحت: 60 متر مربع
عکس: محمد حسین حمزه لویی
اتمام پروژه: 1401
استودیو کیک قنج یک فروشگاه تخصصی کیک و شیرینی است که در سال ۱۴۰۰ تصمیم گرفت کسبوکارش را در قالب فروش حضوری گسترش دهد. تیم قنج برای آمادهسازی فروشگاه حضوری خود، نیاز به طراحی فضایی متناسب با الزامات و استانداردهای بهداشتی داشت؛ استودیو قنج فرصتی بود برای آراستن فضای پخت، عرضه و فروش شیرینیها در میانهی شهر.
فضای مدنظر فروشگاه در مجاورت واحدهای تجاری دیگری با مدول مشخص و نبش خیابان قرار داشت، همخوانی نمای این واحدهای تجاری از مسائلی بود که امکان تغییرات در نمای اصلی را حذف و فرآیند طراحی را به فضای داخلی معطوف کرد. استودیو کیک قنج در سه طبقه(شامل همکف، زیرزمین و یک بالکن ۱۲ متری)، زیربنایی معادل ۶۰ مترمربع دارد. در طراحی داخلی این واحد تجاری تمرکز اصلی تیم طراحی بر پیادهسازی استانداردها و منطبق کردن فضا با برنامهی فیزیکی براساس شکل دادن محدودهی فعالیتهای جاری بود.
باتوجه به طیف تغییرات موردنظر، فعالیتهای موجود، به سه محدودهی اصلی کارگاه پخت و آمادهسازی کیک، فروشگاه و فضای مدیریت و استراحت کارکنان تقسیم شدند. تفکیک کردن این لایهها از هم در عین حفظ ارتباط میان آنها از مسائل این پروژه بود، در همین راستا صفحهی فلزی معلق از سقف برای پاسخ دادن به نیاز تفکیک فضای حضور مشتریان از بخش فروش در طبقهی همکف و افزودن فضایی جانبی برای ذخیرهسازی کالاها تعبیه شد. فارغ از موضوع کارکرد، امتداد این صفحات فلزی رنگ، نمای فروشگاه را در میان واحدهای تجاری شبیه به خود، در شب متمایز میکند. این ورقهی پانچشده در همنشینی با کاشیهای دستسازی هستند که در طیف رنگی مشابهی قرار دارند و در پسزمینهای خنثی و سفیدرنگ ظاهر شدهاند؛ این ترکیب میتواند با حرکت دادن چشم مخاطبان بر وجوه مختلف استودیو و افزودن عمق دید، همزمان نقاط حضور و تفکیکهای فضایی را معرفی کند؛ رصد کردن سایهی حرکت آدمهایی با جعبه کیک یا سینیهای شیرینی از میان این ورقهها خود نوع دیگری از عرضهی محصولات به خیال مشتریان است.
استودیو کیک قنج پروژهی کوچک مقیاسی بود که برای یافتن پاسخهای مناسب با چالشهایی مواجه شد؛ بهعلت نیاز به پاسخگویی به قواعد حفظ بهداشت در طراحی داخلی این فضا، مبلمان و احجام تعریف شده نمیتوانستند بهطور کامل به زمین یا دیوار متصل باشند؛ در نتیجهی این محدودیت مبلمانها بهگونهای آویزان و معلق و با فاصله از جدارهها و سطوح انتخاب و موقعیتیابی شدند. از موانع دیگر میتوان به فضای محدود برای به نمایش درآوردن سایر محصولات اشاره کرد که با تعبیهی نمایشگری عمودی به آن پاسخ داده شد.
پلکان مدور موجود در این واحد تجاری، تنها راه ارتباط عمودی سه طبقهی فروشگاه بود که حفظ شد؛ این پلکان همزمان بخش فروش و نمایش محصولات را به فضای زیرزمین و از آنجا به طبقهی بالا و بالکن ۱۲ متری متصل میکند. زیرزمین این فروشگاه کارگاه پخت و آمادهسازی کیک و شیرینیهاست که ارتباط قویتری با طبقهی همکف دارد، یک بالابر استاندارد ارتباط و جابهجایی وسایل را میان این دو لایه فراهم میکند. از سمت دیگر طبقهی آخر این فروشگاه مختص به فضای مدیریت، کمد نگهداری وسایل و بهصورت کلی فضایی برای استراحت کردن کارمندان است.