Search
Close this search box.
Search

دکان نان و قهوه دستاس | استودیو معماری شماره چهار

دکان نان و قهوه دستاس، استودیو معماری شماره چهار
موقعیت: ایران، تهران
معماران: محمد یوسف صالحی، محمد صادق افشار طاهری
تیم طراحی: محیا عمویی
گرافیک: محیا عمویی، بهاره مقدسی
سرپرست پروژه: حمید عبدی
ویژال آرتیست: محمد امینیان
کارفرما: جناب آقای شبرنگ، جناب آقای محمودی
مساحت زیربنا: ۲۰۰ مترمربع
عکس: پیمان امیرغیاثوند
اتمام پروژه: ۱۴۰۳

دکان نان و قهوه دستاس، استودیو معماری شماره چهار، جامعه معماران ایران

نام این پروژه به معنای آس دستی است که از یک سنگ گرد متحرک و یک سنگ ثابت تشکیل شده است سنگ متحرک معمولا دایره ای و گرد است و در وسط سوراخی دارد و همچنین بر کناره آن دسته ای از چوب وصل شده است و آن را با دست می‌گردانند و برای آسیاب کردن  گندم از آن استفاده می‌شود.

در این پروژه، هدف ما فراتر از ایجاد یک فضای کاربردی و عملکردی برای کافه نان بود؛ بلکه ایجاد یک تجربه فضایی منحصر به فرد،که از غنای فرهنگی و تاریخی الهام می‌گیرد. ایده طراحی بر اساس آسیاب‌های دستی قدیمی ایرانی، معروف به “دستاس”، و مدل‌های طاقی تنورهای سنتی، به عنوان محوری‌ترین عناصر طراحی، انتخاب شده‌اند.

در طراحی این کافه نان، تلاش شده است تا تجربه‌ای بی‌نظیر و به‌ یادماندنی برای مشتریان فراهم شود. ترکیب هنر سنتی و طراحی مدرن، فضایی خلق کرده است که از نظر بصری جذاب و از نظر عملکردی بهینه است. هر بخش پروژه با دقت و توجه به نیاز و جزئیات طراحی شده تا مشتریان بتوانند عملکرد همه ی قسمت های این کافه نان و قهوه را مشاهده و از تجربه‌ای لذت‌ بخش برخوردار شوند.

با الهام از فرهنگ و تاریخ غنی نان در ایران و تلفیق آن با نیازهای امروزی، این پروژه نمایانگر همزیستی بین سنت و مدرنیته است،که در آن همه جزئیات معمارانه و به‌ دقت طراحی شده تا تجربه‌ای فراتر از انتظارات معمول را برای مشتریان فراهم آورد.

در طراحی بخش‌های مختلف کافه نانبه دلیل کمبود فضا و قسمت های متنوع مورد نیاز،باید چاره ای برای تفکیک فضاها لحاظ میشد،از طرفی علاقه ما به تسلط و دیدمشتریان بر قسمت های داخلی کافه نان که شامل: اتاق تنورها، محل شیرینی پزی و نانوایی بود،که یکی از جداره های اصلی فضا را تعریف کرد که با طراحی این جداره به صورت شفاف این امکان را فراهم کردیم که فضا به دو قسمت فروشگاه و کافه و همینطور پخت نان تقسیم کنیم.

دکان نان و قهوه دستاس، استودیو معماری شماره چهار، جامعه معماران ایران

بخش فروش و کافه: در این بخش با استفاده از رنگ مناسب فضایی دلنشین و دعوت‌کننده ایجاد شد که بازدیدکنندگان را به خود جذب می‌کند. با بهره‌گیری متریال های  طبیعی همچون چوب و سنگ، همراه با ورود نور طبیعی و نورپردازی گرم و ملایم، فضایی صمیمی و متعالی را پدید آورده است. در قسمت فروش نانوایی با الهام از مدل‌های طاقی تنورهای سنتی طراحی شده است. قفسه‌های نان به شکل قوس‌دار و با استفاده از مصالح مقاوم و بهداشتی ساخته شده‌اند تا هم زیبایی بصری و هم کارایی بهینه را ارائه دهند. این قفسه‌ها به عنوان عنصر برجسته‌ای در فروش نانوایی عمل می‌کنند، خطوط منحنی و نرم آنها نمادی از زیبایی و استحکام معماری ایرانی به خصوص تنورهای قدیمی است.

