Search
Close this search box.
Search

آپارتمان مسکونی صفری | گروه معماری اشعری و همکاران

آپارتمان مسکونی صفری
گروه معماری اشعری و همکاران

آپارتمان مسکونی صفری | گروه معماری اشعری و همکاران
سال تکمیل: 1393
زیربنا: 1300 مترمربع
محل پروژه: شیراز، بلوار مدرس، خیابان فضل آباد
معماران اصلی: امیرحسین اشعری
نام عکاس: پرهام تقی اف
تیم طراحی: زهرا جعفری، امیر ایرانی‌دوست حقیقی
کارفرما: علی صفری
تیم اجرایی: علی صفری، اصغر گرامی، ایوب هاشمی
مصطفی یکترزاده، امیر ایرانی‌دوست حقیقی
مطالعات: الناز امینی خانیمنی

AA-AshariArchitects-Safari Residential Apartment (7)

انسان همواره با محیط مسکونی در تعامل است و خود جزئی از آن به شمار می‌رود. فضاهای مسکونی علاوه بر خود و ساکنان، محیط پیرامونی‌شان را نیز در برمی‌گیرند و بر آن تاثیر می‌گذارند. در این راستا، ما در طراحی این پروژه، در تلاش بوده‌ایم تا ایده‌هایمان را در جهت مسائل محیطی و زمینه‌ای، طراحی کل بنا و مسائل مربوط به پوسته نما دنبال کنیم.

پروژه مسکونی صفری در جنوب‌شرقی شیراز (یکی از بخش‌های قدیمی شهر) قرار گرفته است. امروزه، توجه معماران در این شهر، بیشتر معطوف به مناطق مرفه‌نشین است و کمتر شاهد پروژه‌های طراحی‌شده هدف‌مند در این بخش از شهر هستیم. به همین جهت، بافت این منطقه در حال رکود و معماری در این قسمت از شهر، در حال فراموشی است که همین امر بر کالبد بافت و حیات بصری منطقه اثرگذار بوده است. بدین‌منظور، چشم‌انداز اولیه در خلق این پروژه، تلاشی هر چند اندک برای بازگرداندن حیات کالبدی در حال زوال بستر طرح است.

ایده طرح بر مبنای ایجاد یک عنصر اتصال‌دهنده و اتکابخش در همه طبقات شکل گرفت؛ این حلقه مرکزی که در پوسته درونی و بیرونی، از جنس آجر است، باعث خارج‌شدن نما از حالت دوبعدی و ورود بعد سوم در آن شد. در واقع، این حلقه واسط، فضای نشیمن و پذیرایی را در هر طبقه به وجود آورد که در نتیجه چرخش جداره این زون، قدري از حریم خصوصی به تراس بیرونی اختصاص یافت و نمای ساختمان به عنوان فصل مشترک فضای شهری و فضای درونی بنا شکل گرفت. بر این اساس، بخش بیشتری از فضاهای درون و بیرون با یکدیگر ادغام شدند که باعث کمک به ایجاد زوایای دید متنوع‌تری در نمای خارجی شد. جداره بخش خصوصی (بخش اتاق‌ها) نیز با اندکی عقب‌نشینی، در عین داشتن تراس، به سطح بالاتري از حریم خصوصی دست یافت. در واقع، شکل‌گیری سه‌بعدی نما باعث کمک به ایجاد سلسله‌مراتب و تفکیک عرصه‌های خصوصی تا عمومی واحدهای مسکونی در نمای خارجی بنا شد.

به دلیل محدودیت‌هایی که شهرداری از حیث عدم اشراف به فضای همسایگی روبه ‌رو، برای ما ایجاد کرد، مجبور به بستن دید تا ارتفاع 1/7 متر بودیم. ایده ما برای امکان استفاده بصری حداکثری از فضای بیرونی، یک پوسته آجری متخلخل بود که از تن خود نما خارج می‌شد. ایجاد این جداره‌های مشبک آجری، علاوه بر بستن دید مستقیم به بیرون، سبب شد که انسان درون این فضاها دیده نشود، اما او بتواند از منظر بیرون بهره ببرد. بخش زیرین این جداره مشبک باز بوده و نوارهایی برای کاشت پوشش گیاهی در نظر گرفته شده است، چرا که رویش گیاهان پیچ، خود باعث بسته‌شدن دید می‌شود. همچنین با استفاده از نور طبیعی به جای نورپردازی یکنواخت، و با ایجاد کنتراست نوری و عبور آن از فخر و مدین‌ها، سعی در خلق احساسی مطبوع در ساکنان داشتیم. به علاوه، به هنگام شب، نمایش روشنایی درون از بیرون بنا، به ایجاد خوانایی و جذابیت بصری نما کمک می‌کند. 

