Search
Close this search box.
Search

خانه کار و دیدار کارمان | استودیو دوازده

خانه کار و دیدار کارمان | استودیو دوازده
موقعیت: ایران، تهران
معمار: نیلوفر نیکسار
تیم طراحی: پریسا الله قلی، آرمان اصغرلو، نگار نوری، ستایش نژادی، مهسا الهی وفا، منا حدادی
دکوراسیون داخلی، استودیو دوازده
دکوراسیون کافه: علیرضا طاهری
مساحت: ۱۱۴۰ مترمربع
عکس: علی دقیق، حمید آقایی، نگار نوری
سال: ۱۳۹۷

همانطور که می دانید هر پروژه طراحی و ساخت، برای طراحان هم فرصت و هم چالش هایی را به همراه دارد. در این پروژه نیز چنین بود و استودیو دوازده در بازسازی این خانه مسکونی نیمه متروکه با متراژ ۱۰۰۰ مترمربع با سه چالش عمده روبرو شد:

محدودیت زمانی سه ماهه برای اتمام ساخت و ساز، بودجه محدود و مهم تر از همه طراحی مطابق با عملکرد فضا بود که در ایران هیچ اولیتی ندارد.

طراحان معتقدند که مهمترین گام در روند بازسازی دستیابی به درک کاملتری از زمینه سایت است، بر این اساس، هنر معماری هنر شکل گیری گفتگو با این زمینه است. منظور از “زمینه”چیزی فراتر از ویژگی های جغرافیایی و هندسی سایت پروژه بوده و شامل چارچوب اجتماعی و عملکرد مورد نظر کارفرما می باشد. طراحان مورفولوژی خانه قدیمی را در نظر گرفته و در آن از عناصر سنتی ایرانی استفاده نمودند و می توان گفت پروژه از یک هویت منحصر به فردی برخوردار است.

اگرچه نقشه معماری خانه و عملکرد فضاهای آن از نمونه شناسی رایج آن زمان پیروی می کند، اما شکل مجازی آن یک تصویر جایگزین از چنین عملکردهایی ارائه می دهد که ما را به زبان خاص خود مورد خطاب قرار می دهد. استودیو دوازده با تمرکز بر این زبان از نظر فرم و محتوا سعی در ساخت روایتی معماری داشت. این رویکرد نه تنها ایده های معماری طراحان را در مسیر درست به سمت خواسته های پروژه هدایت می کند، بلکه به طراحان کمک کرد تا با کاهش ضایعات ساخت و ساز، بازیافت و تجدید بیشتر عناصر، معماری پایدار را ارائه دهند.

از آنجا که این خانه طی دو دهه گذشته تقریبا خالی از سکنه شده بود، تأسیسات مکانیکی و الکتریکی آن تقریبا آسیب جدی دیده بود، که تیم طراحی و اجرا را ملزم به بازسازی گسترده در این زیرساخت ها می کند. علاوه بر این، تعمیرات جزئی سازه نیز از جمله وضعیت نامناسب و از هم گسیخته لبه های بام به عنوان مهمترین مورد مورد نیاز بود. سرانجام، با تبدیل خانه از یک فضای خصوصی به یک فضای عمومی، تمام فضاهای آن در تعریف و عملکرد نیز تغییر کرد:

اتاق سرایداری به کافه تبدیل شد، تراس شمالی به کتابخانه و موتورخانه به اتاق استراحت پرسنل تغییر یافت و با افزودن یک باکس شیشه ای به گاراژ سابق، فضای ورودی و پذیرش شکل گرفت.

مطالعه ی فضاها نشان داد که قسمت هایی از خانه دارای ظرفیت جنبشی زیادی است در حالی که سایرین خواستار سکوت و آرامش هستند. همچنین محورهایی در خانه وجود داشت که از منظر نشانه شناختی و مفهومی به تعریف فضایی پروژه کمک می کرد. صورت این معماری تازه گاهی بصورت موازی با وضع پیشین بود و گاهی در تضاد با آن؛ اما از جنبه ی تجربه گرایی فضا، دلالت های مفهومی شکلی کاملاً متمایز از گذشته پیدا کرد.


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
معماری ساختمان مسکونی طاقچه مارنان ، پوریا احمدی، جامعه معماران ایران

ساختمان مسکونی طاقچه مارنان | پوریا احمدی

 ساختمان مسکونی طاقچه مارنان، دفتر معماری فرایند بنیان موقعیت: ایران، اصفهان، خیابان مارنان معمار مسئول: پوریا احمدی تیم طراحی: شکیلا ریاحی زاده- شهرزاد دوازده امامی مساحت زمین: ۱۸۵ مترمربع مساحت زیربنا: ۴۰۰ مترمربع عکس:  نگار صدیقی اتمام پروژه: ۱۴۰۰ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه

ادامه مطلب »
معماری اصفهان

دفاتر معماری اصفهان

اصفهان از گذشته به عنوان یکی از شهرهای پیشتاز در زمینه معماری، همواره جزء برترین شهرهای ایران بوده است. وجود دفاتر معماری خوب متعدد در این شهر و داشتن دانشگاه های معماری ممتاز در سطح کشور از دلایل مهم شاخص بودن معماری معاصر اصفهان در سطح ملی و بین المللی می‌باشد. در این صفحه سعی شده است به معرفی مختصر و معدود دفاتر شاخص معماری اصفهان پرداخته شود. همانگونه که ذکر گردید به دلیل بالا بودن تعداد دفاتر خوب معماری در اصفهان، قصور ما در معرفی تمامی دفاتر را بپذیرید.

ادامه مطلب »

ویلای بید مجنون | دفتر معماری برانیا

ویلای بید مجنون | دفتر معماری برانیا موقعیت: ایران، کرج معماران: محمدرضا نیازی، محمدجواد نیازی، شقایق نمازکار مساحت: ۲۰۰۰ متر مربع سال: ۲۰۱۷ عکس: شقایق نمازکار، محمد جواد نیازی هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به ایشان

ادامه مطلب »
گالری جواهرات سام رضی جامعه معماران ایران

گالری جواهرات سام رضی | متین رضی

گالری جواهرات سام رضی ، متین رضی موقعیت: ایران، تهـــران معمار مسئول: متین رضی طراحی و دکوراسیون داخلی: متین رضی مشاوران و اجرای نورپردازی: مجتبی پاشایی اجرای پروژه: مجتبی پاشایی، مسعود امرالهی مجد سرپرست کارگاه: مجتبی پاشایی نظارت پروژه: متین رضی کارفرما: سام رضی تهیه نقشه های فاز 2: متین رضی مساحت: 34 متر مربع عکس:

ادامه مطلب »

کافه داربست | گروه معماری اشعری و همکاران

کافه داربست، با زیربنایی در حدود 376متر مربع بخشی از مجموعه فرهنگی سینمایی خلیج فارس شیراز است. از اهداف اصلی در طراحی این کافه به جهت قرارگیری اش در یک مجتمع فرهنگی، ایجاد تعاملات مردمی بیشتر در جهت رسیدن به پایداری اجتماعی بود.

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.