Search
Close this search box.
Search

ویلای ساسان | آریا بیات

ویلای ساسان | آریا بیات
موقعیت: ایران، تهران
معمار: آریا بیات
مساحت: ۶۰۰ مترمربع
طراحی و دکوراسیون داخلی: آریا بیات
اجرا: ایوان مهرازی پایدار
سرپرست کارگاه: کاوه شیبانی
عکس: پیمان شجره
سال: ۱۳۹۷

وضعیت موجود: معماری برازنده در دو دهه چهل و پنجاه میلادی علاوه بر این که در بناهای شاخص معماران معروف دوره طلایی خود را نمایان می ساخت، همچنین بر معماری بدنه (یا ساختمان های معمول شهری) تأثیری عمیق گذاشته بود. پروژه زیر که شامل یک ساختمان در خیابان کامرانیه تهران واقع شده است، نیز جزو این دسته بناها بود. نمای بیرونی شامل حجم های نرم در کنار حجم های مکعبی شکل با پوشش سنگ مرمر خاکستری بود که بر اثر گذر زمان آسیب دیده بود. داخل این ساختمان برخی از عناصر معماری ایرانی که به مرور زمان بدان افزوده شده بودند به چشم می خورد. این عناصر با وجود داشتن جذابیت اولیه، فاقد اصالت و هویت بودند.

اهداف طراحی: در ابتدا برنامه ریزی کارفرما جهت بازسازی ویلایش این بود که به کاربران امکان استفاده اداری و مسکونی را در آینده نیز فراهم آورد.

اولین تجربه‌ی ویلا در بدنه شهری: همانطور که معمار پروژه اشاره می کند، پروژه های ویلایی طراحی شده توسط آن ها منحصر به حومه ی شهرها و ساختمان هایی بوده که مستقل عمل می کرده اند. این پروژه اولین تجربه ی طراحان در برخورد با طراحی ویلای درون شهری بود که می بایست بخشی از بدنه شهری به حساب می آمد.

روند طراحی: با در نظر گرفتن وضعیت موجود و خواسته های کارفرما طراحان تصمیم گرفتند تا هر عنصری که قابلیت حفظ شدن در بنا را داشت، به صورت دست نخورده باقی گذارند. آن ها تنها در پوشش های خارجی اقدام به استفاده از آجر قزاقی نمودند.

همانطور که در پوشش قدیمی حجم های مختلف با استفاده از سنگ مرمر تک رنگ با بافت های متفاوت استفاده شده بود، طراحان نیز از آجر قزاقی در بافت های مختلف اما به صورت تک رنگ استفاده کردند. در بخش جان پناه از آجر مشبک برای سایه ‌اندازی و ایجاد تنوع در بافت نما کردند. بدین صورت خط آسمان پروژه یکنواخت شد.

تلاش طراحان در راستای حذف نرده های فلزی جدا کننده قطعه از خیابان با مخالفت کارفرما شکست خورد. از این رو تصمیم گرفتند تا از ورقه های برش خورده استفاده نمایند تا پوسته ای نیمه شفاف ایجاد شده که با گذر زمان نیز این پوسته با پوشش گیاهی پوشانده شود.

طراحی داخلی: طراحان در طراحی داخل این ساختمان از تنالیته های رنگی خنثی و در سبکی کاملا معاصر استفاده کردند تا در سال های آتی برای کاربران آن محدودیتی در چیدمان ایجاد نشود. متریال های بتن پیش ساخته و سرامیک با رگه های طوسی رنگ طراحان را در این امر یاری کردند و در انتها جداره نورگیر ساختمان با ترکیبی تصادفی از آجرسفید و آینه نقره ای پوشانده شد.
حیاط ویلا نیز با جداره ‌ای متاثر از نما و باغچه هایی با تنوع گیاهی و عناصر مختلف به طرح اضافه شد.


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
ویلا مظفر آرش خطیر جامعه معماران ایران

ویلا مظفر ، آرش خطیر

ویلا مظفر، آرش خطیرموقعیت: ایران، مازندران، بابلسرمعمار مسئول: آرش خطیرمدیر طراحی: موژان بهروسرپرست تیم فنی: یاسمن تقی نیاتیم طراحی: پرهام کلانی، مهران مکارممدیر اجرایی: امیر خطیرسرپرست تیم اجرایی: نادر پیچکامساحت زمین: ۴۱۲ مترمربعمساحت زیربنا: ۱۸۴ مترمربععکس: استودیو دیداتمام پروژه: ۱۴۰۱ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم

ادامه مطلب »

آپارتمان مسکونی اختیاریه | بیژن شافعی ، كیوان خطیر

آپارتمان مسکونی اختیاریه | بیژن شافعی ، کیوان خطیر موقعیت: ایران ، تهران معماران: بیژن شافعی ، كیوان خطیر كارفرما: محمّد رستم‌خانی همكار طرح معماری: بهاره زنیان طرّاحی سازه: كوروش صفایی مدیریت پروژه: بیژن شافعی، ناهید بریانی همكاران مدیریت اجرا: هرمز توحیدی، شورش علیپور طرّاحی تأسیسات مكانیكی: بهرام اكسیری طرّاحی

ادامه مطلب »
بیمارستان چشم پزشکی نور البرز جامعه معماران ایران

بیمارستان چشم پزشکی نور البرز | میر احسان حسینی

بیمارستان چشم پزشکی نور البرز ، میر احسان حسینی موقعیت: ایران، کرج، جهانشهر، میدان هلال احمر، بیمارستان چشم پزشکی نور معمار مسئول: میر احسان حسینی تهیه نقشه های فاز 2: میر احسان حسینی آدرس پروژه: کرج- جهانشهر- میدان هلال احمر- بیمارستان چشم پزشکی نور طول جغرافیایی: 35.825675 عرض جغرافیایی: 50.986748 مساحت: 1500 متر مربع

ادامه مطلب »
ویلای خطی جامعه معماران ایران

ویلای خطی | آرتور امید آذری، جعفر لطف الهی

ویلای خطی ، آرتور امید آذری ، جعفر لطف اللهی موقعیت: ایران، کرج، طالقان معمار مسئول: آرتور امید آذری، جعفر لطف الهی تیم طراحی: محسن قناد پور، کیمیا خوراکچی، شادی خاکباز، شیما شجاعی، حسین قناعت پیشه مساحت کل پروژه: ۳۵۹۰ مترمربع اتمام پروژه:  ۱۳۹۶ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات،

ادامه مطلب »
راهنمای جامع طراحی فضاهای مسکونی، آپارتمانی و ویلایی + نمونه موردی

راهنمای جامع طراحی فضاهای مسکونی (آپارتمانی و ویلایی) + نمونه موردی

فهرست مطالب مقدمه زندگی در خانه‌ها، که در اصل تحقق فضایی نیازهای اساسی انسان است، در جامعه مدرن به تعامل پیچیده‌ای از تأثیرات متعددی که تابع متنوع‌ترین الزامات و استانداردهای کیفیت فردی است، تبدیل شده است. سبک زندگی، اصول و ظواهر زندگی ساکنان به صورت بالقوه با: مقررات ساختمانی جهت

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.