Search
Close this search box.
Search

مجموعه باکویه شیراز | دفتر طراحی وارتا و همکاران

مجموعه باکویه شیراز | دفتر طراحی وارتا و همکاران
موقعیت: ایران، شیراز
معمار:محمد وارسته
تیم طراحی: راضیه تبادار
طراحی و دکوراسیون داخلی: دفتر معماری محمد وارسته و همکاران
مساحت کل: ۱۰۰۰ مترمربع
عکس: آرش خواجه اختران، امیرعلی غفاری
سال آغاز پروژه: ۱۳۹۷
سال اتمام پروژه: ۱۳۹۷

در این پروژه رویکرد طراحان به صراحت بیان و تعریفی نو از فضای طبیعی موجود بود نه آفرینش آن، همچنین بیانی صریح و صداقانه از فرهنگ اجتماعی و حفظ و احترام به بستر کوه. اولین سوالی که برای طراحان ایجاد شد این بود که آیا معماری طراحی توده است یا بنای یک بستر برای موضوعات و رخدادهای اجتماعی و فرهنگی می باشد؟

از گذشته های دور از ویژگی های مهم در معماری سنتی ایرانی، عدم تعرض به طبیعت خارج از محل احداث بنا به حساب می آمده است. علاوه بر این کارشناسان بر این باورند که سرنوشت انسان ها در گرو ایجاد هارمونی و هماهنگی میان نیازهای بشر و طبیعت بوده و در این میان نقش معماری ایجاد فضایی در راستای ایجاد تعامل برای این دو عامل می باشد.

نتیجه اولیه درخواست طراحان از پروژه در راستای قرارگیری کل مجموعه در بستر طبیعت مواردی از قبیل شفافیت، پویایی بصری، سیالیت فضایی و امکان افزایش ارتباط میان فضای درون و بیرون بود. اگر به پیشینه ی خود در معماری ایرانی مراجعه کنیم، خواهیم دید که فضا و محیط از نوعی وحدت برخوردار بودند. در زیست جهان سنتی با توجه به این که منشأ معماری طبیعی و تابع محدودیت های بومی بوده اند، عناصر و عوامل اثر گذارنده محدود بوده اند. از این رو میان آن ها نوعی پیوستگی وجود داشته و به دنبال تفکر عرفانی در این دیار، نوعی تمثیل عالم مثال یا به عبارتی همان عالم فصل و یا وصل مابین عالم آسمانی و خاکی ایجاد شده است.

پروژه ی حاضر در دامنه ی کوه شمالی شیراز و در بخش ورودی شهر که صبوی نامیده می شود، قرار دارد. این مکان شهرتش را وامدار شاعر معروف ایرانی با نام باکویه شیرازی (باباکوهی) می باشد. همانطور که می دانید وی پس از سال ها جهانگردی و بازگشت به شیراز، مدتی را به دور از مردم و شهر در غاری در این کوه اقامت داشت و پس از فوتش در نزدیکی آنجا دفن شد. از این رو آن کوه به نام باباکوهی شهرت دارد. به علاوه یکی از کهن ترین چشمه های ایران در این منطقه قرار دارد.
یکی از غارهای این کوه برای راه اندازی مجموعه فرهنگی و رستورانی در نظر گرفته شده بود. در وضعیت کنونی پروژه غیر از غار طبیعی که در میان کوه قرار داشت، دو پی سیمانی و یک ساختمان شیروانی که از قبل وجود داشته؛ برای داشتن حداقل مداخله در وضع حاضر و گریز از کلیه قید و بندهای معمول و قرارگیری کل مجموعه در بستر طبیعی و همچنین ایجاد گستر ‌هایی وسیع و چند منظوره و  ایجاد حس تعلق به مکان، ساختمان اصلی بر روی پی‌های موجود در بستر مجموعه قرار گیرد و حداکثر استفاده از بناهای موجود شود.

یکی از مهم ترین مسائل در این پروژه فضای درونگرای آن می باشد. بدین صورت که مخاطب در اولین برخوردش با مجموعه، از فضای درونی هیچ گونه اطلاعاتی بدست نمی آورد. آن ها به محض ورود به غار به سمت ایوان غار که تراسی رو به شهر است حرکت می کنند، حرکت در این راستا موجب ایجاد تجربه ی متفاوت از فضا و ارتباط متفاوت از تجربه‌ی درون و بیرون می‌شود. وجود غار طبیعی و فرم منحصر به فرد آن، به ‌عنوان منبع اصلی شکل‌گیری، مجموعه را به صورت نمادین تأمین می‌کند. جالب است بدانید که این کوه و غار کاملا زنده است به طوری که در فصل بهار گیاهان خودرو در آن رشد می کنند. سر در ورودی غار، علاوه بر ایجاد حس دعوت کنندگی و سایه، برای ممانعت از ریزش سنگ، قرار گرفت. پلکان ورودی غار با چرخش های برگرفته از بستر موجود کوه و حداقل اتصال به آن از ورودی تا غار امتداد دارد، تا ضمن لمس و تجربه‌ی کوه با حرکت بر روی شیب موجود، مخاطب را مشتاق به استفاده از خود کند.


