Search
Close this search box.
Search

ویلا امیردشت | استودیو مادو

ویلا امیردشت، استودیو مادو
موقعیت: ایران، مازندران، کلارآباد، شهرک امیردشت
معمار مسئول: مازیار دولت آبادی
تیم طراحی: معین نیک آئین، دنیز ابراهیمی آذر
کارفرما: امیرحسین قهرمانی
فاز دو : دنیز ابراهیمی آذر، فائقه خلیلی
طراح داخلی : مرجان میرخشتی، دنیا یوسفی
تصاویر سه بعدی : سعید یوسف وند، رویا زراعت کار
ترسیمات و گرافیک : سارا رجبی، تینا شاه نظری
ماکت : سعید یوسف وند، مرجان میرخشتی
مجری : جناب آقایان قهرمانی و سرمیلی
سازه : جناب آقای قهرمانی
تاسیسات مکانیکی و الکتریکی : جناب آقای قهرمانی
مساحت زیربنا: ۱۴۰۰ مترمربع
عکس: محمد حسین حمزه لویی
اتمام پروژه: ۱۴۰۳

ویلا امیردشت، استودیو مادو، جامعه معماران ایران

ویلای امیردشت باز طراحی یک پروژه با نمای رومی که اسکلت آن به صورت قاب بتنی از قبل اجرا شده ، بوده است و خواسته کارفرما تغییر پروژه ای اصطلاحاً کلاسیک به پروژه ای اصطلاحاً مدرن بود.

در ادامه با بررسی وضع موجود و در خواست کارفرما مسائل پروژه در چند موضوع باز تعریف و دسته بندی گردید.

  • فن ساخت : در خصوص فن ساخت با توجه به چنین درخواستی، یک تغییر اساسی از ساخت مایه کلاسیک که معمولاً سنگ می باشد به ساخت مایه های مدرن مانند فلز، بتن و شیشه می بایست صورت می گرفت. مساله دیگری که در خصوص فن ساخت می توانست چالش زا باشد هرگونه تغییر در جهت توسعه فضا و توده بود که با توجه به اجرای ضعیف اسکلت پیشین مستلزم مقاوم سازی بود.
  • برنامه و فضا : با توجه به تغییر پیش آمده، برنامه پروژه می توانست از نو باز تعریف شود به نحوی که روابط فضایی طرح سابق که بیشتر مبنی بر تفکیک فضاها بر اساس عملکرد بود کاملاً حذف و تلاش در جهت دستیابی به بیشترین حد از سیالیت و آزادی فضا صورت پذیرد.
  • توده : در مواجهه با اسکلت و وضع موجود با دیاگرام کلاسیک 9 مربع و ساختار شبکه ای آن مواجه شدیم. روش ترکیب بندی، هندسه و استفاده از شبکه می توانست در باز طراحی ویلا به سیاق مدرنیست هایی همچون کوربوزیه، میس و …….. تا 5 نیویورکی ها مورد تکرار قرار گیرد.

 

ویلا امیردشت، استودیو مادو، جامعه معماران ایران

در ادامه توسعه بنا به ۲ شیوه صورت پذیرفت.

در ابتدا از جبهه غربی و جنوبی بنا در قالب 2 توده مکعب شکل به بیرون در جهت نا متقارن کردن دیاگرام کلاسیک و همینطور کنترل نور جنوب و کج باران های جبهه غربی که ورودی اصلی هم در آن جبهه قرار داشت، صورت گرفت.

در قدم دوم توسعه به صورت یک شبکه اسکلت فلزی بود، انتخاب اسکلت فلزی به جای بتنی به منظور گسترش پروژه، با توجه به اینکه کارفرما صاحب کارخانه اسکلت فلزی نیز هست می توانست به صورت غیر مستقیم معرف هویت کارفرما نیز باشد. شبکه اسکلت فلزی به عنوان سیستم ثانویه و یک شبکه فضایی مجزا همزمان به داخل و بیرون توده گسترش پیدا می کند. در بیرون برای قاب بندی درختی که از گذشته در سایت باقی مانده بود و در درون در جهت تعریف فضای نیم طبقه به عنوان اتاق مهمان به همراه یک پل شیشه ای مورد استفاده قرار گرفت. شبکه دوم (فلزی) به سیاق مدرنیست ها به صورت اکسپوز در فضا تعریف شده است.
در ادامه در داخل فضا ویلا به منظور رسیدن به حداکثر شفافیت و سیالیت فضایی در طبقه همکف که فضای عمومی مانند پذیرایی، نشیمن، ناهار خوری و ….. قرار داشتند، از هیچ دیواری استفاده نشده است، مگر 2 دیوار چوبی که از بالا ترین طبقه تا طبقه همکف ادامه دارند که برای مسدود نکردن دید به زمین نمی رسند و حس تعلیق و سبکی به فضا القا می کنند.
این 2 دیوار عملکرد هایی همچون شومینه و بار در قسمت پذیرایی و کابینت و و محل آشپزی در قسمت آشپزخانه دارند.

