Search
Close this search box.
Search

سینما آستارا | استودیو آدمون

سینما آستارا | استودیو آدمون
موقعیت: ایران، تهران
معمار: امیررضا فاضل
تیم طراحی: کسری کرمی
مساحت: ۲۵۰۰ مترمربع
عکس: پرهام تقی اف، امین غلامی، مهدی کلاهی
سال: ۱۳۹۸

سینما آستارا متعلق به دورانی است که شهرک شمیران هنوز به تهران نپیوسته بود. ساکنان شمیران پیش از ساخت این مجموعه در سال ۱۳۴۱ مجبور بودند برای دیدن یک فیلم به تهران سفر کنند. بنابراین، سینمای آستارا به عنوان پاسخی به خواسته های مردم ساخته شد. این سینما یک سالن بزرگ با بالکن وسیع داشت. در چند سال اخیر، سینما آستارا اعتبار خود را از دست داده و از رونق افتاد. سالن و تجهیزات آن فرسوده و از رده خارج شدند. برخی از اتاقها به دلیل آسیب دیدگی، نیاز به تعمیر و از بین رفتن کاربریشان، متروکه شدند. این ساختمان مانند بنای مخروبه در بافت منطقه به نظر می رسید، که البته حدس درستی در مورد برخی از قسمت های آن بود.

ایده بازسازی، گسترش و امتداد مسیری بود که از ورودی بازار تجریش شروع می شد، به سالن ورودی می رفت، از سینما و رستوران عبور می کرد و به کوچه پشتی سینما و در نهایت به خیابان های محله می رسید. اختصاص دادن رنگ آبی آسمانی به مسیر، پروژه را در در میان شلوغی بستر پیرامون تقویت می کند. اتاق ها و فضاها به عنوان ایستگاه ها در امتداد مسیر آبی در نظر گرفته می شوند. ایستگاه فروش بلیط، ایستگاه رستوران، ایستگاه های سالن های سینما و سایر موارد به این مسیر آبی متصل هستند. این مسیر مردم را به گذر و مشاهده دعوت می کند. علاوه بر این، راهکارهای جدیدی در راستای نیازهای جدید ارائه می دهد.

تنها سالن سینما به سه سالن مجزا تبدیل شد. این تغییر با گسترش کف بالکن و تقسیم آن به دو سالن رخ داده است. مسیر دسترسی به این سالن ها نیز تغییر کرده است. راه پله باریک به یک مسیر دسترسی با همراه بافضایی برای نشیمن تبدیل شد. سرویس های بهداشتی جدید در طبقه دوم ایجاد شده اند و اتاق های گریم نیز در آن بخش گنجانده شده است. کافه ای کنار پله های انتظار قرار گرفته است. اتاق های خالی جای خود را به دفتر مدیریت دادند. سرانجام و به دلیل داشتن رنگی از گذشته، دیوارهای آجری قدیمی باقی مانده و تعدادی از صندلی های سینمای نوستالژیک در سالن انتظار تعمیر و استفاده مجدد شدند.


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
ساختمان اداری تجاری عمید گروه معماری برسام

ساختمان اداری تجاری عمید | گروه معماری برسام

ساختمان اداری تجاری عمید | گروه معماری برسام موقعیت: ایران ، تهران ، خیابان مقدس اردبیلی ، نبش خیابان عمید معمار: علی شریف همکاران طراحی: همایون عطایی، علی بهاری، نیما صمدی راد مدیر اجرایی پروژه: رضا علیمحمدی نوع تأسیسات ـ نوع سازه: تهویه‌ی مطبوع، سازه اصلی بتنی و سازه الحاقی

ادامه مطلب »

ویلای امجد | استودیو گرا

ویلای امجد | استودیو گرا موقعیت : ایران ، کرج معمار: حسین نمازی کارفرما: سعید امجدی نظارت : استودیو گرا تیم اجرایی (مدیر، همکاران) : استودیو گرا سازه (طراحی، اجرا) : مسعود شفیعی تأسیسات الکتریکی (طراح، مجری) : ابراهیم شمس الهی تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) : شهریار زرینی، احمد زرینیارائه

ادامه مطلب »

آپارتمان مسکونی رو به طلوع | دفتر مهندسین مشاور عمارت خورشید

آپارتمان مسکونی رو به طلوع | دفتر مهندسین مشاور عمارت خورشید موقعیت: ایران، تهران معمار: بهروز منصوری تیم طراحی: سهراب غلامی، هیوا منصوری، ساره محمدی ارائه: نگار نبوی طباطبایی، اشکان داوودی، سپیده علیزاده مساحت زمین: ۵۰۰ مترمربع مساحت زیربنا: ۳۰۰۰ مترمربع طراح سازه: یعقوب عابدپور تاسیسات الکتریکی: نینا عموشاهی تاسیسات

ادامه مطلب »
ویلای رباعی دفتر معماری طلاکوب جامعه معماران ایران

ویلای رباعی ، دفتر معماری طلاکوب

ویلای رباعی ، دفتر معماری طلاکوبموقعیت: ایران، کاشان، روستای مرقمعمار مسئول: مسعود طلاکوبتیم طراحی: پرستو وفاجور، سعید فهیم پور ، محمدرضا فولادگر ،امیرحسین قمیکارفرما: آقای حمایتیانهمکاران: پرستو وفاجور، سعید فهیم پور ، محمدرضا فولادگر ،امیرحسین قمیمساحت زیربنا: ۵۵۰ مترمربععکس: محمد حسن اتفاقاتمام پروژه: ۱۴۰۰ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات،

ادامه مطلب »
آجرچینی ایرانی-اسلامی در پروژه ای در کانادا

استفاده از طرح آجرچینی ایرانی-اسلامی در پروژه ای در کانادا

حجم مرکزی که در الگوی آجری ساخته شده است، از مفهوم مشربیه، یک عنصر معماری مشخصه طراحی سنتی اسلامی، الهام گرفته است. شبکه‌های آجری حجم علاوه بر قرار دادن راه‌پله‌های بالا، فرودها و ورودی‌ها، جذب نور طبیعی را تسهیل می‌کند و در عین حال منظره‌های خارجی را بدون به خطر انداختن حریم خصوصی به ساکنان ارائه می‌دهد. گسترش بیرونی حجم مرکزی فضای داخلی بیشتری را فراهم می کند و امکان فرود و ورودی های بزرگ را فراهم می کند. قسمت های زیرین فرودها با گیاه سدر تکمیل شده است و به قسمت های ورودی گرما می بخشد. سطح سوم حتی گسترده تر است و به گونه ای طراحی شده است که امکان نشستن در یک گوشه مطالعه کوچک با نمای خارجی را فراهم کند.

ادامه مطلب »

عمارت نظر | دفتر معماری میان

عمارت نظر | دفتر معماری میان موقعیت: ایران، اصفهان معماران: ابوذر صالحی، مهشید کریمی تیم طراحی: نادر مالکی، نفیسه نادری مساحت: ۱۱۵۰ مترمربع گرافیست: مرتضی مهدوی، مریم پیراسته مهندس مکانیک: مهندس رضایی مهندس برق: محمدرضا کلوخی سازه: مهندس لباف عکس: فرشید نصرآبادی سال: ۱۳۹۸ جوایز کسب شده: رتبه سوم جایزه

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.