Search
Close this search box.
Search

ساختمان مسکونی گوشه | دفتر معماری آردیسا

ساختمان مسکونی گوشه ، دفتر معماری آردیسا
موقعیت: ایران، تهران
معمار مسئول: رضا عبادی
تیم طراحی: نسرین امیدی، علی رحمانی، مرتضی عبادی، فاطمه زرینه و غزل جعفری
طراحی داخلی: مرتضی عبادی 
مجری: امیر آتش پوش
کارفرما: امیر آتش پوش، فرشاد قورچیان
نوع سازه: بتنی
نوع تاسیسات: داکت اسپیلت
مساحت زمین: 376 متر‌مربع
مساحت زیربنا: 1580 متر‌مربع
عکس: آیدین شاهی، دفتر معماری آردیسا
اتمام پروژه: 1400

ساختمان مسکونی گوشه جامعه معماران ایران

زمین پروژه در انتهای یک کوچه‌ی بن‌بست قرار دارد که زمین تودلی یا به اصطلاح پشت قواره می‌باشد. کوچه‌ای که در آن سر خود به میدانی سرسبز (میدان 51 نارمک) منتهی می‌شود.
این گونه زمین‌ها به واسطه‌ی بَرِ کم و قرار‌گیری در پشت زمین‌های دیگر معمولا ارزش کمتری نسبت به همسایگان خود دارند، از طرفی برنامه‌ی فیزیکی پروژه‌ چهار واحد 240 متری بود که به خواست کارفرما برای این پروژه تعریف شد، واحد مسکونی چهارخوابه با مساحت عنوان شده، واحد بزرگی نسبت به متوسط متراژ منطقه می‌باشد که معمولا مشتریان خاص خود را دارند.

ساختمان مسکونی گوشه جامعه معماران ایران

یکی از عوامل تاثیر‌گذار در طراحی این ساختمان، همسایگی قدیمی در یکی از کوچه‌های این میدان بود که ساختمانی آجری دو طبقه با معماری ارزشمند از دهه‌های گذشته است که همچنین به صورت مستقیم درپروژه‌ی قبلی این دفتر که در این میدان قرار دارد نیز نقش مهمی داشت که از ابتدا مورد توجه طراح و کارفرمای این پروژه قرار گرفته بود. ترکیب ساده‌ی حجم‌های آجری و حیاطی در میانه‌ی این ساختمان… .
انتخاب آجر به عنوان پوشش نهایی تجربه‌ای بود در راستای پروژه‌ی قبلی ما در این میدان و رابطه‌ی ما با این همسایه‌ی قدیمی. شرایط قرارگیری زمین از طرفی و بزرگ بودن نسبی واحد‌ها، دوگانه‌ای بود که از ابتدای طراحی، مسئله‌ی مهمی در نظر گرفته شد. ما به دنبال راهی برای حل این تناقض بودیم، اینکه با چه راهکاری می‌توان در چنین زمینی ارزش افزوده‌ای نسبی ایجاد کرد و محدودیت‌های زمین با بَرِ کم در جداره‌ی شهری را، به ساختمانی با حضور پررنگ‌تر در انتهای کوچه‌ی بن‌بست تبدیل کرد. به این منظور در انتهای کوچه قبل از ورود به ساختمان، فضای نیمه بازی ایجاد شد که فضایی واسط بین ساختمان، کوچه و همسایه‌ها بود و هچنین با ایجاد این فضا نمایش عرض ساختمان در طبقه‌ی همکف میسر شد.
در اولین نگاه به انتهای کوچه نمایی شاخص با حفظ سادگی بصری که بیانگر حضور محترمانه‌ی این ساختمان در کنار همسایه‌ها باشد، ایجاد شد.

ساختمان مسکونی گوشه جامعه معماران ایران

حذف پنجره‌ها از روی جداره‌ی غربی نما و قرارگیری آنها پشت شبکه‌ای آجری راهکاری دو منظوره برای ایجاد نمایی یونیک و شاخص و تعریف حریم فضای داخلی بود نقطه ایجاد شکاف روی این نما به تداوم نمای جانبی در سطح خود کمک شایانی کرد که در طبقه‌ی همکف به نیم قوس ورودی در انتهای کوچه ختم می‌شود. یکی دیگر از مواردی که در این پروژه تجربه شد، مسئله‌ی فضای سبز و فضا‌های جمعی در ساختمان و در مقیاس همسایگی است. به این منظور فضایی که در شمال ساختمان در طبقه‌ی همکف ایجاد گردید تعامل بین ساکنین ساختمان و همسایه‌ها را فراهم می‌سازد، در بام ساختمان همچنین دو آلاچیق به همراه فضای سبز، محلی برای معاشرت ساکنین ساختمان فراهم ساخت.


