Search
Close this search box.
Search

پروژه چندمنظوره نعیم | رضا حبیبی، ملیحه شیرزاد

پروژه چندمنظوره نعیم، رضا حبیبی، ملیحه شیرزاد
موقعیت: ایران، تهران
معماران مسئول: رضا حبیبی، ملیحه شیرزاد
تیم طراحی: مانا مجد، زهره احمدی
ترسیم فنی: الناز ملک‌زاده
گرافیک، دیاگرام و پرزانته: سحررجب
مدلسازی و رندر: سارا اسدگل، یوسف ستاری
 سرپرست اجرا: علی همتی
 همکاران اجرا: مینا فرخی،محمدرضا نیکدل، میلاد حیدری فر
سازه: آقای مهندس کلانکی
تاسیسات مکانیکی: آقای مهندس زبرجدی
تاسیسات الکتریکی: خانم مهندس پاشایی
مساحت: ۹۰۰ مترمربع
عکس: استودیو دید
اتمام پروژه: ۱۴۰۳

پروژه چند منظوره نعیم، استودیو طراحی ازنو، جامعه معماران ایران

 

 “قبل از شروع کارم، مجسمه در داخل بلوک مرمر، کامل شده است؛ پیشاپیش وجود دارد ، فقط باید اضافات آن را از میان بردارم”

                                                                                                                                                              میکل آنژ

ساختمانی که در ابتدای کار با آن رو به رو شدیم، مخروبه ای بیش نبود. جسمی بی جان و سیه‌فام که از سال‌های دور به اغما رفته بود. یادگاری از پهلوی دوم و متعلق به دهه 30. روزگاری خانه بود و امروز بی‌خانمان. تهدیدی در ایرانشهر که می‌توانست سرنوشت بهتری داشته باشد. بنایی ارزشمند که محل آمد و شد معتادان و بی‌خانمان‌ها شده‌بود. تحمل وزن خود را نداشت و در مرز گسستن بود. روح داشت اما. روحی زنگار گرفته در قفس، یادگاری از روزهای گذشته با طاق‌ های ضربی که می‌خواست بار دیگر زندگی کند.

پروژه چند منظوره نعیم، استودیو طراحی ازنو، جامعه معماران ایران

بر آن شدیم تا گرد زمان را از آن بزداییم، روحش را بار دیگر احیا کنیم و در آن نفسی تازه بدمیم. در جست و جوی یافتن راهی برای زندگیش، قلب تپنده جواهر نشانش را یافتیم و خواستیم با حفظ هویت و اصالتش، برای زندگی امروز آماده اش کنیم.  تعدادی از دیوارهای داخلی را حذف کردیم و با سازه‌های فلزی نمایان، استخوان‌بندیش را استحکام بخشیدیم؛ سقف ها را به صورت اکسپوز نمایاندیم و آجرها را در جای جای پروژه، احیا کردیم تا در آمد و شد مجموعه، به زیست خود ادامه دهند. دیوارهای خارجی در نمای جنوبی، تاب ایستادگی نداشتند؛ آن ها را نیز بوسیله پاشش بتن، مسلح کردیم. کالبد بی جان پروژه متشکل از آجرهای زهوار در رفته‌ای بود که از آن‌ها چشم نپوشیدیم.تخریب نیز نتوانست آن‌ها را برای همیشه از میان بردارد. سرنوشتشان باید طور دیگری رقم می‌خورد. پس گرد مرگ را از روی آجرهایی که محکوم به نابودی بودند زدودیم و با آن‌ها برای بالکن، پناهی ساختیم. زیرزمین نیز باید به چرخه‌ی حیات بازمی‌گشت. بدین منظور، باز خاک زدودیم و گودال باغچه‌ای در مجاورت آن ایجاد کردیم تا هم نور بگیرد و هم بتواند چشم بگرداند و با حیاط دیالوگ کند.

