Search
Close this search box.
Search

بازسازی شعبه مرکزی برند ورونزو | دفتر معماری هشت، استودیو غفاری

بازسازی شعبه مرکزی برند ورزنو، دفتر معماری هشت، استودیو غفاری
موقعیت: ایران، اصفهان
معماران مسئول: ایمان هدایتی، محمد غفاری، شهاب احمدی
مدیر تیم طراحی: علی احمدی
تیم طراحی: نیلوفر محمدزاده، مهسا درچه ای، مونا اسدی، فرناز آگاهی
طراحی فاز ۲: مونا اسدی، مهسا درچه‌ای
ارائه: مهسا درچه‌ای، فرناز آگاهی
اجرا: حامد کرباسیون ، محمد شهریاری
سازه: محمد حیدری
کارفرما : مصطفی میرزابیگی، سهیل حسین زاده، حامد کرباسیون
عکس: محمد حسن اتفاق
اتمام پروژه: ۱۴۰۲

بازسازی شعبه مرکزی برند ورونزو، دفتر معماری هشتو استودیو غفاری، جامعه معماری ایران

مهمترین وجه تمایز هر برند در بخشهایی است که لزوما دیده نمیشوند اما توسط مخاطب احساس میشوند. بلورها به عنوان اجزایی از سرامیک انکساری از اندیشه و آگاهی هستند. ترکیبی از شفافیت و جسارت که میتوانند وحدت و تکثر را در یک همزمانی دیالکتیکال ارائه کنند. این نگاهی بود که DNA برند سرامیک ورونزو بر اساس آن شکل گرفت.
پروژه بازسازی مجموعه چند عملکردی برند سرامیک ورونزو در اصفهان انکساری از یک منش فکری بود که در توسعه DNA این برند پیش گرفتیم تغییر الگویی که مبتنی بر نوع متمایزی از کیفیت ارائه خدمات به مشتریان بود.
پروژه در یکی از خیابان های شهر اصفهان به نام شیخ مفید قرار داشت. کارفرما پیشتر اجرای بازسازی را تا حدی پیش برده بود و زیرساختهای اولیه چون برخی از تاسیسات مکانیکی و آسانسور را اجرا کرده بود اما به دلیل این که در همین زمان، تجربه طراحی و بازسازی دفتر مرکزی تهران را با تیم ما داشت تصمیم گرفت تا همان ژنوم و زبان طراحی را در تمام شعب خود تزریق کند پس ادامه کار را به ما سپرد.
ارزش های موجود:
پروژه از دو جهت قابل ارزش بود، اول این که پروژه به عنوان شعبه ای از دفتر مرکزی باید همان زبان طراحی را در قامتی تجاری ارائه میکرد و دیگر اینکه این شعبه قرار بود در چند سطح عملکردهای متفاوتی را در ژنومی مشترک به مخاطبین ارائه کند. این دو دلیل استراتژیک باعث می شد تا نحوه برخورد با این پروژه سرمشقی برای شعب دیگر این برند باشد و این مورد، مسئولیت ما را در قبال پروژه بیشتر میکرد.
آسیب شناسی و چالش های پیشِ روی طرح:
مهمترین چالش های پیش روی طرح عبارت بودند از: ۱- وجود سه طبقه در یک کالبد واحد که قرار بود طبق پیشنهاد اولیه کاربریهای متنوع اداری، تجاری و عمومی داشته باشند ۲- چگونگی برخورد با تاسیسات و زیرساختهای اجرا شده توسط کارفرما 3- سیمای شهری(نما) ضعیف فروشگاه در حالی که خواسته کارفرما از ما فقط طراحی داخلی پروژه بود.

بازسازی شعبه مرکزی برند ورونزو، دفتر معماری هشتو استودیو غفاری، جامعه معماری ایران

