پلتفرم صورتی ، استودیو سه بر
موقعیت: ایران، اصفهان، خيابان چهارباغ بالا، کوچه شهید کیانجو، پلاک ۲
معماران: محسن خزدوز، ادیب ایروانی
تیم طراحی: مهسا مرادی
مهندس سازه: امین آل صاحب فصول
نورپردازی: استودیو سه بر
مدیر اجرایی: امین آل صاحب فصول
تیم اجرایی: امید احمدزاده
نظارت: محسن خزدوز، ادیب ایروانی
طراح سه بعدی: مهسا مرادی
گرافیک: مهسا مرادی
مساحت زمین: ۱۷ مترمربع
مساحت زیربنا: ۲۰ مترمربع
عکس: محمدسروش جوشش
اتمام پروژه: ۱۴۰۰
افتخارات:
– رتبه اول جایزه معمار، در بخش بازسازی، ۱۴۰۰
– تقدیر شده جایزه معماری و معماری داخلی ایران در بخش مرمت و بازسازی ساختمان های عمومی، فصلنامه معماری و ساختمان،۱۴۰۰
– تقدیر شده (بخش میان افزا) جایزه معماری حفاظت و احیای فضاهای ارزشمند ایران، ۱۴۰۰
موضوع
مواجهه با یک انبار متروک هفده مترمربعی و پنجاه و پنج مترمکعبی باقی مانده از بناهای دوران پهلوی اول که دربدنه گذر چهارباغ بالا به جا مانده بود. خیابان چهارباغ بالا ،خیابانی در امتداد چهارباغ عباسی از سی و سه پل تا باغهای هزار جریب بوده ؛ و ساختمان سازی در آن از زمان پهلوی اول آغاز شده.
با در نظر داشتن این که حفظ و بهبود یک ساختمان پایدارتر از تخریب و ساخت مجدد است، از ابتدا مداخله خودمان را فرصتی برای بررسی امکان توانبخشی در نظر گرفتیم. تا ببینیم چگونه می توانیم هم کالبد و روح بنای قدیمی را حفظ کنیم و هم معماری معاصر خودمان را برای رفع نیازهای امروز و با استفاده از پتانسیل های بنا در آن جای دهیم و این دو را در تضاد و تکامل با هم به گفتوگو بنشانیم.
طب سوزنی
با توجه به سابقه سونامی تخریب کارخانههای میراث صنعتی چهارباغ بالا با هدف تفکیک و توسعه ساختمانی آنها طی سالهای گذشته و باقی ماندن تنها کارخانه ریسباف از دورانی که اصفهان «منچستر ایران» خوانده می شد. این سوال پیش میآید که چگونه میتوان به نمونهای برای بازگردادن این فضاهای ازدسترفته به چرخه حیات به شکلی که سازگار با شرایط امروز باشد و بتواند تاثیرفراتر از خود به جای گذارد، رسید؟
برنامه
با توجه به شرایط و موقعیت پروژه به کارفرما پیشنهاد دادیم از این سرمایه خود استفاده مجدد کند و آن را پلتفرمی برای هنرمندان به صورت خاص و محدود قرار دهد تا بتوانند از آن فضا با کاربردهای مختلف از جمله محل نمایش آثار هنری، برگزاری رویداد، ورکشاپ، اتاق جلسه و اقامت استفاده کنند.
طراحی
برای رسیدن به این اهداف ابتدا پتانسیلهای بنا از جمله ارتفاع بلند و تاقچهها را شناسایی کردیم و با توجه به برنامه تصمیم گرفتیم یک جعبه سرباز صورتی رنگ را به شکل بسیارتمیز، بسیارصاف و بسیارنازک درون حجم قدیم که بسیارکهنه، بسیارسخت و بسیارسنگین است قرار دهیم. هر دو در نهایت خام بودن و بدون آن که آنها را با هم مخلوط کنیم. مانند جوانی که به گذشته نگاه میکند و برعکس…
به این ترتیب با حفظ شرایط موجود بنا، یک دیواره با ورق فلزی تا ارتفاع خط بالای طاقچه ها قرار دادیم تا ضمن استفاده از قابلیت نازک بودن آن، خاصیت آهن ربایی برای نصب آبجژه ها نیز داشته باشد. این دیواره قسمت آبدارک، سرویس بهداشتی_حمام، انبار و درب ورودی را تعریف میکند. با نردبامی به فضای استراحت (روی سقف آبدارک و سرویس بهداشتی) دسترسی دارد. برای رسیدن به انعطاف پذیری بیشتر، چراغها (با قابلیت جابجایی، تنظیم جهت و نصب بر روی ضخامت ورق دیوارها) طراحی و ساخته شد.و طراحی میز با پایههای متحرک و امکان تغییرارتفاع، که با برداشتن صفحه رویی آن قابل استفاده جداگانه به عنوان میزهای کوچک نیز هست. در نما نیز کارهای انجام نشده به اندازه کارهای انجام شده مورد توجه بوده تا حافطه شهر حفظ شود. به این ترتیب پلتفرمی طراحی کردیم که قابل انعطاف و تغییر است.