Search
Close this search box.
Search

ساختمان مسکونی پنج خانه | امیرفرشاد غفارزاده

ساختمان مسکونی پنج خانه | امیرفرشاد غفارزاده
موقعیت: ایران، اصفهان
معمار: امیرفرشاد غفارزاده
عکس: فرشید نصرآبادی
مساحت: ۱۸۶۰
سال آغاز پروژه: ۱۳۹۱
سال اتمام پروژه: ۱۳۹۵

طراح شرح پروژه ی حاضر را با جمله ای از زبان معمار معروف معاصر (رابرت ونتوری) آغاز کرد.

” یک معماری ارزشمند، سطوح معنی و ترکیب های متمرکز و مختلفی را در بر می گیرد و فضاها و عناصر آن در جهات متعددی به طور همزمان قابل مطالعه و اجرا می ‌باشند. با این حال، یک معماری پیچیده و متضاد، تعهد خاصی نسبت به کل دارد و می بایست در‌بر‌دارنده ی وحدت مشکل تنوع باشد تا وحدت آسان محدودیت.”

در معماری ایرانی مسکن “برنامه ای پیچیده” به حساب می آید، در صورتی که بپذیریم که این پیچیدگی جزو لاینفک زندگی باشد. الگوی مسکن ایرانی _ چه در کلیات چون سازماندهی، خلق فضا و عملکرد، چه در جزئیاتش همچون رنگ، نور، متریال و تزئینات و به علاوه در ارائه ی مفهوم ساکن شدن و سایر آداب و رسوم آن_ در مقیاس های مختلف و همچنین سطح اقتصادی همواره سعی داشته تا به آن ها پاسخ دهد. اما باید اضافه کنیم که دو اتفاق عمده موجب دگرگونی بزرگی در ایجاد مسکن معاصر کرده و بر میزان پیچیدگی آن افزوده است. این دو اتفاق عمده به شرح زیر می باشند:

۱ _ اولین اتفاق ایجاد تغییر عمده در الگوی شهرسازی و به دنبال آن “ریخت شهر” و تبدیل الگوی درون گرا به برونگرا بود که موجب شد تا معماری مسکونی به عنوان تشکیل دهنده ی ۹۰ درصد از توده ی شهر دارای بدنه ی شهری شده و با نفوذ عرصه‌ی عمومی شهر در آن، کیفیت شهری پیدا کند.

۲ _ ایجاد تغییر در الگوی معماری: همانطور که می دانید الگوی آپارتمان در معماری ایرانی پیشینه ای نداشت. اما با تغییر سبک زندگی در دنیای مدرن و ورود آپارتمان در زندگی شهرنشینی ۴ ویژگی را به همراه آورد که به شرح زیر می باشد:
_ تراکم و ایجاد توسعه ی عمودی که متفاوت از توسعه و کیفیت افقی موجود در معماری ایرانی بود.
_ برون‌گرایی و دید به بیرون که معمولا به نمای بناهای روبرو و پشت‌بام‌ های بد‌منظره منتهی می‌شود.
_ ایجاد ساده سازی در سازماندهی فضا که نسبت به الگوی پیچیده ی سنتی تنوعش را کاهش می دهد.
_ در نهایت افزودن عرصه ی “نیمه عمومی” به عرصه های عمومی و خصوصی متداول در ساختمان های مسکونی

تضاد ایجاد شده به واسطه ی این تغییرات میان عواملی مانند درون‌گرایی و برون‌گرایی (سادگی و پیچیدگی/     شهری و خصوصی/     خصوصی و نیمه‌عمومی/     عمودی و افقی/     بیرون و درون) فرایند خلق معماری مسکن معاصر در ایران را به شدت تحت تأثیر قرار داد. از این رو، رویکرد طراحان جهت طراحی این ساختمان مسکونی این بود که بتوانند به واسطه ی طراحی مسکن در سه مقیاس متفاوت میان این عوامل متضاد ارتباط ایجاد کنند که به شرح زیر می باشد:
_ در مقیاس شهری (عرصه ی عمومی)
_ در مقیاس بنا (عرصه ی نیمه عمومی)
_ در مقیاس واحدها (عرصه ی خصوصی)


