Search
Close this search box.
Search

ویلای لواسان شماره ۷ | دفتر معماری پس

ویلا لواسان شماره ۷، دفتر معماری پس
موقعیت: ایران، تهران، لواسان
معمار مسئول: امیرحسین تبریزی
تیم طراحی: امیرحسین تبریزی، کیانا کریمی
تاسیسات برق: مهندس رسولیان
تاسیسات مکانیک: مهندس بیات
مجریان پروژه: مهندس ایمان حقیقی، مهندس میلاد طیبی
کارفرما: آقای حبیبی
مساحت زمین: ۶۸۷ مترمربع
مساحت زیربنا: ۹۶۷ مترمربع
عکس: نوید عطروش
اتمام پروژه: ۱۴۰۳

ویلا لواسان شماره ۷، دفتر معماری پس، جامعه معماران ایران

خواست کارفرما خلق خانه ای است که منطبق با سبک زندگی خودشان توسعه یافته باشد .

بدین معنی که  توجه ویژه به جزییات و اجزا و عناصری که به فضای زیستی ساکنین کیفیت بخشد و در عین حال فراتر از تجربیات گذشته و حال کارفرما چه در معماری و چه در مبلمان و…  باشد. دراین میان نقش پر رنگ دو کودک خردسال این زوج جوان را نباید فراموش کرد که  همچون پدر و مادرشان بسیار حیوان دوست هم هستند.

زمینه و بستر پروژه از پتانسیلهای طبیعی بسیار ارزشمندی همچون اشراف به دریاچه لتیان،کوههای لواسان‌، رودخانه منتج به دریاچه سد و استبل بسیار جذاب همسایه ی مجاور،برخوردار است و در این میان تاثیر بسیار جدی بر موقعیت اجزا و عناصر معماری داخل و بیرون بنا و همچنین موقعیت بازشوها و پنجره های پروژه گذاشته است.

بنایی که  پوسته بیرونی آن به صورت هدفمند از جنس بتن نمایان ساخته شده که در عین حال  که نمودی اقتدار گونه دارد نقشی کم حرف و به شدت خنثی ایفا میکند در حالی که در ذات درونگرای خود سرشار از اجزا و عناصر عملکردی و دکوراتیو است.  سطوح پیوسته بتنی ازبیرون به درون جاری شده اند و در تقابل با سطوح گرم و منعطف ساخته شده از چوب ،زیستی متعارف دارند.

ویلا لواسان شماره ۷، دفتر معماری پس، جامعه معماران ایران

در ادامه درخواست کارفرما بر مبنای چینش منفک فضاهای خدماتی – اتاقها و … بر حسب رعایت اصل محرمیت و استقلال عملکرد – بهره برداری از منظر محیط طبیعی پیرامونی وکیفیت ارتباط فضاهای زیستی با یکدیگر بوده است . در این راستا در طبقه همکف اتاقهای کودکان تعبیه شد که به نشیمن عمومی طبقه هم کف ارتباط دارد و با حیاط مشرف به خیابان نیز ارتباط مستقیم دارد.

درطبقه منفی یک به سبب استقرار بنا بر روی شیب فضایی جذاب با نور طبیعی و متصل به حیاط مجاور رودخانه خلق شد که مختص برگذاری میهمانی هاست و در حقیقت میهمان خانه ی بناست.

در طبقه مثبت یک حریم خصوصی تر قرارداد که مکانیست  که خانواده بیشترین زمان را با یکدیگر سپری میکنند و شامل اتاق والدین و اتاق میهمان وآشپزخانه و مطبخ است .

و در بالاترین طبقه بنا  علاوه بر دسترسی به بام که حیاط دوم بنا نیز محسوب میشود، اتاق چند منظوره ای تعبیه شده که کارکرد دوگانه اتاق میهمان-اتاق کار را در خود گنجانده است. مخاطب بی آنکه وارد حریم خانه شود از آسانسور مستقیما به این فضا دسترسی دارد.

ویلا لواسان شماره ۷، دفتر معماری پس، جامعه معماران ایران

حضور عناصر طبیعی همچون نور در غالب سقف های شیشه ای در بالای راهروهای طبقات و همچنین برکه های ماهی در جوار درب ورودی خانه و چه در انتهایی ترین فضای خانه نمادی است از جاری کردن روح طبیعت به لابه لای جهان مملو از مصالح و عناصر تکنولوژیکی که فضاهای زیسنی ما را احاطه کرده اند.

