نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی
نویسندگان
- احد روان جو 1
- شاهین پدرام 2
1 استادیار دانشکدة هنر شوشتر، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.
2 دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکدة هنر شوشتر، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.
باغ نظر (ماهنامه)
دوره 18، شماره 97
تیر 1400
صفحه 92-79
بیان مسئله: نظریهپردازان حوزة حکمت و هنر اسلامی نظیر «بورکهارت» هنر اسلامی را انتزاعی یا تجریدی میدانند که با بیانی نمادین، رموز الهی را در هنر شرقی بازتاب میدهد. از این رو هنر سنتی هنری قدسی با بیانی انتزاعی است که از بازنمایی فیگوراتیو و طبیعتنگاری میپرهیزد. از سوی دیگر، در اروپای قرن بیستم جنبشی در هنرهای تجسمی پاگرفت که «کاندینسکی» مبدع آن بود و در پی کشف امکانات بصری فارغ از دایرة دیداری – روایی جهان واقعی تلاش میکرد. آنها عقیده داشتند نقاشی باید همچون موسیقی خودش را از بند میمهسیس Mimesis یا تقلید از طبیعت و روایت برهاند و صرفاً با اَشکال و رنگ، در مخاطب تأثیر کند. هردو نگرش، دلایل و مبانی نظری خود را دارند که با یکدیگر متفاوتند. در این تحقیق تلاش بر این است که بدانیم واژة «انتزاع» در هردو دیدگاه دارای چه مفهوم، کارکرد و ویژگیهایی است؟ مفاهیمی که سنتگرایان و هنرشناسان غربی از واژة «انتزاع» اتخاذ میکنند، چیست و چه نسبتی باهم دارند؟
روش پژوهش: این مقالة پژوهشی، بنیادی با روشی توصیفی-تحلیلی است که ابتدا به شناخت دقیق واژة «انتزاع» میپردازد، سپس با بررسی ویژگیهای هنر اسلامی نزد متفکران سنتگرا و نیز مفهوم واژة «انتزاع» نزد هنرشناسان غربی آشنا میشود. و در نهایت به تطبیق این دو مفهوم میپردازد.
اهداف پژوهش: این مقاله طرح بحثی هنرشناسی و سبکشناختی است که به حوزة نظری پژوهش هنر مربوط میشود و در امر توسعة بحثهایی در باب «چیستی هنر» مؤثر خواهد بود.
نتیجهگیری: شباهتها و تفاوتهایی در کاربرد از واژة «انتزاع» در هنر اسلامی و هنر غربی دیده میشود؛ در هردو هنرمند و مخاطب از جهان و مادیات و عینیات جدا میشوند. هر دو دیدگاه، چیزی را فراتر از آنچه ما میبینیم بر ما عرضه میکنند از این رو هنرمندان برای این کار به رمز و راز و سمبل و نماد رو میآورند.
A Comparative Study of the Concept of Abstraction in Islamic and Western Art (Based on the Traditionalist Theories)
نویسندگان [English]
- Ahad Ravanjoo 1
- Shahin Pedram 2
Problem statement: Islamic philosophy and art theoreticians, such as Burckhardt, considered Islamic art as abstract since it presents divine mysteries in Eastern art through symbolization. Hence, traditional art is sacred art with an abstract model of expression that avoids figurative and naturalistic representation. On the other hand, in Europe during the 20th century, Kandinsky started a movement in the visual arts to discover the visual features beyond the visual-narrative realm of the real world. They believed that painting, like music, should set itself free from the boundaries of mimesis or imitation of nature and narratives and influence its audience merely through forms and colors. Both of these attitudes have their theoretical foundations and reasons that are different from each other. The present study seeks to answer the following questions: What is the meaning, function, and characteristics of the word “abstraction” in both the abovementioned perspectives? What are the concepts of traditionalists and Western art critics from the term “abstraction” and how are they related to each other?
Research method: This basic research used a descriptive-analytical method and first attempted to find the exact meaning of the word “abstraction”. Afterward, it examined and compared the characteristics of Islamic art from the traditionalist thinkers’ points of view and the concept of “abstraction” in Western artists’ opinions.
Research objective: This study discusses art and stylistics in the theoretical field of art research and can be effective in the development of discussions on “the nature of art”.
Conclusion: There are similarities and differences in the use of the word “abstraction” in Islamic and Western art. In both of them, the artist and the audience are detached from the material and objective world. Both of these perspectives try to present something beyond what is visible and for this reason, the artists try to employ mysteries and symbols to present their artworks.
بررسی تطبیقی مفهوم واژة «انتزاع» در هنر اسلامی و هنر غربی (براساس نظریات سنتگرایان) اصل مقاله 499.05 k
صاحب امتیاز: پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
مدیر مسئول: دکتر سید امیر منصوری
سردبیر: دکتر احمد پوراحمد
دوره انتشار: ماهنامه
شاپا چاپی: 1735-9635
شاپا الکترونیکی: 2251-7197