خانه سفید ، استودیو راوی، استودیو آن
موقعیت: ایران، کرج، صفادشت
معماران: پروژه مشترک استودیو راوی و استودیو آن
تیم طراحی: خورشید مظاهری، مرضیه نوذری
مساحت: 1000 متر مربع
عکس: پرهام تقی اف
اتمام پروژه: 1400
پروژه واقع در صفادشت کرج، اقامتگاه ثانویه خانواده ی جوان 4 نفره ای بود که خانم و آقای خانه اهل مهمانی های مکرر آخر هفته ای بودند و نیز به دلیل مجاورت ویلا با محل کار پدر خانواده، بایستی امکان جلسات کاری درون خانه نیز فراهم میشد. پس میبایستی پروژه هم زمان ویژگی های ویلا را میداشت وهم مختصات خانه را توامان. بنابراین ایده اصلی، حول محور نیاز کارفرما به خانه-ویلا-دفتر شکل گرفت. پس باید کیفیاتی را در پروژه میگنجاندیم که در تیپولوژی روتین آپارتمان های خاکستری تهران یافت نمیشد.
مسئله اصلی، پاسخ به نیاز تیپولوژی جدید خانه های مسکونی در تقابل با تیپولوژی معمول و عرف مسکونی بود. لذا تیپ معمول را تغییر دادیم، کنشی میان کاربر و پروژه ایجاد کردیم و پروژه را براساس پرومناد شکل دادیم. پلان ها را از حالت روتین و معمول خود خارج کرده و به باز تعریف تیپولوژی معمول خانه های مسکونی پرداختیم. حذف مرزها کردیم و در جریان پرومناد از دید ناظر، سکانس های مختلفی را بصورت لایه بندی تعریف کردیم و به این ترتیب کیفیاتی جدید از فضاهای موجود در یک خانه را به کاربر ارائه دادیم. بنیان ساختاری خانه مبتنی بر سکانس های تعریف شده و لایه بندی های فضایی مجاور هم بر اساس شبکه منظمی شکل گرفت. در این پرومناد، مخاطب به عنوان مهم ترین مؤلفه در ادراک فضا در میان سکانس ها حرکت میکند، تجربه میکند و فضاها را به هم پیوند می دهد.
در ادامه سعی بر آن شد تا ظرفیت های موجود در بنا که بازشوها و جداره های وسیع شیشه ای بود را تقویت کرده و تا جای ممکن به حذف زوائد بپردازیم. در نتیجه تمامی دیوارهای میانی تا جای ممکن حذف شدند .
نیز برای تعریف فضایی همیشه سبز ، با تغییر کاربری پاسیو وسط خانه به حیاط مرکزی که محل آساییدن در کنار آب نما و گیاهان همیشه سبز با سقفی از آسمان است،پاسخ دادیم ، پس نورگیر به حیاط مرکزی تبدیل شد که همانند قلب خانه و جعبه تقسیم، فضاها از آن منشعب شده ، از سبزینگی آن جان تازه می گیرند و ساختار کلی معماری خانه را شکل می دهند.
استراتژی کلی شکل گیری فضاها بر اساس تعریف فضاهای نیمه باز و باز بود، تبدیل فضاهای بسته به فضاهای نیمه باز عمومی و خصوصی و فضاهای باز خصوصی-عمومی. بدین ترتیب مرز بین درون و بیرون را آنچنان کم رنگ کردیم تا روح ساختمان با زیبایی باغ عجین شود و حیاط را به قلب خانه و سپس به بام طبقه اول کشاندیم و با تعریف فضاهای چند منظوره کیفیتی متفاوت ارائه کردیم. نیز فضای طبقه اول را با ورودی مجزا به دفتر شخصی پدر خانه اختصاص دادیم که با تعریف لایه حرکتی (رنگ تیره کف، سقف و دیواره ها) مخاطب را به طبقه بالا هدایت می کند. بخش گسترده ای از فضای طبقه اول به تراس وسیع جهت مهمانی ها اختصاص یافت. تراس شمالی بصورت خصوصی برای استراحت و استفاده از جکوزی، و تراس جنوبی بصورت نیمه خصوصی به مهمان های رسمی و اداری اختصاص یافتند.