ساختمان تجاری اداری زمرد 11 | شرکت مهندسین مشاور آکاران
موقعیت: ایران، تهران، خیابان پاسدارن، نبش گلنبی و زمرّد
معمار و طراح: معین افضل خانی ، زهرا عزیزی
تیم طراحی : حنا مبارکی، محمدرضا عارفیان، فرشاد صدیقی، ماهک صدیقی، مریم افشاری کیا
تاریخ : ۱۳۹۴-۱۳۹۹
مساحت زمین: ۱۲۴۰ مترمربع
مساحت زیربنا: ۱۰۴۰۰ مترمربع
نوع: اداری، تجاری
مشاور سازه: شروین مظاهری، علی فروغی (مهندسین مشاور آکران)
تاسیسات الکتریکی: مهندسین مشاور آکران
تاسیسات مکانیکی: سید مهدی میرحبیبی (مهندسین مشاور آکران)
اجرا: شرکت یاران سازه تدبیر
تیم اجرایی: رضا زحمتکش، امین داوری، علی فلاح زاده، سید حمید حسینی
نظارت: مهندسین مشاور آکران
كارفرما: خیریه شهید محمد گلشیرازی
عکاسان: پرهام تقی اف
لینک ها :
وب سایت : www.akaran.co.uk
اینستاگرام شرکت مهندسین مشاور آکران : akaranarchitects@
اینستاگرام معمار اصلی معین افضل خانی : moeen.afz@
بارزترین شاخصه معماری که در طراحی و اجرای بنا مورد توجه قرار گرفته است تعریف فضایی خاص و ارزشمند نه تنها به صورت بصری بلکه با ایجاد تجربه حسی عمیق در ذهن کاربر با نگاهی فراتر از کالبد است. در کالبد بنا تعاریف و مفاهیمی ساده و در عین حال پرمعنا نهفته است که خط فکری معماری پروژه را ایجاد می نماید، تعاریفی که با جاری شدن در تمامی اجزا و عناصر باعث یکپارچگی مفهومی در بنا شده اند. هسته اصلی معماری این مجموعه نیز همچون سایر محصولات معماری پدیداورندگان آن، داستان محور، در تعامل ممتد با بستر طراحی ، مبتنی بر داده های اصیل اجتماعی و فرهنگی و با رویکرد توجه و خلق جزئیات وابسته به این داده ها است. این عناصر واژگان زبان معماری این اثر را شکل می دهندتا روایتی همگن که محصول شناختی صحیح از فضا است را راوی باشد.
ویژگی های طراحی پروژه:
معماری حداقلی (minimal) همگام با ارزشهای معماری ایرانی حداقل دورریزی و مصرف بهینه مصالح (ازجمله مهمترین موارد رعایت شده تطابق حداکثری با استاندارهای LEED در پروژه بر اساس میزان آلودگی محیط زیست، حملونقل، پرت مصالح است) تمامی مصالح استفادهشده در ساختمان با مینیمم پرت اجراشدهاند بهخصوص سنگ ازنا که از تمامی پرتهایش با طراحی هدفمند قطعات کوچک لوزی شکلی برش خوردند که در کف لابیهای ورودی اداری و طبقات اداری استفاده شدند. لوزیها با قرارگیری کنار هم حس نوستالژی هندسه معماری ایرانی را در مخاطب القا میکنند.
یکپارچه شدن پیادهرو و محوطه ساختمان و ترکیب رمپ و پلههای ورودی با آنها در راستای دعوتکنندگی و همچنین ایجاد درنگ گاه شهری . عریض شدن پیادهرو غربی با ادامه کفسازی دور درختان موجود. نحوه چینش و سبکسازی دیوارها و مدولهای آجری (ثابت و متحرک) – طراحی منحصربهفرد جزییات اجرایی این مدول ها با استفاده از قالبهای سفارشی برای آجرهای سنتی استفادهشده و پیچ و مهره کردن آنها بهجای بندکشی و نهایتاً جایگزین کردن نور میان آجرها بهجای بندکشی. نورگیری حداکثری کلیه فضاها و امکان کنترل نور در طبقات 3 به بعد که بیشتر در معرض آفتاب هستند با استفاده از مدول های متحرک آجری. در طراحی و اجرایی نمای شمالی تلاش شد که با توجه به مقررات محدودکننده شهرداری در رابطه با همسایگی و نداشتن دیدمستقیم، دیواری که معمولاً به حالت سلب سیمانی در پروژهها اجرا میشود، بهصورت مشبک و آجری تعبیه شد که از بیرون دید زیبایی را به رانندگانی که به سمت جنوب میآیند میدهد و از داخل در تمامی لابیهای اداری و راهروهای منتهی به پله فرارها نور غیرمستقیم را وارد میکند. امکان درگیر کردن user با معماری از طریق دیوارهای متحرک آجری / این دیوارها همچنین از بیرون با حرکت کردن و تغییر پیدرپی باعث پویایی نما میشوند. در طبقات اداری طراحی و اجرای مدول های متحرک آجری که پشت شیشههای نما قرارگرفتهاند و در راستای نما حرکت میکنند، هرکدام ۱۰۰۰ کیلو وزن دارند ولی به راحتی با اعمال فشار کم دست جابهجا میشوند که بسیار منحصربهفرد است. جدا از مسائل فنی طراحی و سبکسازی مدول ها، حرکت آنها نهتنها باعث پویایی و تغییر نما در طول روز و برحسب استفاده ساکنین میشود، بلکه امکان کنترل تابش نور به داخل فضا را به مصرفکننده نیز میدهد. همچنین درگیری مستقیم مصرفکننده با مدول ها و توانایی کنترل آنها به وی احساس قدرت و اعتمادبهنفس در فضای کار را میدهد و حس قرابت فرد با معماری را تقویت میکند. استفاده از آجرهای کورهای نه فقط در پوسته ساختمان بلکه در کلیه فضاهای داخلی ساختمان ازجمله راهپلهها، مشاعت و پارکینگها و ایجاد وحدت حسی و بصری حفظ درخت کمیاب سرو آبی در جبهه جنوبی و چرخش حجم ساختمان به گرد آن.