استراتژی های کلان طراحی:
پیامی که از مدیران این برند دریافت کردیم این بود که هدف ورونزو جابه جایی مرزهای چرخه خدمات از تولید تا ارائه به مخاطب و خدمات پس از فروش بود. پس تلاش کردیم تا با ترجمه این پیام به زبان معماری، مرزهای کلاسیک بین کف، دیوار و سقف را جا به جا کنیم و با اتصال فضاها و ایجاد در هم تنیدگی فضایی، سیتوپلاسمی سیال را برای حضور و تجربه مخاطب در پروژه تزریق نماییم.
تصمیم کلی ما برای طراحی فضا این بود که اولا زبان طراحی این پروژه به عنوان شعبه ای از برند مرکزی میبایست ارائه دهنده نوع تفکر برند و محصولی باشد که در آن ارائه میشود، همچنین پروژه میبایست ضمن دعوت مخاطبین به درون، تجربه ای از یک فضای چند سطحیِ چند عملکردی و در هم تنیده را به عنوان یک پیوستار منسجم به مخاطب ارائه کند.
فرآیند طراحی:
پیش بینی های فضایی و عملکردی:
فرآیند طراحی با تعیین حوزه های عملکردی و تقسیم فضا به سه سناریو اصلی آغاز شد. بخش بالایی به عملکرد اداری و مدیریتی مجموعه اختصاص یافت تا بتواند ضمن تعریف حریم، ارتباطی بدون مرز با بخش ورودی داشته باشد. مطابق با طرز تفکر برند و برخلاف دیدگاه رایج طبقه پایین را که مساحت قابل توجهی داشت به جای بخش فروش در اختیار فضای عمومی قرار دادیم تا پذیرای رویدادها، گفتمان بین طراحان و سازندگان و یک پاتوق برای اهل صنعت باشد و با در اختیار داشتن فضای کافه، اتمسفر و پیام متفاوتی از دیالوگ با مخاطبین را ارائه دهد. طبقه همکف به بخش گالری فروش سرامیک اختصاص یافت تا مشتریان بلافاصله با آن ارتباط داشته باشند. راه حل عملکردی مناسب در خصوص سریعترین حالت ممکن سناریوی فروش (انتخاب-سفارش) و احترام به مشتری مساله ای است که کارفرما از ابتدا به دنبال آن بود. پاسخ ما به این مساله دو جنبه متفاوت داشت. بخش اول مربوط به قرارگیری فضای نمایش محصول در هر لحظه در نزدیکترین فاصله به مخاطب بود تا ضمن پرهیز از استندهای کلیشه ای و شلوغ برای مخاطب که فرآیند نمایش را برای مخاطب زمان بر می‌ساخت دسترسی سریعتری را به محصولات برای مخاطب فراهم میساخت. در بخش دیگر نیز مبلمان­هایی طراحی شد که هم جایگاه نشیمن مشتری هستند و هم قسمتی برای نمایش کاتالوگ‌ها و راهنمای محصولات دارند. مبلمان وسط علاوه بر این در تعریف و جهت دادن به فضاهای گردش مشتری نیز نقش بسزایی دارد.
ادبیات طراحی فرم:
ابتدا سعی نمودیم عناصر زیرساختی اجرا شده را امتداد دهیم تا از تداوم آن ها بتوانیم اجزای عملکردی و زوائد بصری را در یک پیوستار، به عنوان بخشی از یک کل مشترک به کار گیریم. سپس تلاش کردیم تا با معاصر سازی ادبیات طراحی کالبد، الهام از ساختارهای سازنده سرامیک و استفاده از مورفولوژی کانی های متبلور شده، با ایجاد سطوح به هم پیوسته، ضمن پیوستگی معنایی فضا با محتوای ارائه شده اتصالی بدون مرز را در یک فضای چند سطحی ایجاد کنیم.

بازسازی شعبه مرکزی برند ورونزو، دفتر معماری هشتو استودیو غفاری، جامعه معماری ایران

ارزش افزوده برای شهر:
شعار ورونزو نگاه به آینده و انکسار شفافیت و آگاهی است در بخش پایینی پروژه یک طبقه را به عنوان کاربری عمومی در اختیار شهر و فضای دیالوگ قرار دادیم تا پروژه بتواند در راستای سیاست های کلی برند نگاهی آگاهی بخش و آموزشی در راستای توسعه و مبتنی بر شهر و مردم داشته باشد . برگزاری رویدادهای آموزشی، گفتمان بین مردم و اهالی هنر و صنعت و هر جریان دیگر فزاینده ای که در راستای دیالوگ بین شهر و پروژه باشد موضوع عملکردی این فضاست.
توسعه محدوده مداخلات (طراحی نما):
خواسته­ اولیه کارفرما طراحی داخلی پروژه بود، اما ساماندهی داخلی به تنهایی نمی­توانست پاسخگوی اهمیت های یاد شده برای پروژه باشد پس ضمن مشورت با کارفرما تصمیم بر آن شد که حوزه مداخلات به نمای بیرونی پروژه نیز کشیده شود. ابتدا تلاش کردیم تا با ایجاد یک پوسته­ی پیوسته روی ناهنجاری های موجود (کولرها، لوله گاز و . .)، سیمای شهری پروژه را ساماندهی کنیم. در ادامه سعی نمودیم پیوندی ناگزیر بین پوسته بیرونی و فضای موجود در داخل پروژه برقرار سازیم. پس پوسته ی نما به داخل کشیده شد تا با اتصال به عناصر داخلی فضا، باعث دعوت کنندگی بیشتر به فروشگاه شود. ضمن این که این کار باعث می­شد تا شخصیت واحدی در تجربه بیرونی و درونی به مخاطب عرضه شود.
اجرای طرح (مسائل و راه حل ها):
اجرای طرح چالشهای متفاوتی را به همراه داشت. دلیل چالشی بودن طرح این بود که اولا متریال مورد استفاده باید در سطوح بزرگ و یکپارچه اجرا می­شد و ثانیا نیاز بود تا به دلیل قدیمی بودن ساختمان به لحاظ سازه ای در عین مقاوم سازی از متریالی سبک استفاده شود که همزمان مقاومت بالایی را برای تحمل اجناس و حتی در قسمت مبلمان، برای تحمل وزن مشتریان داشته باشد. پس تصمیم گرفتیم به جز بخش پله که سازه آن قبلا اجرا شده بود و در بخش بیرونی آن از ورق نازک فلزی استفاده کردیم بقیه طرح را با گچبرک و صفحات پارچه کشسان پیش ببریم تا حداکثر جزئیات با حداقل وزن به سازه پیاده سازی شود. در بخش مبلمان نیز از صفحات MDF خام و رنگ پلی اورتان استفاده شد تا ضمن هماهنگی با بخش های دیگر قابلیت جابه جایی داشته باشد. در قسمت نورپردازی میز از چراغ های پرژکتوری داون لایت استفاده کردیم تا ضمن پرتاب نور روی محصولات برای مخاطب خیرگی ایجاد نکنند.