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

ساختمان مسکونی مهدوی | پدرام جعفربیگی ، استودیو معماری آمود شبستان یزد

ساختمان مسکونی مهدوی | پدرام جعفربیگی ، استودیو معماری آمود شبستان یزد موقعیت: ایران، یزد معمار: پدرام جعفری بیگی تیم طراحی: حسین جعفری بیگی، نازلی جعفری بیگی مساحت زمین: ۵۴۲ مترمربع مساحت زیر بنا: ۸۳۰ مترمربع ناظر: حسام الدین جعفری بیگی، پدرام جعفری بیگی طراحی سازه: امیرحسین خواجه حسینی تأسیسات الکتریکی:

ادامه مطلب »
تهران

دفاتر معماری تهران

معماری معاصر تهران
تهران به عنوان پایتخت و یکی از شهرهای پیشتاز در زمینه معماری، همواره جزء برترین شهرها بوده است. وجود دفاتر معماری خوب متعدد در این شهر و داشتن دانشگاه های معماری ممتاز در سطح کشور از دلایل مهم شاخص بودن معماری معاصر تهران در سطح ملی و بین المللی می‌باشد. در این صفحه سعی شده است به معرفی مختصر و معدود دفاتر شاخص معماری تهران پرداخته شود. همانگونه که ذکر گردید به دلیل بالا بودن تعداد دفاتر خوب معماری در تهران، قصور ما در معرفی تمامی دفاتر را بپذیرید.

ادامه مطلب »

ساختمان اداری تجاری هدایت | استودیو طرح مانا

ساختمان اداری تجاری هدایت | استودیو طرح ماناموقعیت: ایران ، شیراز ، خیابان هدایتمعماران: علی شکرالهی، لیلا شکرالهی، حمیدرضا محمدی، پریسا محمدیهمکاران طراحی: محمد مهدی ثابت، فاطمه درخشانیان، مریم اسفندیاری، کیانوش کمالیطراحی و دکوراسیون داخلی: استودیو طرح مانانوع تأسیسات-نوع سازه: گرمایش از کف، فن کوئل، چیلر مرکزی، فلزی با ترکیب دیوار

ادامه مطلب »
بازسازی دفتر وکالت نیماد، دفتر مماس، جامعه معماران ایران

بازسازی دفتر وکالت نیماد ، دفتر مماس

بازسازی دفتر وکالت نیماد، دفتر مماس موقعیت: ایران، تهران معمار مسئول: فرزاد فراهانی معمار مدعو: بهار مصطفایی همکاران: عرفان میرکی، نیما رضایی، فرزاد ثقفی، امیرخاکباز، حسین نمازی، محمد کردی، امید حمدی، ابوذر سامنی، میثم بیسادی کارفرما: مهدی نوروزی مساحت زیربنا: ۲۵۰ مترمربع عکس: محمدحسن اتفاق اتمام پروژه: ۱۴۰۱ هشدار! تمامی

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی سرو | گروه معماران رواق

ساختمان مسکونی سرو | گروه معماران رواق موقعیت: ایران ، تهران کارفرما : سید مرتضی رضوی نظارت : سید مرتضی رضوی تیم اجرایی: سید یوسف رضوی، امیر حسین منتظر، علی منتظر سازه (طراحی، اجرا) : مهندس قاسم زاده تأسیسات الکتریکی (طراح، مجری) : فربد مقدم تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) :

ادامه مطلب »
فروشگاه آبنبات فروشی جامعه معماران ایران

فروشگاه آبنبات فروشی | استودیو ارش بعد چهارم فضا

فروشگاه آبنبات فروشی ، استودیو ارش بعد چهارم فضا موقعیت: ایران، تهران معماران مسئول: علیرضا شرافتی، پانته آ اسلامی تیم طراحی: راضیه شعاعی مساحت: ۲۷ متر مربع عکس: استودیو دید اتمام پروژه: ۱۳۹۸ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.