پروژه چند منظوره نعیم، استودیو طراحی ازنو، جامعه معماران ایران

بدین ترتیب یک فضای واسط که درون و برون را به هم می دوخت، از دل زمین سر برآورد و قلب تاریک ساختمان را نور و روح بخشید. پله‌ی مجسمه‌گون حیاط دسترسی مستقیمی از حیاط به زیرزمین و طبقه‌ی اول به دست داد و این‌گونه فضاهای غذاخوری ارتباط مستقیمی با هم برقرار کردند. از آنجایی که وجود هر موجودی به آب بسته است و حضور آب برای میهمانان، شادی بخش است، مایه‌ی حیات را به مجموعه تزریق کردیم تا در میان حرکت و جوش و خروش خود به احیای آن کمک کند. صدای پای آب نیز ساختمان را به زندگی دعوت کرد. ساختمان از دل گذشته به دنیای امروز راه یافت و حال باید با دنیای امروز در هم می آمیخت. دو طبقه پایینی به کافه رستوران مبدل گشت و فضایی برای گذران اوقات نسل جدید در کالبدی به یادگارمانده از روزهای گذشته متولد شد. همان کالبد سیه فام بی جان حالا در کنار نسل نو بار دیگر جان گرفت و به آنان نیز هیجان و روح تزریق کرد. آشپزخانه‌ی صنعتی نیز در زیرزمین قرار گرفت و آماده خدمت رسانی به طبقات بالایی شد. برای ایجاد تنوع بصری، جلوه ای از رنگ به مجموعه بخشیدیم و سعی کردیم با فضای باز و حیاط، ارتباط فیزیکی و بصری قابل توجهی داشته باشیم.. مجموعه باید زنده میشد و زنده می‌ماند؛ پس در طبقات بالاتر فضایی منعطف برای گردهمایی و رویدادها در نظر گرفتیم تا در آن هر روز قصه‌ای تازه روایت شود؛ روایاتی پویا و زنده؛ سکانس‌هایی غیر تکراری از زندگی.
پروژه همان جا بود؛ پیشاپیش وجود داشت. فقط اضافات آن را از میان برداشتیم.


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

پاییز 6 | استودیو حامد حسینی | تهران

پاییز 6 | حامد حسینی موقعیت: ایران | تهران | خیابان قیطریه | خیابان کتابی | کوچه شعله | پلاک 7  استودیو حامد حسینی معمار: سید حامد حسینی تیم طراحی: شادی شادمان روز عکاس: محمد حسن اتفاق تاریخ شروع و اتمام طراحی: 1397 تاریخ شروع و اتمام اجرا: 1397-1400 مساحت

ادامه مطلب »
ویلای امیردشت استودیو زیما جامعه معماران ایران

ویلای امیردشت ، استودیو زیما

ویلای امیردشت ، استودیو زیماموقعیت: ایران، مازندران، کلار آبادمعمار مسئول: علیرضا جوانمردتیم طراحی: سحر فتحی آذرگرافیک: الهه ترابی کارفرما: مهندس محمد نائینی زادهمدیر اجرایی پروژه: مهندس نوید نائینی زادهمساحت زیربنا: ۴۹۶.۶ متر مربععکس: محمد حسن اتفاقاتمام پروژه: ۱۳۹۷ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و

ادامه مطلب »
هوم لند جامعه معماران ایران

هوم لند | دفتر معماری پرومان

هوم لند ، دفتر معماری پرومان موقعیت: ایران، اصفهان، خیابان پروین معمار مسئول: امیر حسین جعفری تیم طراحی: سپیده کاوه، الناز اسکندریان، عرفان درخشنده پور، اعظم انصاری، سجاد کشانی، علی جوادیان، نگین هنرمند کارفرما: مجید اعتزازیان، علی شهپریان فر مساحت زیربنا: 1750 متر مربع عکس: علی یگانه نیا اتمام پروژه:

ادامه مطلب »

ساختمان اداری تجاری مصانیک | مهندسین مشاور فربوم

ساختمان اداری تجاری مصانیک | مهندسین مشاور فربوم موقعیت: ایران ، شیراز ، خیابان قدوسی غربی بعد از تقاطع محلاتی ، نبش کوچه 21 معمار: محمد علی آبادی همکاران طراحی: محدثه غدیری‌نیا ، شیوا شیخی ، مهشید رحیمی طراحی و دکوراسیون داخلی: محمد علی آبادی نوع تأسیسات ـ نوع سازه: رادیاتور، پکیج،

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی الهیه | شرکت طرح و ساخت ری را

ساختمان مسکونی الهیه | شرکت طرح و ساخت ری را موقعیت: ایران، تهران معماران: عباس ریاحی فرد، فریناز رضوی نیکو تیم طراحی: نوید نصراللّه زاده، حامد تابش، یاسر کریمیان، امیر خادمی، سینا کریمیان مشاور تأسیسات الکتریکی و مکانیکی: شرکت آزمایش و همکاران اجرای پروژه: شرکت پرابلم مساحت زیربنا: ۱۸۵۰ مترمربع مساحت

ادامه مطلب »

ویلای مهرشهر | دفتر معماری هوبا طرح

ویلای مهرشهر | دفتر معماری هوبا طرح موقعیت: ایران ، کرج معمار: هومن بالا زاده مساحت: 330 متر مربع سال: 2016 عکس: بابک طوسی پور ، دید استودیو ، پویه نوریان ، پرهام تقیوف کارفرما: شرکت آپتوس ایران مدیر پروژه: محسن کاظمی فرد فاز 2: داریوش قربانی تصویر سه بعدی:

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.