Search
Close this search box.
Search

دکان نان و قهوه دستاس | استودیو معماری شماره چهار

دکان نان و قهوه دستاس، استودیو معماری شماره چهار
موقعیت: ایران، تهران
معماران: محمد یوسف صالحی، محمد صادق افشار طاهری
تیم طراحی: محیا عمویی
گرافیک: محیا عمویی، بهاره مقدسی
سرپرست پروژه: حمید عبدی
ویژال آرتیست: محمد امینیان
کارفرما: جناب آقای شبرنگ، جناب آقای محمودی
مساحت زیربنا: ۲۰۰ مترمربع
عکس: پیمان امیرغیاثوند
اتمام پروژه: ۱۴۰۳

دکان نان و قهوه دستاس، استودیو معماری شماره چهار، جامعه معماران ایران

نام این پروژه به معنای آس دستی است که از یک سنگ گرد متحرک و یک سنگ ثابت تشکیل شده است سنگ متحرک معمولا دایره ای و گرد است و در وسط سوراخی دارد و همچنین بر کناره آن دسته ای از چوب وصل شده است و آن را با دست می‌گردانند و برای آسیاب کردن  گندم از آن استفاده می‌شود.

در این پروژه، هدف ما فراتر از ایجاد یک فضای کاربردی و عملکردی برای کافه نان بود؛ بلکه ایجاد یک تجربه فضایی منحصر به فرد،که از غنای فرهنگی و تاریخی الهام می‌گیرد. ایده طراحی بر اساس آسیاب‌های دستی قدیمی ایرانی، معروف به “دستاس”، و مدل‌های طاقی تنورهای سنتی، به عنوان محوری‌ترین عناصر طراحی، انتخاب شده‌اند.

در طراحی این کافه نان، تلاش شده است تا تجربه‌ای بی‌نظیر و به‌ یادماندنی برای مشتریان فراهم شود. ترکیب هنر سنتی و طراحی مدرن، فضایی خلق کرده است که از نظر بصری جذاب و از نظر عملکردی بهینه است. هر بخش پروژه با دقت و توجه به نیاز و جزئیات طراحی شده تا مشتریان بتوانند عملکرد همه ی قسمت های این کافه نان و قهوه را مشاهده و از تجربه‌ای لذت‌ بخش برخوردار شوند.

با الهام از فرهنگ و تاریخ غنی نان در ایران و تلفیق آن با نیازهای امروزی، این پروژه نمایانگر همزیستی بین سنت و مدرنیته است،که در آن همه جزئیات معمارانه و به‌ دقت طراحی شده تا تجربه‌ای فراتر از انتظارات معمول را برای مشتریان فراهم آورد.

در طراحی بخش‌های مختلف کافه نانبه دلیل کمبود فضا و قسمت های متنوع مورد نیاز،باید چاره ای برای تفکیک فضاها لحاظ میشد،از طرفی علاقه ما به تسلط و دیدمشتریان بر قسمت های داخلی کافه نان که شامل: اتاق تنورها، محل شیرینی پزی و نانوایی بود،که یکی از جداره های اصلی فضا را تعریف کرد که با طراحی این جداره به صورت شفاف این امکان را فراهم کردیم که فضا به دو قسمت فروشگاه و کافه و همینطور پخت نان تقسیم کنیم.

دکان نان و قهوه دستاس، استودیو معماری شماره چهار، جامعه معماران ایران

بخش فروش و کافه: در این بخش با استفاده از رنگ مناسب فضایی دلنشین و دعوت‌کننده ایجاد شد که بازدیدکنندگان را به خود جذب می‌کند. با بهره‌گیری متریال های  طبیعی همچون چوب و سنگ، همراه با ورود نور طبیعی و نورپردازی گرم و ملایم، فضایی صمیمی و متعالی را پدید آورده است. در قسمت فروش نانوایی با الهام از مدل‌های طاقی تنورهای سنتی طراحی شده است. قفسه‌های نان به شکل قوس‌دار و با استفاده از مصالح مقاوم و بهداشتی ساخته شده‌اند تا هم زیبایی بصری و هم کارایی بهینه را ارائه دهند. این قفسه‌ها به عنوان عنصر برجسته‌ای در فروش نانوایی عمل می‌کنند، خطوط منحنی و نرم آنها نمادی از زیبایی و استحکام معماری ایرانی به خصوص تنورهای قدیمی است.

بخش کارگاه تولید که شامل: قسمت پخت و تنورها: این بخش به عنوان قلب تپنده کافه نان طراحی شده است. تنورها با بهره‌گیری از فناوری‌های مدرن و بهینه‌سازی شده‌اند دراین بخش حرارت را به صورت یکنواخت توزیع می شود و با ایزوله کردن این فضا حرارت ایجاد شده مانع کارایی بخش های دیگر نمیشود. استفاده از مصالح مقاوم در برابر حرارت و طراحی مناسب برای تهویه، از جمله ویژگی‌های کلیدی این بخش محسوب می‌شوند.

