ساختمان مسکونی مهدوی | پدرام جعفربیگی ، استودیو معماری آمود شبستان یزد
موقعیت: ایران، یزد
معمار: پدرام جعفری بیگی
تیم طراحی: حسین جعفری بیگی، نازلی جعفری بیگی
مساحت زمین: ۵۴۲ مترمربع
مساحت زیر بنا: ۸۳۰ مترمربع
ناظر: حسام الدین جعفری بیگی، پدرام جعفری بیگی
طراحی سازه: امیرحسین خواجه حسینی
تأسیسات الکتریکی: حسن علوی
تأسیسات مکانیک: حسن جعفر زاده
مشاوران معماری: سید عباس یزدان فر، مجتبی فرهمند، محمد عبدالرضا زاده
عکس: پدرام جعفری بیگی
سال آغاز پروژه: ۱۳۹۱
سال اتمام پروژه: ۱۳۹۳
این پروژه بر سطح زمینی با متراژ ۵۴۲ مترمربع و در شهر یزد بنا شده است. این پروژه با وجود این که موفق شد تا برای ساکنینش شرایط زیستی بهتری را فراهم سازد، اما نتوانست موضوع مهم اشرافیت را به طور کامل پاسخ دهد. علت اصلی این موضوع را باید در سطح کلان به مسائلی از جمله طراحی و برنامه ریزی شهری و جامعه شناسی شهری نگریست. افزون بر پاسخگویی به به روند شکل گیری و پروسه ی طراحی، لازم است به این نکته اشاره کنیم که چگونه پوسته ی پروژه با توجه به موقعیت زمین، اقلیم، و روانی شکل گرفته و ارتباط عناصر داخلی با توجه به این پوسته چیدمان شدند.
چالش های موجود در طراحی:
مهم ترین و اولین چالش موجود در طراحی این پروژه ارتباط ورودی بناهای مسکونی تاریخی با شریان شهری بود، ایجاد گشایش و عقب نشینی دیوارهای بنا و اتصال بخشی از آن به شریان در حال حرکت که با ایجاد پیرنشین هایی این امر دارای اهمیت بالا در دوران خود داشته است. الگوی شهری جدید نماهای جنوبی را به یک دیوار از ابتدا تا انتهای کوچه با فرمها و شکلهای مختلفی تبدیل کرده است. تعریف ورودی در جبهه جنوبی موجب شد با عقب نشینی و ایجاد گشایشی در شریان شهری، خانه بخشی از زمینش را با شهر تقسیم سازد، با وجود این که نمی توان موقعیت و جای گیری زمین را در امکان ایجاد این پتانسیل انکار کرد.
چالش دیگری که در خانه های چهار صفه ی یزد موجود بود، استفاده از باد اصفهان به عنوان باد مطلوب می باشد. این امر به واسطه ی استفاده از دیوارهای بلند و ایجاد گشایش فضایی در راستای جذب و تقسیم باد به فضاهای جانبی بود. موقعیت قرارگیری این پروژه در مسیر حرکت باد اصفهان منجر به استفاده از این نوع زبان و طراحی دیواری بلند در این مسیر و گشایش فضا در بخش ورودی جنوب ساختمان شد. این باد بعد از اینکه با با دیوار خانه برخورد کرده و از فضای سبز عبور می کند، جانمایی اتاق خواب ها و بهارخواب ها را مشخص می سازد. همانطور که می دانید فضای سالن پذیرایی در معماری داخلی همواره میزبان میهمان شب می باشد، از این رو در این پروژه استفاده از نورگیر سقفی در سالن پذیرایی نور کافی را در طول روز فراهم می آورد (همانند معماری تاریخی که نور لازم از زریق سقف تأمین می شده است: (مانند سقف بازارهای تاریخی). بنابراین الویت بازشوها به فضاهایی داده شد که به طور روزمره توسط کاربران مورد استفاده قرار می گیرد (مانندنشیمن و آشپزخانه و مطبخ).
در نهایت اشاره می شود که در پروژه گودال باغچه مهدوی همواره تجربه است، میتوان از آن درس گرفت، نقد کرد و ادامه داد.