شیراز مال ، دفتر معماری شهرنیاز
موقعیت: ایران، شیراز
معماران: نیاز اسمعیلی، شهرام زارع
همکار معماری: حسین شکوهی
طراحی و معماریداخلی: نیاز اسمعیلی
کارفرما: ماشاالله مصاحب، بیژن نیکسرشت و روحالله مصاحب
نورپردازی: همراه قشقایی
گرافیک: مریم ابراهیمنژاد حقیقی
مساحت زمین: حدود 5000 مترمربع
مساحت زیربنا: حدود 40000 مترمربع
عکس: آرش اختران
اتمام پروژه: 1400
حجم کلی پروژه که چرخش کلی دو مکعب در دو نمای اصلی ساختمان را نشان میدهد با توجه به بستر، جهات جغرافیایی، دید مناسب و نیز بهترین بهرهگیری ازسطح اشغال زمین در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه این پروژه در بستری با ارزش اقتصادی زیاد واقع شده است توجه به استفادهی حداکثری از زمین بسیار حائز اهمیت بود و ما سعی کردیم با ایجاد چرخش در این دو مکعب (که حتی منجر به داشتن کنسولی در حدود ۸ متر در جنوب شرقی بنا شد) در کنار استفادهی بهینه از زمین، حجمی نسبتا پویا را ایجاد کنیم.
این دو مکعب از دو متریال کاملا متفاوت یکی آجر (متریالی توپُر، سنگین و صلب) و دیگری شیشه با داشتن شفافیت و انعکاس در کنار هم در نظرگرفته شدهاند. استفاده از آجر به عنوان مصالحی با داشتن هویت بومی (البته با رنگ و ترکیبی جدید) در کنار شیشه ترکیبی ایجاد کردهاند که به نوعی تصویری از خاطرهی دیروز در آینهی امروز است.
ایجاد دو فضای نیمهباز در بدنهی اصلی ساختمان در کنار ایجاد تنوع فرمی، ارتباط بصری قوی را ایجاد کردهاند که خصوصا در بالکن اصلی با ایجاد حس و حالی ارگانیک در سقف خصوصا در شب با نورپردازیِ خاص باعث شاخص شدن این فضا و کشش به این سمت شدهاند.
عموما فضاهای تجاری خود را با بدنههای بسته در منظر شهری مطرح میکنند ولی در اینجا به لحاظ ترکیب فضاهای تجاری با فضاهای تفریحی، اداری و فرهنگی از بدنهی شفاف (شیشه سانرژی) در کنار بدنهی بسته استفاده شده است تا بدین شکل حضور افراد و اتفاقات داخلی ساختمان از بیرون قابل رویت بوده و در شب نیز با نورپردازیِ خاص، این فضاها جلوهی بصری در بدنهی شهری ایجاد شود.
به لحاظ خوانایی و گرافیک محیطی مجموعه، از شش پالت رنگی در طبقات پارکینگ، اداری و تمامی تابلوهای راهنما استفاده شده است.
استفاده از ۳ رنگ شاخص از این پالت (سبز پستهای، سرخابی و نارنجی) در پارکینگ با توجه به خاص و تاثیرگذار بودن این رنگها باعث آدرسدهی مناسب پارکینگها برای استفادهکنندگان شده است.
استفاده از رنگهای خاص در ورودی طبقات اداری و نیز تابلوی ورودی هر واحد نیز شخصیت طبقات اداری را مشخصتر و خواناتر کردهاند.
فرش ایرانی به عنوان یکی از با ارزشترین هنرهای ایران شناخته میشود که شامل ترکیبی از گرهها، نقشها و رنگهاست و شاید بتوان به نوعی تجسم این گرهها را در آجرکاریِ بناهای ایرانی نیز دید. در بدنهی شیراز مال ما آجرها را با ابعادی کشیده و با ترکیبی (درون و بیرون) مانند گرههای فرش به گونهای درهم بافتیم که در روز با ایجاد سایه روشن و در شب با قرار دادن منابع نوری دستساز هماهنگ با سایز آجرها ترکیبی ایجاد کنند که شخصیت ایرانی ساختمان را نشان دهد.