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

ویلای کبوترخان | مهندسین مشاور پارس مان

ویلای کبوترخان | مهندسین مشاور پارس مان موقعیت: ایران ، کرمان معمار: علیرضا قزل ایاغ کارفرما: ارسطو ایرانی کرمانی طراح: علیرضا قزل ایاغ اجرا: علیرضا قزل ایاغ تاریخ ساخت: 1392 کاربری : مسکونی، ویلایی هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق

ادامه مطلب »

ویلای امیری | فرنوش چنگیزی

ویلای امیری | فرنوش چنگیزی موقعیت: ایران ، سرخرود معمار: فرنوش چنگیزی کارفرما : دکترعارف امیری ، دکتر پریا بوستانی مساحت/زیربنا : ۲۲۰ مترمربع طراحی و دکوراسیون داخلی : فرنوش چنگیزی مشاوران و اجرای نورپردازی : فرنوش چنگیزی اجرای پروژه : فرنوش چنگیزی سرپرست کارگاه : مهندس یزدانیان نظارت پروژه

ادامه مطلب »

ساختمان جدید پلاسکو | کوروش رفیعی

ساختمان جدید پلاسکوکوروش رفیعی معماری ساختمان جدید پلاسکو|  کوروش رفیعی موقعیت: ایران، تهران معمار: کوروش رفیعی تیم طراحی: محسن یزدیان، شفق جاویدی، مهدی صافی، احسان دهقانی، مهسا الهی، سنا رستگار، محمدرضا پیری، مریم سعادت، نرگس گلچین، اشکان رفیعی مساحت: ۲۰۰۰۰ مترمربع مدیر پروژه: مشاور گزینه طراحی سازه: گروه مهندسی باستان

ادامه مطلب »

ویلای آلیو | امین رفیعی ، فروغ حسن پور

ویلای آلیو | امین رفیعی ، فروغ حسن پور موقعیت: ایران ، فومن معماران: امین رفیعی، فروغ حسن پور مساحت: 148 متر مربع سال: 2019 عکس: مجید صفری سخاوت سازندگان: AutoDesk ، Novawood ، WINTECH ، 3DS ، Adobe ، Negin Stone ، کاشی تبریز ، ایران کناف ، رستمی

ادامه مطلب »
پروژه اداری مکعب آبی | مهیار جمشیدی | دفتر معماری درک فضا

پروژه اداری مکعب آبی | مهیار جمشیدی | دفتر معماری درک فضا

پروژه اداری مکعب آبی | مهیار جمشیدی | دفتر معماری درک فضا

قابلیت یک فضای چند عملکردی را داشته باشد و عملکرد‌هایی مانند نقد فیلم، گفتمان، برگزاری جشن امضای کتاب و غیره را در خود جای دهد و به سوژه‌ای جذاب و متنوع برای کاربران این مجموعه تبدیل شود.
به علت نقش بسیار مهمی که این فضا در این مجموعه ایفا می‌کرد تصمیم برآن شد تا با تغییر در متریال و رنگ ( با توجه به نماد بصری انتشارات، استفاده از رنگ آبی کبالت با کد رنگی: 37،64،143 ) به آن هویتی شاخص‌تر از مابقی فضا‌های پروژه ببخشیم و این فضا را باکس آبی بنامیم.

ادامه مطلب »

ساختمان اداری و تجاری پدیده | مهندسان مشاور شهر واندیشه

ساختمان اداری و تجاری پدیده | مهندسان مشاور شهر و اندیشه موقعیت: ایران، اصفهان معماران: فرود ضرغام، شیوا ثناگو مساحت: ۳۸۵۰ مترمربع تیم طراحی: زهرا رحمانی، مهرنوش ضرغام، محمدرضا نصیری تأسیسات مکانیکی: حسین علی سلماسی تأسیسات الکتریکی: علی بهلولی مشاوره سازه: فرید عرب زاده سال شروع: ۱۳۸۷ سال اتمام: ۱۳۹۰

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.