نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی
نویسندگان
- امیررضا اسماعیلی قشلاقی 1
- محمدرضا بمانیان 2
1 دانشجوی دکتری معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2 استاد گروه معماری، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
باغ نظر (ماهنامه)
دوره 18، شماره 104
بهمن 1400
صفحه 16-5
بیان مسئله: اصالت و اعتبار آثار معماری از دیدگاه حقوقی، مرمت و حفظ آثار تاریخی، هنری و نظریههای معماری قابل بررسی است. بحث و جدلهای متعدد در نشریات تخصصی و عمومی، مسئلة چگونگی احراز اصالت آثار معماری معاصر ایران را مطرح میکنند، اما نمیتوان در حوزة پژوهشهای علمی به روشنی از معیارهای احراز اصالت یا اعتبار نشانی یافت. بنابراین این سؤال اصلی مطرح میشود که معیارهای احراز اصالت و اعتبار آثار معماری معاصر چیست؟ از سوی دیگر موزة هنرهای معاصر تهران به عنوان یکی از مهمترین پروژههای معماری معاصر کشور که اصالت و حدود تأثیرپذیری آن از موزة خوآن میرو و آرشیو معماری باوهاوس مورد بحث بوده، به عنوان نمونة موردی پژوهش انتخاب شده تا بتوان به غنای گفتمان پیرامون اصالت آن به شیوهای علمی و با استفاده از معیارهای پیشنهادی کمک کرد.
هدف پژوهش: هدف پژوهش روشنساختن تفاوتها و تشابههای واژگان اصالت و اعتبار و پیشنهاد معیارهایی جهت سنجش آن در آثار معماری معاصر است.
روش پژوهش: این مقاله با استفاده از راهبردهای ترکیبی تفسیری-تاریخی و استدلال منطقی به رشتة تحریر درآمده و در این راستا از منابع کتابخانهای بهرهگیری شده است.
نتیجهگیری: طرح «اصیل» (Original) دارای ویژگیهایی بدیع است که پیشتر مشاهده نشدهاند. یک اثر معماری در صورت احراز 1-سرمشقگرفتن عناصر یا ایده، 2-ارائة خلاقیت و نوآوری در ترکیب، 3-پیوند و اثرگذاری بر زمینه و جامعه و 4-داشتن صراحت و صداقت میتواند «معتبر» (Authentic) تلقی شود. مقایسة نمونههای موردی از لحاظ جنبههای فرمی، سازمان فضایی و سیرکولاسیون و مصالح مورد استفاده، نشان داد که معمار موزة هنرهای معاصر تهران برای اولین بار عناصر فرمی شاخص طرح خود را ارائه نکرده است و بنابراین نمیتوان آن را از این حیث «اصیل» به حساب آورد؛ اما علیرغم شباهتهای ظاهری، میتوان چهار معیار دیگر را در طرح موزه مورد شناسایی قرار داد و آن را واجد دریافت صفت «معتبر» دانست.
عنوان مقاله [English]
The Authenticity and Originality of Contemporary Architectural Works (A Case Study of the Tehran Museum of Contemporary Art)
نویسندگان [English]
- Amirreza Esmaily Gheshlaghi 1
- Mohammadreza Bemanian 2
چکیده [English]
Problem statement: Originality and authenticity of architectural works have been examined from the legal, artistic, restoration of historical buildings, and architectural theory viewpoints. The issue of originality in the contemporary architecture of Iran has been the focus of many specialized and public journals; however, in scientific research’s discourse, criteria are vague. Therefore, the question is what are the criteria of originality and authenticity in contemporary architecture? To scientifically enrich the discourse of originality, the Tehran Museum of Contemporary Art, one of the most important contemporary projects in Iran, was chosen as the case study based on the proposed criteria
Research objective:This research aims to clarify the differences and similarities between the terms authenticity and originality and to propose criteria for measuring them in contemporary architectural works.
Research method: This research employs mixed interpretive-historical strategies and logical reasoning through consultation with bibliographic data.
Conclusion:The “Original” scheme has exquisite features that have not been seen before. An architectural work can be named “Authentic” if it has the following features: 1- imitation of elements or idea, 2- presentation of creativity and innovation in its composition, 3- alliance with and influence on the context and society, and 4- explicitness and honesty. The comparison of the case studies in terms of aspects of form, spatial organization, circulation, and the materials revealed that Tehran Museum of Contemporary Art has not presented its distinguished elements of form for the first time, therefore, it cannot be considered “authentic” work from this point of view. Despite these outward similarities, four other criteria can be identified in the scheme of the museum which can give it eligibility to be considered “creditable”.
صاحب امتیاز: پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
مدیر مسئول: دکتر سید امیر منصوری
سردبیر: دکتر احمد پوراحمد
دوره انتشار: ماهنامه
شاپا چاپی: 1735-9635
شاپا الکترونیکی: 2251-7197