طراحی بوتیک هتل زاک | آتلیه معماری گروه گردشگری خلاق زاک
موقعیت: ایران، خراسان
معماران: سمانه نژادعلی، زهرا حسن زاده
تیم طراحی: احمد یاقوتی
تیم برنامه ریزی: رضا ابراهیم نیا، مجید مسلمی، مرتضی شهابی، علی اصغر نورانی
تیم اجرا: جواد بیرمی، حمید ضیاعی، حمیدرضا حجازی، اکرم شریف زاده
مساحت: ۴۵۰ مترمربع
سال آغاز پروژه: ۱۳۹۸
سال اتمام پروژه: ۱۳۹۹
این پروژه در “شهر خرو” قرار گرفته است. “شهر خرو” یک شهر ییلاقی در خراسان رضوی است که در منطقه زیبا و سرسبز نیشابور قرار گرفته است. این شهر به علاوه جزو مناطق گردشگری استان نیز به حساب می آید. به دلیل موقعیت و چشم انداز خاص منطقه، معمولا این شهر را سرزمین کوچه باغ های افسانه ای، دره های سرسبز و رودهای برآب می نامند. شهر ییلاقی خرو در کوهپایه های بینالود قرار گرفته و به همین دلیل از آبشارها و ارتفاعات سبز و زیبایی برخوردار است که در میان آن ها «رودمیان» معروف می باشد. به علاوه این شهر دارای باغ های مرکبات فراوانی می باشد. وجود باغ های آلو در این منطقه به دلیل کیفیت و میزان محصولی که دارند باعث شده تا شهر را پایتخت آلوی ایران بنامند. شهر خرو را با نام های دیگری چون پایتخت طلایی و نگین ییلاقات کشور می شناسند.
افراد می توانند با گذر از مسیر پر پیچ و خم کوهستانی به ییلاقات جنوبی مینالود همچون زشک و دهبار دسترسی یابند. در واقع سفر به این منطقه برای افراد تجربه ی طبیعت گردی، کوهنوردی و همچنین بازدید از اماکن تاریخی رابه همراه خواهد داشت. در بافت این شهر شما می توانید آثار تاریخی را مشاهده کنید. به عبارتی می توان گفت که بافت معماری صد سال پیش در این شهر دیده می شود. شهر خرو به دلیل این که به صورت پلکانی بنا شده، به ماسوله ی خراسان شهرت دارد.
پروژه ی حاضر با عنوان طراحی و معماری بوتیک هتل زاک در مرکز و قلب شهر تاریخی “خرو علیا” قرار گرفته است. بنای اصلی خانه دارای قدمتی طولانی بیش از ۶۰ سال می باشد. این بنا در دوره پهلوی و توسط معماران بومی و استادکاران بنا شده است.
انتخاب سایت پروژه از لحاظ موقعیت قرارگیری در مسیر گردشگری بوده و به اماکن تاریخی و گردشگری منطقه دسترسی آسان داشت. از طرفی دیگر این بنا دارای چشم انداز فوق العاده ای به بافت تاریخی شهر داشت. رویکرد اصلی در این پروژه حفظ و انتقال معماری گذشته شهر به آیندگان است. با توجه به این رویکرد طراحان سعی کردند تا حد امکان از روش های سنتی مرمت استفاده نمایند و ساختار ازشمند و اصیل بنا را حفظ نمایند. مهم ترین و در واقع اولین چالشی که طراحان در بازسازی پروژه با آن روبرو بودند، سازه چوبی وضع موجود بود. این سازه با در نظر گرفتن اقلیم منطقه انتخاب شده بود، اما با گذشت زمان آسیب های جدید دیده بود که توسط مهندسین سازه و استادکاران بومی تقویت و مرمت شد. تقویت سازه و افزودن ستو های چوبی با شمع های بتنی و به علاوه تعویض پایه های فرسوده و آسیب دیده، اولین قدم در راستای خودایستا ساختن کالبد بنا بود تا استوارتر از پیش نمایان گردد.
حفظ و تقویت منظر بافت تاریخی شهر در تجربه ی مهمانان هتل در وهله ی دوم طرح مرمت، مورد توجه معماران قرار گرفت. در این راستا طراحان یک ایوان در طبقه ی اول طراحی کردند که دارای چشم اندازی فوق العاده بود. آن ها این ایوان را “ایوان چشم انداز نامیدند و دارای حوض آبشارگونه ای بود که به سمت طبقه ی پایین سرازیر می شد. این حوض تداعی گر آبشار رودمیان بوده و فضای دلنشین و خاطره انگیزی را برای کاربران فراهم ساخته است.
طرح بعدی در مرمت و بازسازی پروژه متناسب ساختن فضاهای خانه جهت انطباق کاربری بوتیک هتل حفظ هندسه ی کامل و با ارزش خانه بود. با توجه به این که مساحت عرصه و بنای ساختمان کوچک بود، دسترسی به اتاق ها از حیاط مرکزی صورت می گرفت.
علاوه براین افزودن اتاق شربت خانه و همچنین تغییرات در ایجاد حس محرمیت در بخش ورود به فضای خصوصی اتاق ها در دستور کار قرار گرفت. طراحان فضاهای عمومی و متنوعی را با عملکرد مکمل جهت ایجاد کیفیت فضایی پیش بینی کرده و در نهایت فضای نگهداری علوفه و دام در خانه به مطبخ و کافه تغییر کاربری دادند تا مهمانان بتوانند پس از پیاده رویهای طولانی در بافت تاریخی، دمی بیاسایند و تجربهای منحصر به فرد در ذهن خود ثبت کنند.
قابهای آجری با طراحی افسانههای قدیمی شهر جهت به تصویر کشیدن گذشته تا کنون داستانها، به سبک نگارگری مکتب هرات برگرفته از آثار کمالالدین بهزاد در جای جای هتل به چشم میخورد. از جملهی این داستانها…