در واقع اعتقاد داریم مواجهه با این عناصر بخصوص با حضور پر رنگ حیوانات نوعی پالایش روحی و روانی و در پی آن آرامش را برای مخاطبان به ارمغان می آورد.

در کنار این رویکرد ،به کارگیری مجموعه ای متنوع از  آثار هنری هنرمندان جوان کشورمان در جای جای این پروژه و حتی تعبیه و در نظر گرفتن  مکانهایی مناسب آنها درمراحل اولیه طراحی داخلی پروژه رویکردی دوگانه بود که نه تنها به قوام بصری و حسی پروژه کمک شایانی میکرد بلکه ناشی از نوعی اعتقاد به مشارکت دادن و حمایت از هنرمندان کشور بود.

در مسیر انتخاب مبلمان  و اجزای مرتبط با این بخش برخی از آنها به صورت اختصاصی و  برای این پروژه ساخته و خلق شد همچون میز ناهار خوری-روشنایی های تزیینی-تابلو نقاشی میهمان خانه که بازگوی روح حاکم بر  جریان زندگی اکنون این بناست.


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

مجتمع مسکونی باغ مهر | دفتر معمارى بن سار

مجتمع مسکونی باغ مهر | دفتر معمارى بن سار موقعیت: ایران ، تهران ، تجریش معماران: محمد مجیدى ، سهراب مهریزدان گروه طراحى: محمد مجیدى، بهار احسان، آذر فرشیدى، مهران حق‌بین، حسین صلواتی خوش‌قلب، مهدى کامبوزیا، نگار جوان مسئول پروژه: بهار احسان سازه: جلال الدین سجادیان تأسیسات مکانیکى: کامبیز پیش‌قدم

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی الکا | استودیو دال ، گروه طراحی الکا

ساختمان مسکونی الکا | استودیو دال ، گروه طراحی الکا موقعیت: ایران ، کرج معماران: احمد خسروی، علیرضا اسفندیاری، هیلدا تهرانی حوزه: 2270 متر مربع سال: 2017 عکس: پرهام تقی اف ، علیرضا اسفندیاری ، احمد خسروی تیم: هلن افضلی، محمدرضا اسفندیاری، آذین فتحی، آتوسا شیران ساخت: احمد خسروی هشدار!

ادامه مطلب »
ویلا پانو دفتر معماری دیوان جامعه معماران ایران

ویلا پانو ، دفتر معماری دیوان

ویلا پانو ، دفتر معماری دیوان موقعیت: ایران، مازندران تیم طراحی: نوید تولائی، آرمین شایانپور، محمد مهدی شرافت پیما مجری پروژه: دفتر معماری دیوان مدیر اجرایی: نوید تولائی مهندس عمران: علی سیدی مهدس تاسیسات مکانیکی: مهندس صالحی مهندس تاسیسات الکتریکی: علی زرقانی مساحت: ۳۷۰ مترمربع عکس: محمد حسین حمزه لویی اتمام

ادامه مطلب »

ساختمان خیابان سپنتا | دفتر فرایند منطقی در طراحی معماری

ساختمان خیابان سپنتا | دفتر فرایند منطقی در طراحی معماری موقعیت: ایران، اصفهان معماران : احسان حسینی ، الهام گرامی‌ زاده نائینی سال : 1390 کاربری : مسکونی عکس : فرشید نصرابادی هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح

ادامه مطلب »

ویلای دیدار | بهزاد اتابکی

ویلای دیدار | بهزاد اتابکی موقعیت: ایران ، نوشهر معمار: بهزاد اتابکی کارفرما | بهره‌بردار : حسین شهرکی تیم اجرا: مهران اصفهانی زاده ،مهران میرچی، مهدی کاکایی، محمود نوربخش، پیمان خداپرست، ابوالفضل خزایی، احمد خزایی، ساشا خدابند سازه (طراحی، اجرا) : شرکت ارژن ارگ مشاور طراحی داخلی : پرشیا قره

ادامه مطلب »

بوتیک هتل هفت پیکر | دفتر معماری زِما

طراحی بوتیک هتل هفت پیکر | دفتر معماری زِما موقعیت: ایران، گرگان معمار: رضا مفاخر مدیر طرح و اجرای مرمت: حسین راعی مساحت: ۲۵۰۰ مترمربع سال آغاز: ۱۳۹۶ سال اتمام: ۱۳۹۹ عکس: احمد آق هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.