Search
Close this search box.
Search

بازسازی دفتر وکالت نیماد ، دفتر مماس

بازسازی دفتر وکالت نیماد، دفتر مماس
موقعیت: ایران، تهران
معمار مسئول: فرزاد فراهانی
معمار مدعو: بهار مصطفایی 
همکاران: عرفان میرکی، نیما رضایی، فرزاد ثقفی، امیرخاکباز، حسین نمازی، محمد کردی، امید حمدی، ابوذر سامنی، میثم بیسادی 
کارفرما: مهدی نوروزی
مساحت زیربنا: ۲۵۰ مترمربع
عکس: محمدحسن اتفاق
اتمام پروژه: ۱۴۰۱

بازسازی دفتر وکالت نیماد، دفتر مماس، جامعه معماران ایران

در دل تهران، و در جایی از آن که ازدحام، آلودگی، ترافیک و صدای سرسام آور ماشین‌ها و موتورها در بیشترین مقدار خود قرار دارد، دفتر وکالت نیماد در نهایت سکوت و آرامش در حال فعالیت و رقم زدن دورانی جدید برای یک بنای اصیلِ قدیمی و زیبا است. بنایی در بافت قدیمی تهران و متعلق به دهه ۳۰ شمسی و ابتدای دوران پهلوی دوم که روزگاری منزل ویلایی اشخاص محترمی بوده است و گویی در جایی خارج از این شهر و هیاهوی داخل آن قرار دارد. شواهد یافت شده حین بازسازی به ما نشان داد که حتی بنای قدیمی تری (احتمالاً حوالی دهه ۱۰) در محل فعلی وجود داشته است؛ و بنای کنونی حداقل طی یک مرحله از سمت جنوب (حیاط) مقداری گسترش پیدا کرده و بخش هایی نظیر بالکن، اتاق های جنوب غربی و مهمانخانه سابق (اتاق جلسات فعلی) اضافه و یا به وسعت‌شان افزوده شده باشد.

بازسازی دفتر وکالت نیماد، دفتر مماس، جامعه معماران ایران

پس از وقوع انقلاب و با خروج صاحبان اولیه از کشور، بنا به یک شرکت تآسیساتی واگذار شده و نزدیک به چهار دهه تبدیل به دفتر و انبار شرکت مذکور می‌شود؛ دورانی که در آن شدیداً به سوی تخریب و نابودی سوق پیدا می‌کند. در زمان مواجهه ما با بنا و انتقال مالکیت آن به مالک فعلی، ساختمان در وضعیت نیمه مخروبه و دارای فرسودگی شدید و خرابی های نسبتاً زیاد در بخش های مختلف نظیر نازک کاری، تاسیسات، نماهای خارجی، بازشوها و … بود. همسایگی ها نیز بناهایی با شرایط مشابهی بوده‌اند که اکنون تعداد اندکی از آنها به شکل اولیه باقی مانده، و اغلب‌شان تخریب و با بناهای بلندمرتبه وغالباٌ بدون حیاط یا با حیاط بسیار کوچک جایگزین شده اند.

بازسازی دفتر وکالت نیماد، دفتر مماس، جامعه معماران ایران

مهمترین ارزش های دریافتی از بنای اولیه، اصالت، هویت‌مندی و گفتمان مدرن آن در کنار نمای نوستالژیک آجر بهمنی، سازه فلزی پیشرو در زمان خود به همراه طاق ضربی، حیاط دلباز با چند اصله درخت سرو قدیمی و برخی تزئینات دست ساز و منحصر بفرد نظیر نرده جانپناه بالکن بود.

خواسته‌های اصلی کارفرمای پروژه از طراحان، بازطراحی حیاط به منظور برگزاری برخی دورهمی های کانون وکلاء، بازسازی مدرن داخلی و خارجی بنا، ایجاد سه دفتر کار مجزا با استقلال کامل نسبت به یکدیگر، ایجاد عایق صوتی میان فضاهای داخلی جهت حفظ محرمانگی مذاکرات میان وکیل و موکلان، بهره گیری زیاد از عناصر کتابخانه ای و استفاده از رنگ‌های تیره در طراحی داخلی بود.

بازسازی دفتر وکالت نیماد، دفتر مماس، جامعه معماران ایران

ایده اصلی طراحان پروژه، برآورده کردن خواسته ها و نیازهای کارفرما (مدرن سازی) در عین حفظ حداکثری و تآکید بر اصالت و قدمت بنا بود. از اینرو بخش جدید حیاط (نشیمن) به صورت کاملاً مدرن و بدون واسطه در کنار عناصر با اصالت اولیه جانمایی شد، و از همین ایده (همنشینی بخش های مدرن و اصیل در کنار یکدیگر و کنتراست زیاد میان آنها)، به عنوان ایده اصلی بازطراحی و بازسازی فضاهای داخلی و نمای کوچه استفاده شد؛ تا زبان طراحی خارج بنا، عیناٌ به داخل پروژه و نمای ورودی سمت کوچه نیز گسترش پیدا کند.