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

مرکز تخصصی پزشکی و زیبایی دکتر عباس زاده | استودیو معماری و طراحی آواد

مرکز تخصصی پزشکی و زیبایی دکتر عباس زاده | استودیو معماری و طراحی آواد موقعیت: ایران، ارومیه معمار: آیدین وحیدنیا مساحت: ۴۵۰ مترمربع دکوراسیون داخلی: آیدین وحیدنیا مشاوره و اجرای نورپردازی: سایان الکتریک_ بابک قلی پور اجرای پروژه: آیدین وحیدنیا تأسیسات: رهام توری عکس: سینا جوانبخت (استودیو پرایم ارومیه) سال:

ادامه مطلب »

ویلای دماوند (خانه رویداد) | حسین نمازی ، مجتبی تسلط

ویلای دماوند (خانه رویداد) | حسین نمازی ، مجتبی تسلط موقعیت: ایران ، تهران ، دماوند معماران: حسین نمازی ، مجتبی تسلط تیم طراحی: مرضیه مهران فر، مهدی عرب عامری تاریخ شروع و اتمام طراحی: تابستان 97 تاریخ شروع و اتمام اجرا: پاییز و زمستان 97 مساحت سایت پروژه: 800

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی bw 7 | شرکت آراد

ساختمان مسکونی bw ۷ | شرکت آرادموقعیت: ایران ، تهرانمعماران: بهرام کلانتری، کورش دباغهمکاران طراحی: پدیده تیموریان ،نیلوفر نیکسار ، بهزاد برزگر نصرآباد، مجید پژوهی، فرشته اسدزاده ، مهدی هولاکویی ،صبا سلطانی ، مهرداد کار آموز ، شبنم ابطحی ، تینا سمیعی ، مونا حدادیسال: تابستان ۹۴نوع کاربری: مسکونیمساحت زمین:

ادامه مطلب »
باغ خور جامعه معماران ایران

باغ خور | آتلیه معماری بابک عبدالغفاری

باغ خور ، آتلیه معماری بابک عبدالغفاری موقعیت: ایران، کرج، هشتگرد معماران: آتلیه معماری بابک عبدالغفاری تیم طراحی: ناتالی عیشونژادیان، کیانوش شیدایی، رژان عبدلی طراح داخلی: مونا افرازی رندرینگ: فروغ سیدی همیار تصویرسازی: آرین نامدار بنادری، ناتالی عیشونژادیان سازه: پیمان یداللهی کارفرما: آقای پرویز فلاحتکار مساحت زمین: 530 متر مربع

ادامه مطلب »
ویلا آشیان، استودیو معماری اتلانت

ویلا آشیان | استودیو معماری اتلانت

ویلا آشیان | استودیو معماری اتلانت موقعیت: دماوند، آینه ورزان معمار: مهدی علم بیگی همکاران طراحی : مریم کاوری، سعید مومنی، بابک مرادی، محمد حسن شیرزاد، پویا بختیاری، حسین فارسی، فرانک بهرام نوری، مهسا آقالو، مهسا خالقی گرافیک : امیر عطا گرجی، بهناز هادوی، بهار اسمعیلی اجرا : مهدی خدارحمی

ادامه مطلب »
استودیو کارو دفتر معماران پاد جامعه معماران ایران

استودیو کارو ، دفتر معماران پاد

استودیو کارو ، دفتر معماران پادموقعیت: ایران، تهرانمعمار مسئول: یاسر موسی پورتیم طراحی: زهرا حاتمی، نیلوفر قدسی، کیمیا ساری، ملیکا دانش طلبکارفرما: علی هاشمیگرافیک: کیمیا ساری، ملیکا دانش طلبمساحت زیربنا: ۱۰۰ مترمربععکس: استودیو دید، آرتا موسی پوراتمام پروژه: ۲۰۲۱ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.