Search
Close this search box.
Search

خانه ی پدری ، استودیو معماری زی

خانه پدری، استودیو معماری زی
موقعیت: ایران، یزد
معمار مسئول: نسرین نبی میبدی
تیم طراحی: : نسرین نبی میبدی، شهره عرب زاده
مساحت زمین: ۷۰۴ مترمربع
عکس: خاطره عشقی
اتمام پروژه: ۱۴۰۱

خانه پدری استودیو معماری زی ، جامعه معماران ایران

پروژه خانه پدری، خانه ی پدر و مادر خانواده ایست که سالیان سال با سه فرزند خود در آن زندگی کرده بودند و حال پذیرای فرزندان، عروس، دامادها و نوه های خود هستند. به تناسب بزرگ شدن خانواده و گذشتن عمری بر خانه تصمیم گرفته شد که در همان محل قبلی، خانه ای متناسب با شکل جدید و داستان زندگی شان طراحی شود.

تاکید بر یک سطح بودن طبقه همکف و دسترسی سریع و آسان پدر و مادر به بخش های اصلی زندگی با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و علاقه خانواده به داشتن فضای باز در عین حفظ حریم، اصلی ترین تصمیم های پروژه را رقم زد؛ شکل گیری حیاط هایی در میانه و بهره مندی حداکثری فضاهای خانه از آن با توجه به کارکردهایشان. تنوع حیاط ها و تفاوت در ماهیت شان این امکان را پدید آورد تا فضاها با توجه به عملکردشان از هریک از حیاط های درونی یا بیرونی بهره مند شوند که در نتیجه طبقه همکف به زندگی خانوادگی و زیرزمین به واحدی یک خوابه، پارکینگ، انباری و موتورخانه اختصاص داده شده است.

خانه پدری استودیو معماری زی ، جامعه معماران ایران

تناسب میان ظرف جدید زندگی با رفتارها و عادات خانواده با احترام به خاطره خانه قدیمی شاکله مسیر طراحی را شکل داد و سعی بر آن شد که دلیل شکل رفتارها شناسایی و متناسب با آن فضاهای جدید طراحی شود. چرایی آشپزخانه ای محصور در انتهای خانه، چرایی نشیمن با گلخانه ای در میان بدون ارتباط با فضای باز، چرایی اتاقی بزرگ با درهای همیشه بسته به عنوان فضای پذیرای مهمان و … . در الگوی جدید با کمک گرفتن از حیاط های داخلی – که در گذشته در اقلیم یزد نقش پر رنگی داشته اند – امکان ارتباط  با فضای باز چه در سطح همکف و چه در زیرزمین فراهم شد. فضاها در عین حفظ حریم از فضاهایی بسته به فضاهایی سیال تبدیل شده و در ارتباط مناسبی نسبت به یکدیگر قرار گرفتند. در محل گلخانه قبلی گشودگی ای در سقف و باغچه ای در زیر آن ایجاد شد که هم نور به میان خانه آورده شود و هم یادی از خانه پیشین باشد. استفاده از نمای آجری پوسته ای بدلیل سایه اندازی و به عمق بردن پنجره های نشیمن و پذیرایی از جمله مواردیست که با توجه به شرایط اقلیمی در نظر گرفته شده است. همچنین بدلیل تاکید بر یک سطح بودن فضای داخلی پله زیرزمین به حیاط میانی و پله بام به بیرون حجم اصلی آورده شد که فضای کمتری اشغال کرده و از فضایی خاک گرفته و تاریک در داخل خانه به المانی در خور توجه در نمای اصلی خانه تبدیل شود.          


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
رستوران داژیار جامعه معماران ایران

رستوران داژیار | دفتر معماری هرم

رستوران داژیار ، دفتر معماری هرم موقعیت: ایران، استان کردستان، شهرستان بانه، بلوار ورزش معماران: مرتضی مقدم، سامان بابایی، هیوا ابن‌عباس تیم طراحی: بهاره شیسی، مرضیه گلشاهی، الهه آذرخش، مهسا گرجی طراحی و معماری داخلی: دفتر معماری هرم کارفرما: مسعود علی‌محمدی مجری: هیوا ابن‌عباس مساحت زمین: 230 مترمربع مساحت زیربنا: 700 مترمربع عکس:

ادامه مطلب »

ساختمان مرکزی بانک گردشگری | کوروش رفیعی

ساختمان مرکزی بانک گردشگری | کوروش رفیعی موقعیت:ایران ، تهران ، سعادت آباد معمار:کورش رفیعی مساحت زیربنا: ۶۰،۰۰۰ متر مربع سال: ۱۳۹۴-۱۳۹۵ تیم طراحی: امیرعلی اکبری، رضا کاویانپور، محمدرضا عابدی، حامد کرمی، مسعود لطیفی، سمر کبیر، هلاله علائی، سعید ایرانپور عکس: پرهام تقی اف ، حسن ولی زاده هشدار! تمامی

ادامه مطلب »
خانه افرا استودیو راه رو جامعه معماران ایران

خانه افرا ، استودیو راه رو

خانه افرا ، استودیو راه روموقعیت: ایران، تهران، لواسانمعمار مسئول: ادیب خائیز، رامتین طاهریان تیم طراحی: ادیب خائیز، رامتین طاهریان، وحید نژادفلاح، خورشید مظاهری، سارا نجف زاده، نازنین مهران، پگاه اسدانیکارفرما: محمدرضا اژدریمجری: استودیو طراحی راهرومدیر پروژه: امیر مکبّرگروه طراحی سازه: شرکت طرح آسایش پارس و افشین مسعودیگروه طراحی تاسیسات:

ادامه مطلب »
ویلای لانک جامعه معماران ایران

ویلای لانک | استودیو طراحی پراگماتیکا

ویلای لانک ، استودیو طراحی پراگماتیکا موقعیت: ایران، استان البرز، جاده چالوس معمار مسئول: محمدرضا محب علی تیم طراحی: نازنین شریف، زهرا جهانی، بشیر زاهدی سازه: افشین قائمی تاسیسات مکانیکی: مهندس سهرابی تاسیسات الکتریکی: محمد مهدی دشتی مدير اجرایی: محسن شمشیری تیم اجرایی: علی علیخانی، داوود رعیتی نظارت: محمدرضا محب‌علی گرافيست:

ادامه مطلب »

ساختمان نظام مهندسی استان قزوین | علیرضا تغابنی

ساختمان نظام مهندسی استان قزوین | علیرضا تغابنی موقعیت: ایران ، قزوین معماران: علیرضا تغابنی، پریسا علی محمدی متراژ بنا: ۲۵۰۰ متر مربع سال اتمام پروژه: 2009 هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به ایشان می باشد.

ادامه مطلب »
باغ موزه گیاهان دارویی جامعه معماران ایران

باغ موزه گیاهان دارویی | دفتر طراحی مدام

باغ موزه گیاهان دارویی ، دفتر طراحی مدام موقعیت: ایران، کرج، کردان معمار مسئول: ساناز قائم‌مقامی، مجتبی محمدظاهری تیم طراحی: ایوب عبدل، کامیار صلواتی، فرناز جامه‌در، ترانه خدایی، شهریار خدابنده، سیاوش نیکبخت کارفرما: شرکت هربی فارمد مطالعات و طراحی: معماران مدام، ساناز قائم‌مقامی، کامیار صلواتی، مجتبی محمدظاهری طراح سازه: داوود زارعی تاسیسات مکانیکی

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.