ویلا امیردشت، استودیو مادو، جامعه معماران ایران

در قسمت میانی پروژه فضای تهی با ارتفاع 3 طبقه تعبیه شده است.
دسترسی در این ویلا به مثابه یک تفرجگاه به نحوی طراحی شدند که کاربر را در جهات مختلف از داخل فضای تهی میانی به سایر طبقات منتقل می کند، طراحی این پلکان به صورت تعدادی حجم مجسمه وار با دیوار های معلق درون این فضای تهی تعریف گردیدند.
توزیع برنامه در این ویلا به این صورت است که طبقه همکف فضاهای عمومی مانند پذیرایی، نشیمن، آشپزخانه و ناهارخوری و در طبقه اول اتاق خواب ها ودر طبقه دوم شاه نشین و فضای مهمانی تعریف شده است که با بام سبز در 2 طبقه می تواند ارتباط داشته باشد. و در آخر نیز در طبقه همکف برای به حداکثر رساندن شفافیت فضایی و ارتباط درون و بیرون که از مولفه های اساسی دیاگرام فضایی مدرن است از سطوح شفاف و شیشه ای استفاده شده است و این امکان وجود دارد که در هر زمان با کنار رفتن این سطوح شیشه ای فضای داخلی با فضاهای تفریحی مانند جکوزی ، استخر و حیاط ارتباط مستقیم برقرار کند .

 


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

آپارتمان مسکونی | دفتر معماری آسمانه

آپارتمان مسکونی | دفتر معماری آسمانه موقعیت: ایران ، کازرون  ‎تيم طراحى: على حامدى ، عليرضا حامدى ، عليرضا دلپذير سازه: مهندس محمد على فرهادى تاسيسات: مهندس مهدى محمدزاده مجرى: دفتر معمارى آسمانه كارفرما: آقای پويان لكى ‎سال طراحى: ١٤٠٠ ‎مساحت: ٩٨٠ متر مربع ‎وضعيت: در حال ساخت هشدار! تمامی

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی علوی | مهندسان مشاور مرمت و معماری زندیگان

ساختمان مسکونی علوی | مهندسان مشاور مرمت و معماری زندیگان موقعیت: ایران ، تهران ، فرمانیه معمار: محمدرضا نیکبخت سال: ۱۳۹۵ مساحت زمین: ۵۰۰ مترمربع مساحت زیربنا: ۲۷۰۰ مترمربع هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به ایشان

ادامه مطلب »

شهر مزه | رضا اسلامی

شهر مزه | رضا اسلامی موقعیت: ایران ، ساری ، باغ سنگ معمار: رضا اسلامی سرپرست تیم طراحی: یاسمن صدیقی همکاران طراحی: عطیه ول یزاده، مینا جعفریان، امیر عباسپور سرپرست تیم اجرا: محمد اسلامی سه بعدی: مجتبی یعقوبی گرافیک: یاسر باهو مساحت زمین: 200 م ترمربع کارفرما: آقای اکبری تاریخ

ادامه مطلب »
کافه رستوران طنجه مهندسین مشاور نهصد

کافه رستوران طنجه | مهندسین مشاور نهصد

کافه رستوران طنجه | مهندسین مشاور نهصد موقعیت: ایران ، اصفهان ، مصلی ، مجموعه‌ی ایران زمین معمار: امین ترکان همکاران طراحی: افروز کیامنش ، فاطمه پناهنده طراحی و دکوراسیون داخلی: مهندسین مشاور نهصد نوع تأسیسات ـ نوع سازه: داکت اسپلیت، پکیج، اسکلت بتنی مساحت زیربنا: 342 متر‌مربع کارفرما: آقای

ادامه مطلب »
رستوران كانكريت جامعه معماران ایران

رستوران كانكريت | دفتر معماری بوژگان

رستوران كانكريت ، دفتر معماری بوژگان موقعیت: ایران، تهران، لواسان معمار مسئول: حامد بدری احمدی تیم طراحی: ندا وزیری، فاطمه شریعتی، پرستو پیرای، هانیه صفری، کاوه دادگر سازه: سیاوش صدیقی تاسیسات مکانیکی و الکتریکی: آرش مجابی مدير اجرایی: محمد ضوئی نظارت: حامد بدری احمدی طراح سه بعدی: کاوه دادگر گرافیست:

ادامه مطلب »

طراحی داخلی رستوران هوک لانژ | زما آرکیتکس

رستوران هوک لانژ زما آرکیتکس طراحی داخلی رستوران هوک لانژ | زما آرکیتکس موقعیت: ایران، جزیره کیش معمار: رضا مفاخر مدیر طرح: بهار جوشن پوش تیم طراحی: مونا بیکایی، طناز کریمی، نیلگون رایگان، شروین اسماعیل زاده، نوید قندیلی مدیر اجرا‌: محمد رمضان زاده، آرمین باقرزادی همکاران اجرایی: شهراد دهقانی، محمد تسلط مساحت

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.