در بخش‌هایی از بافت آجر نما، به جهت توالی و دگرگونی نور طبیعی، علاوه بر مشبک‌سازی آجر، با چرخش حدودا 20 درجه‌ای آجرها در یک کمان 180 درجه، سعی در به بازی‌گرفتن نور و سایه، و در نهایت، ایجاد پویایی و تغییر در بافت نما در زمان‌های مختلف را داشتیم، به علاوه، با استفاده از نوار آجرهای شیشه‌ای به عنوان مصالح شفاف عبوردهنده و کنترل‌کننده نور در نما، خطی از نور روز را در فضای داخلی به وجود آوردیم.

موقعیت پروژه:

گروه معماری اشعری و همکاران

  • سال تاسیس: 1384
  • خدمات: طراحی، نظارت، اجرا
  • بنیانگذار: امیرحسین اشعری
  • تلفن تماس: 09389387979 – 09125031005
  • آدرس ایمیل: [email protected]
  • آدرس وبسایت: http://ashari-architects.com

جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

آپارتمان مرداویج | گروه معماری حجم سبز

آپارتمان مرداویج | گروه معماری حجم سبز موقعیت: ایران، اصفهان معماران: علی بصیری، احسان محمدی، محسن جعفری مساحت کل: ۳۴۰متر مربع مساحت زیربنا: ۱۳۴۰ مترمربع طراح سازه: پویا تهرانی، رضا حامی تاسیسات مکانیک: بابک صالح پور تاسیسات الکترونیک: یاورصداقت کیش عکس: فرشید نصرآبادی سال آغاز پروژه: ۱۳۹۲ سال اتمام پروژه:

ادامه مطلب »

ویلای شماره 9 | دفتر معماری فام

ویلای شماره 9 | دفتر معماری فام موقعیت: ایران، تهران معماران: میثم تقی زاده ، اشکان راد نیا ، هانیه مبینی مساحت ۱۰۰۰ مترمربع مشاور فنی: نوشین خضلی عکس: اشکان رادنیا هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق

ادامه مطلب »
خانه ای میان دو گردو، دفتر معماری کاو، جامعه معماران ایران

خانه ای میان دو گردو | دفتر معماری کاو

خانه ای میان دو گردو، دفتر معماری کاو موقعیت: ایران، البرز، چهارباغ دفتر طراحی: دفتر معماری کاو معماران: شایان سیف، ترانه ایرانپور گرافیک: دفتر معماری کاو اجرا: دفتر معمار ی کاو سازه: علی سیدی مساحت: ۲۰۰ مترمربع عکس: محمدحسن اتفاق اتمام پروژه: ۱۴۰۱ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از

ادامه مطلب »

خانه عنصری | شرکت معماران محیط

خانه عنصری | شرکت معماران محیطموقعیت: ایران، اصفهان، خیابان عباس آبادمعمار: شرکت معماران محیطسال: ۱۳۹۴متراژ زمین: ۴۷۲ مترمربع هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به ایشان می باشد. ساختمان عنصری در خیابان عباس آباد اصفهان واقع شده

ادامه مطلب »
هوم لند جامعه معماران ایران

هوم لند | دفتر معماری پرومان

هوم لند ، دفتر معماری پرومان موقعیت: ایران، اصفهان، خیابان پروین معمار مسئول: امیر حسین جعفری تیم طراحی: سپیده کاوه، الناز اسکندریان، عرفان درخشنده پور، اعظم انصاری، سجاد کشانی، علی جوادیان، نگین هنرمند کارفرما: مجید اعتزازیان، علی شهپریان فر مساحت زیربنا: 1750 متر مربع عکس: علی یگانه نیا اتمام پروژه:

ادامه مطلب »
پنت هاوس گلپاد، فرشاد مهدی زاده، جامعه معماران ایران

پنت هاوس گلپاد | فرشاد مهدی زاده

پنت هاوس گلپاد، فرشاد مهدی زادهموقعیت: ایران، تهرانمعمار مسئول: فرشاد مهدیزادهتیم طراحی: نغمه کثیری، کیان هاشمیطراح تاسیسات: علی عاقلیطراح الکتریکال: مهندس عظیمیمجری تاسیسات: گروه منوچهر کهریزیطراح برق: هوشیار هامشاجرای الکتریکال: رضا ابولفتحیاجرا و طراحی جزئیات: گروه ابرا (یاسر کریمیان، امیر نیلفروشان)همکاران اجرا: بنفشه پایدار، سپیده ریاضی، آزالیا علیزاده، یاسمن علی

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.