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

ساختمان مسکونی آسمان | مهندسان مشاور حرکت تکاملی

ساختمان مسکونی آسمان | مهندسان مشاور حرکت تکاملی موقعیت: ایران ، تهران معمار: مهبد معاون همکاران طراحی: امیر سعید علیمحمدی طراحی و دکوراسیون داخلی: مهبد معاون نوع تأسیسات ـ نوع سازه: تهویه مطبوع مرکزی، اسکلت بتنی مساحت زیربنا: 1000 متر‌مربع کارفرما: آقای حیدری تاریخ شروع و پایان ساخت: زمستان 1390  -   زمستان

ادامه مطلب »
خانه‌ی آرمان جامعه معماران ایران

خانه‌ی آرمان | کامبیز اسکندرتبار

خانه‌ی آرمان ، کامبیز اسکندرتبار موقعیت: ایران، نور معمار مسئول: کامبیز اسکندرتبار تیم طراحی: عباس غلامی، علیرضا اسفندریاری، هیلدا تهرانی کارفرما: آرمان حسین‌زاده مجری: آرمان حسین‌زاده مهندس تاسیسات: شرکت نوین مهساز تپورستان نوع تاسیسات: کولر اسپلیت و شوفاژ رادیاتور مهندس سازه: شرکت نوین مهساز تپورستان نوع سازه: بتنی مساحت زمین:

ادامه مطلب »

خانه دستانی | مهرداد ایروانیان

خانه دستانی | مهرداد ایروانیان موقعیت: ایران ، شیراز ، خیابان دانش‌آموز معمار: مهرداد ایروانیان همکاران طراحی: اسماعیل شبانی، زهرا نعمت‌الهی مدیر اجرایی پروژه: اکبر قریشی مهندس ناظر و دستگاه نظارت: اکبر قریشی طراح3D و مدل: محمد حسین بهمن‌پور گرافیست: زهرا شوکت نوع تأسیسات ـ نوع سازه: مرکزی، اسکلت بتنی

ادامه مطلب »
معماری خانه ی برنامی (برنا و نامی) جامعه معماران ایران

خانه ی برنامی | پرستو مالمیر

خانه ی برنامی ، پرستو مالمیرموقعیت: ایران، تهرانمعمار مسئول: پرستو مالمیرتیم طراحی: آیدا سمسار، امین نیری، سهیل باباحسینیطراحی داخلی: پرستو مالمیرمساحت زمین: ۳۲۰ مترمربعمساحت زیربنا: ۴۰۰ مترمربععکس: استودیو دیداتمام پروژه: ۱۳۹۹رتبه‌  نخست بخش مسکونی، دهمین جایزه طراحی داخلی هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و

ادامه مطلب »

آپارتمان مسکونی دستور | رضا صیادیان ، سارا کلانتری ، حمیدرضا رزم آریا

آپارتمان مسکونی دستور | رضا صیادیان ، سارا کلانتری ، حمیدرضا رزم آریا موقعیت: ایران ، تهران ، خیابان دستور جنوبی معماران: رضا صیادیان ، سارا کلانتری ، حمیدرضا رزم آریا اجرا: رضا صیادیان، رسول موج بافان سرپرست کارگاه: امیرخامسی سازه: مازیار بنایی تاسیسات: آرش افشاری ماکت: مهشید آقاخانی کارفرما:

ادامه مطلب »

کافه زمان | دفتر معماری MRK

کافه زمان | دفتر معماری MRK موقعیت: ایران ، تنکابن معمار: محمدرضا کهزادی عکس: استودیو دید تیم طراحی: ندا میرانی، معظمه اشکوریان همکاران: گروه مولایی (لوازم فلزی) متراژ بنا: 25 متر مربع سال: 2020 طراحی داخلی: دفتر mrk متریال: بتن، شیشه، فولاد کارفرما: صالح ترک نژاد هشدار! تمامی اطلاعات پروژه

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.