Search
Close this search box.
Search

ساختمان مرکزی بانک گردشگری | کوروش رفیعی

ساختمان مرکزی بانک گردشگری | کوروش رفیعی
موقعیت:ایران ، تهران ، سعادت آباد
معمار:کورش رفیعی
مساحت زیربنا: ۶۰،۰۰۰ متر مربع
سال: ۱۳۹۴-۱۳۹۵
تیم طراحی: امیرعلی اکبری، رضا کاویانپور، محمدرضا عابدی، حامد کرمی، مسعود لطیفی، سمر کبیر، هلاله علائی، سعید ایرانپور
عکس: پرهام تقی اف ، حسن ولی زاده

بانک گردشگری ساختمان موجود را که برای کاربری مسکونی طراحی شده بود در شرایطی خریداری نمود که اسکت آن به طور کامل اجرا شده بود. بازبینی طراحی آن برای تبدیل به ساختمان مرکزی بانک گردشگری را مهندسین مشاور ره‌شهر انجام داده است، اما طراحی نما و طبقات فوقانی آن طبق یک قرارداد جداگانه به دفتر ما واگذار شد. ساختمان دارای سه نمای شمالی، جنوب شرقی و جنوبی می‌باشد و نمای غربی آن به ملک مجاور است که در آینده قرار است ساخته شده و به این ساختمان الحاق شود. طراحی کل ساختمان مجاور نیز به این دفتر واگذار شده که در نهایت هر دو ساختمان یک مجموعه واحد را تشکیل خواهند داد. طبقات فوقانی به بخش VIP اختصاص دارد و از آنجایی که اسکلت موجود ارتفاع بسیار کمی داشت مقرر شد جمع‌آوری شود و با طرح جدیدی جایگزین گردد که در طرح جدید سقف نهایی طوری طراحی شد که جزئی از نمای ساختمان باشد. نما به صورت دو پوسته طراحی شده است که پوسته اول آن کرتین وال (Curtain Wall) و پوسته دوم از جنس ورق‌های فلزی مشبک می‌باشد. مابین دو پوسته به مسیرهای عبوری اختصاص یافته که جهت نظافت و نگهداری نما مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. پوسته اول در طرح به طور کامل شیشه دیده شده بود اما با توجه به ضوابط کمیته نما به ترکیبی از مصالح شیشه و ورق فلزی تغییر پیدا کرد.

ایده اولیه از عملکرد بانک اقتباس شده که کار آن حفظ و نگهداری پول می‌باشد. بنابراین حجم ساختمان توسط نوارهایی از فلز باند پیچی شده است. از طرف دیگر، یک ایده شهری نیز در شکل‌گیری پوسته‌ها نقش داشته است: ساختمان موجود در یک بافت شهری پر ازدحام قرار گرفته و نسبت به ساختمان‌های اطراف از مقیاس بزرگ‌تری برخوردار است. لذا، ساختمان بیشتر از آنکه به شکل یک توده مجزا از بافت شهری دیده شود خود بخشی از بافت شده و نمای آن مثل تار و پودی طراحی شد که نماهای دیگر را به هم دوخته و یکپارچگی بیشتری در منظر شهری ایجاد کند. دیاگرام شکل پوسته خارجی از کاربندی‌های سقف بناهای قدیمی ایران الهام گرفته شده که سنخیتی با گردشگری داشته باشد اما بافت آن استرلیزه شده و از حالت عمودی به حالت افقی در آمد تا بر افقی بودنِ آن تأکید کند و با هدف اصلی که همانا تلطیف و یکپارچگی با بافت بوده هماهنگ شود. در اینجا به الگوی تاریخی تنها به عنوان یک نقطه شروع و اتکا رجوع شده و هدف تکرار یا بازنمایی آن نیست بطوری که کار در فرایند دگردیسی به طور ماهوی تغییر می‌کند و حاصل کار در مرزی بین انتزاع و بازنمایی شناور است. ناظر متوجه ایما و اشاره های نما به چیزی می‌شود اما مشخص نیست دقیقا به چه چیزی!