قسمت شیرینی پزی: در طراحی قسمت شیرینی‌پزی، از مواد پایدار همچون استیل استفاده شده است. این مواد نه تنها به زیبایی و دوام فضا کمک می‌کنند بلکه حس تمیزی را نیز تقویت می‌کنند.

نورپردازی مناسب: نورپردازی در این بخش به گونه‌ای تنظیم شده است که فضای کار برای شیرینی ‌پزان بهینه باشد. استفاده از نور طبیعی و ترکیب آن با نورهای مصنوعی گرم، باعث شده است که فضا روشن و دلنشین باشد. همچنین، نورپردازی مناسب بر روی میزهای کار با روکش مس، جذابیت بصری بیشتری به آن‌ها بخشیده و مشتریان را به خود جلب می‌کند.

فضای باز و منظم: فضای کار در این بخش به گونه‌ای طراحی شده که همه چیز در دسترس و به صورت منظم قرار داشته باشد. استفاده از قفسه‌ها و کابینت‌های مناسب، کمک می‌کند که مواد اولیه و ابزارهای کار به راحتی در دسترس باشند و فرآیند تهیه شیرینی‌ها به صورت روان و بدون وقفه انجام شود.

نمایش فرآیند آماده سازی به مشتریان: در این بخش، با ایجاد جداره های بلند شیشه ای مشرف بر فضای پخت و  شیرینی‌پزی به گونه‌ای است که مشتریان می‌توانند فرآیند تهیه شیرینی‌ها را مشاهده کنند. این ویژگی، علاوه بر ایجاد جذابیت برای مشتریان، اعتماد و اطمینان آن‌ها به کیفیت محصولات را نیز افزایش می‌دهد


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

بازسازی عینک فروشی چشمان | گروه معماری سام

بازسازی عینک فروشی چشمان | گروه معماری سام موقعیت: ایران، اصفهان معمار: امیرحسین عجمی مساحت: ۷۵ مترمربع مدیر اجرا: شهاب پیشگاهی ناظر پروژه: شهاب پیشگاهی، امیرحسین عجمی، عماد اشرفی عکس: صدف خادم بهشتی سال: ۱۳۹۱ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی

ادامه مطلب »

ویلای آپ | گروه طراحی ارش بعد چهارم فضا

ویلای آپ | گروه معماری ارش بعد چهارم فضا موقعیت: ایران ، تهران ، آبعلی معماران: علیرضا شرافتی ، پانته آ اسلامی مساحت: 1400 متر مربع سال: 2016 عکس: علی دقیقی تولید کنندگان: Foscarini ، Grohe ، Villeroy & Boch ، Alloc ، Venus glass مدیر پروژه: رضا اکرمی ساخت:

ادامه مطلب »

خانه سبز | مهدی پناهی

خانه سبز | مهدی پناهیموقعیت: ایران، تهرانمعمار: مهدی پناهیتیم طراحی: رسول بخشیگرافیست: زهره بختیاریاسکلت: مهندس سبزیمساحت: ۳۱۵۰ مترمربععکس: مهدی پناهیسال: ۱۳۹۶ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به ایشان می باشد. در گذشته زندگی انسان ها در

ادامه مطلب »
تغییر کاربری کاروانسرا به موزه باستانشناسی، پوریا محروقی

تغییر کاربری کاروانسرا به موزه باستانشناسی | پوریا محروقی

تغییر کاربری کاروانسرا به موزه باستانشناسی | پوریا محروقی موقعیت: نیشابور طراح: پوریا محروقی متراژ: 550 متر مربع سال طراحی و اجرا: 1399 کارفرما: میراث فرهنگی نیشابور هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به ایشان می باشد.

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی اثر سایه | گروه معماری اثر

ساختمان مسکونی اثر سایه گروه معماری اثر ساختمان مسکونی اثر سایه | گروه معماری اثر موقعیت: ایران، شیراز معماران:بابک توکلیان.افسانه توکلیان تیم طراحی: مهسان سرکوبی تاریخ: 1400 مساحت: 3600 مترمربع وضعیت: ساخته‌شده گرافیک:زهرا نیک خلق سازه: محمد مجتبی رعنایی تاسیسات مکانیکی: علی درافشان مدیر پروژه: بابک توکلیان عکس: آرش اختران

ادامه مطلب »
ویلای پگاه جامعه معماران ایران

ویلای پگاه | امیر خرقانی، الهام اصغر پور

ویلای پگاه ، امیر خرقانی، الهام اصغر پور موقعیت: ایران، تهران، شهریار معمار مسئول: امیر خرقانی، الهام اصغر پور کارفرما: امیر خراقانی مهندسی: مجتبی خلج مشاور سازه: علی حاج غلامیان مساحت: ۱۱۰۰ متر مربع عکس: سروش مجیدی اتمام پروژه:  ۱۳۹۷ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.