بازسازی دفتر وکالت نیماد، دفتر مماس، جامعه معماران ایران

در بازسازی پروژه تلاش شد تا کمترین دخل و تصرف ممکن در نمای اصلی پروژه و نحوه نورگیری و محل استقرار و اندازه بازشوهای بنای اولیه اتفاق بیافتد. عناصر تزئینی منحصربفرد نظیر نرده های جانپناه بالکن، کاملاً حفظ، ترمیم و مجدداً در همان جا و نقاط دیگری از پروژه به کارگرفته شد. نحوه جانمایی و گردش پلکان اولیه به دلیل نرسیدن به تراز بام، و اشغال زیاد فضای لابی و فضای بالای سر درب ورودی دارای ایراد بود؛ در نتیجه طراحـان با انتقال پلکـان جدید از گـوشه شمـال غربی به محل سابق پاسـیو (در آکس شمالی-جنوبی پلان) و اضافه کردن اسکای-لایت به سقف آن، علاوه بر رفع ایرادات مذکور، به نورگیری بهتر فضای میانی (که درنتیجه تخریب ملک مشابه شمالی و حیاط آن منجر به کور شدن پاسیو این بنا شده بود) کمک نمودند.


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

ساختمان ورزشی دشت نور | نرگس نصیری طوسی

ساختمان ورزشی دشت نور | نرگس نصیری طوسی موقعیت: ایران، نور ، دشت نور معمار: نرگس نصیری طوسی مهندس سازه: بابک بهبودی مساحت: ۴۰۵ مترمربع سال: ۱۳۹۲ عکس: شهریار مظاهری هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به

ادامه مطلب »
خانه اول جامعه معماران ایران

خانه اول | نیما میرزا محمدی

خانه اول ، نیما میرزا محمدی موقعیت: ایران، تهران، فرمانیه، آبکوه چهارم معمار مسئول: نیما میرزا محمدی تیم طراحی: ملیکا میرمیران شرکت مشاور: فضای فرا تهی مدیر اجرا: نیما میرزا محمدی تیم اجرا: آناهیتا امیدوار طراح سه بعدی: ملیکا میرمیران، امیرمحمد بروجردیها گرافیست: نگین اصانلو کارفرما:‌ امیروالا توسلی مساحت: ۱۷۰ مترمربع عکس: نیما

ادامه مطلب »

ویلای شماره 12 | استودیو نو آر

ویلای شماره 12 | استودیو نو آر موقعیت: ایران، نور معماران: محمدرضا مرعشی، ساناز خامنه تیم طراحی: احسان گلریز، ابی ولی زاده، نیایش خمسه، سپیده ریاضی مساحت: ۵۵۳ متر مربع سال: ۲۰۱۸ عکس: علی دقیق هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی

ادامه مطلب »
آپارتمان خط آبی آسو آب و آیینه جامعه معماراان ایران

آپارتمان خط آبی ، دفتر معماری آسو آب و آیینه

آپارتمان خط آبی ، دفتر معماری آسو آب آیینهموقعیت: ایران، خوزستان، بندر ماهشهرمعمار مسئول: محمد امینیتیم طراحی: فاطمه ملکی، سپهر پارسایی، علی اعظمیطراحی منظر: محمد امینیمهندس یا مشاور عمران / سازه: گروه ساخت شرکت آسو آب و آیینهمهندس یا مشاور تاسیسات مکانیکی: محمد یزدیمهندس یا مشاور تاسیسات الکتریکی: جعفر مطلبینورپردازی:

ادامه مطلب »

دفتر شرکت ایرانسل | شرکت اورارتو

دفتر شرکت ایرانسل | شرکت اورارتوموقعیت: ایران، تهرانمعماران: کامبیز آذرخویش، نازلی ابریشمی، سارا آذرخویشاجرا: شرکت آرمه ­‌نوزیربنا: ۳۰۰۰۰ مترمربعمساحت زمین: ۴۰۰۰ مترمربعسال آغاز پروژه: ۱۳۹۱سال اتمام پروژه: ۱۳۹۲ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به ایشان می

ادامه مطلب »
خانه ی آرام جامعه معماران ایران

خانه ی آرام | استودیو راوی

خانه ی آرام ، استودیو راوی موقعیت: ایران، تهران معمار مسئول: استودیو راوی تیم طراحی: خورشید مظاهری، پگاه اسدانی، معصومه شفیعی، سارا نجفی زاده، افسانه اسفندیاری مساحت :  ۹۵ مترمربع عکس: حسام میررحیمی اتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.