پوسته دوم از بنای اصلی فاصله گرفته تا به سطح تخت و وسیع نما بُعد بدهد و اندکی آنرا سبک‌تر کند. در نتیجه، در طول روز نقش سایه‌های پوسته خارجی بر سطح ساختمان در زیر تابش آفتاب بازی می‌کند که بی‌شباهت به تلألؤ نور بر سطح آب نیست. مصالح در همین راستا به صورت مشبک انتخاب شده که به سبکی نما کمک می‌کند. در طبقات فوقانی با حجم دادن بر حرکت مواج نما تأکید بیشتری بر این موضوع انجام شده، علاوه بر اینکه با خط آسمان شهر در این نقطه بازی می‌کند و از خط افقی مرسوم فاصله می‌گیرد.


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

ساختمان شماره 101 | گروه خشت و خاک پایدار

ساختمان شماره ۱۰۱ | گروه خشت و خاک پایدار موقعیت: ایران ، شیراز ، بلوار معالی آباد ، خیابان پزشکان ، نبش کوچه 13 ، ساختمان رویال پارک ، واحد 101 معمار: سعید اقبال پور عملکرد: مسکونی کارفرما: مریم پرگشا همکاران طراحی: رضا پاکسیما، سایه تحویل دارزاده، میثاق اسلامیان تهیه

ادامه مطلب »
کافه قهوه چی جامعه معماران ایران

کافه قهوه چی | استودیو معماری میان مرز

کافه قهوه چی ، استودیو معماری میان مرز موقعیت: ایران، شیراز معمار مسئول: حسین رحمانی، پوریا فرخی تیم طراحی: استودیو معماری میان مرز اجرا مبلمان: شایگان دیزاین مساحت:  ۲۸ متر مربع عکس: امیر دلشاد اتمام پروژه: ۱۴۰۱ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام

ادامه مطلب »
کافه‌ رستوران کوپر جامعه معماران ایران

کافه‌رستوران کوپر | دفتر معماری پیدا

کافه‌ رستوران کوپر ، دفتر معماری پیدا موقعیت: ایران، مازندران، ساری، جاده‌ی فرح‌ آباد معماران: فرداد زحمتکش‌راد، امیررضا ناصری‌فرد تیم طراحی: فاطمه پوراسمائیل طراحی و معماری داخلی: فرداد زحمتکش‌راد، امیررضا ناصری‌فرد کارفرما: نوید پورکاظمی، نیما پورکاظمی مجری: دفتر معماری پیدا نورپردازی: بانی نور مهندس تاسیسات: علی باباجانی مهندس سازه: صنایع

ادامه مطلب »
معماری اصفهان

دفاتر معماری اصفهان

اصفهان از گذشته به عنوان یکی از شهرهای پیشتاز در زمینه معماری، همواره جزء برترین شهرهای ایران بوده است. وجود دفاتر معماری خوب متعدد در این شهر و داشتن دانشگاه های معماری ممتاز در سطح کشور از دلایل مهم شاخص بودن معماری معاصر اصفهان در سطح ملی و بین المللی می‌باشد. در این صفحه سعی شده است به معرفی مختصر و معدود دفاتر شاخص معماری اصفهان پرداخته شود. همانگونه که ذکر گردید به دلیل بالا بودن تعداد دفاتر خوب معماری در اصفهان، قصور ما در معرفی تمامی دفاتر را بپذیرید.

ادامه مطلب »
خانه‌ی ارس جامعه معماران ایران

خانه ی ارس | گروه معماری نوآر

خانه‌ی ارس ، گروه معماری نوآر موقعیت: ایران، تهران، لواسان معمار مسئول:  محمدرضا مرعشی، ساناز خامنه تیم طراحی: احسان گلریز، محسن سمیعی، غزال امینی، مهدیه پاکدل، محمدصادق طراح سازه: بهرنگ بن یآدم تاسیسات الکتریکی: آقای ونکی تاسیسات مکانیکی: علی فرجی مدیر تیم اجرایی: آرش اسماعی لزاده کارفرما: آقای نیک‌فرمان مساحت زمین: 400 مترمربع مساحت زیربنا:

ادامه مطلب »
کافه تراول، امین ترکان

کافه تراول | امین ترکان

کافه تراول | امین ترکان موقعیت: اصفهان، ایران سرپرست طراحی: امین ترکان همکار طراحی: عالیه نادری مساحت: 94 مترمربع تاریخ شروع  پروژه: 1399 تاریخ پایان پروژه: 1399 عکس: نگار صدیقی هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.