بخش کارگاه تولید که شامل: قسمت پخت و تنورها: این بخش به عنوان قلب تپنده کافه نان طراحی شده است. تنورها با بهره‌گیری از فناوری‌های مدرن و بهینه‌سازی شده‌اند دراین بخش حرارت را به صورت یکنواخت توزیع می شود و با ایزوله کردن این فضا حرارت ایجاد شده مانع کارایی بخش های دیگر نمیشود. استفاده از مصالح مقاوم در برابر حرارت و طراحی مناسب برای تهویه، از جمله ویژگی‌های کلیدی این بخش محسوب می‌شوند.

قسمت شیرینی پزی: در طراحی قسمت شیرینی‌پزی، از مواد پایدار همچون استیل استفاده شده است. این مواد نه تنها به زیبایی و دوام فضا کمک می‌کنند بلکه حس تمیزی را نیز تقویت می‌کنند.

نورپردازی مناسب: نورپردازی در این بخش به گونه‌ای تنظیم شده است که فضای کار برای شیرینی ‌پزان بهینه باشد. استفاده از نور طبیعی و ترکیب آن با نورهای مصنوعی گرم، باعث شده است که فضا روشن و دلنشین باشد. همچنین، نورپردازی مناسب بر روی میزهای کار با روکش مس، جذابیت بصری بیشتری به آن‌ها بخشیده و مشتریان را به خود جلب می‌کند.

فضای باز و منظم: فضای کار در این بخش به گونه‌ای طراحی شده که همه چیز در دسترس و به صورت منظم قرار داشته باشد. استفاده از قفسه‌ها و کابینت‌های مناسب، کمک می‌کند که مواد اولیه و ابزارهای کار به راحتی در دسترس باشند و فرآیند تهیه شیرینی‌ها به صورت روان و بدون وقفه انجام شود.

نمایش فرآیند آماده سازی به مشتریان: در این بخش، با ایجاد جداره های بلند شیشه ای مشرف بر فضای پخت و  شیرینی‌پزی به گونه‌ای است که مشتریان می‌توانند فرآیند تهیه شیرینی‌ها را مشاهده کنند. این ویژگی، علاوه بر ایجاد جذابیت برای مشتریان، اعتماد و اطمینان آن‌ها به کیفیت محصولات را نیز افزایش می‌دهد


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
باشگاه آبی بینهایت جامعه معماران ایران

باشگاه آبی بینهایت | پژمان طیبی

باشگاه آبی بینهایت ، پژمان طیبی موقعیت: ایران، رشت، چهار راه گلسار، روبروی شهرداری منطقه معمار مسئول: پژمان طیبی کارفرما: شادی رحیمی فرد، شقایق رحیمی فرد، شهرزاد رحیمی فرد طراحی و دکوراسیون داخلی: پژمان طیبی مشاوران و اجرای نورپردازی: پژمان طیبی اجرای پروژه: حسین رحیمی‌فرد، محمد کمالی، فرشته رستگار، شیوا نجفی طراحی سازه: سازه چادری

ادامه مطلب »
پروژه چند منظوره نعیم، استودیو طراحی ازنو، جامعه معماران ایران

پروژه چندمنظوره نعیم | رضا حبیبی، ملیحه شیرزاد

پروژه چندمنظوره نعیم، رضا حبیبی، ملیحه شیرزاد موقعیت: ایران، تهران معماران مسئول: رضا حبیبی، ملیحه شیرزاد تیم طراحی: مانا مجد، زهره احمدی ترسیم فنی: الناز ملک‌زاده گرافیک، دیاگرام و پرزانته: سحررجب مدلسازی و رندر: سارا اسدگل، یوسف ستاری سرپرست اجرا: علی همتی همکاران اجرا: مینا فرخی،محمدرضا نیکدل، میلاد حیدری فر

ادامه مطلب »
ویلا توکل جامعه معماران ایران

ویلا توکل | دفتر معماری پرومان

ویلا توکل ، دفتر معماری پرومانموقعیت: ایران، اصفهان، روستای کبوتر آبادمعمار مسئول: امیر حسین جعفریتیم طراحی: سپیده کاوه، الناز اسکندریان، عرفان درخشنده پور، علی جوادیان، سجاد کشانی، نگین هنرمندکارفرما: خانم توکلیمساحت زیربنا:  800 مترمربععکس: علی یگانه نیااتمام پروژه: 2021 هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه

ادامه مطلب »

ویلای آجری مازیار | گروه معماری نقش خاک

ویلای آجری مازیار | گروه معماری نقش خاک موقعیت: ایران، نور ، شهرک رویان معماران: فرید ابراهیمی، پدرام شایگان تیم طراحی: گروه معماری نقش خاک مساحت: ۲۱۰ مترمربع سال: ۲۰۱۷ عکس: وحید جودی هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی پنج خانه | امیرفرشاد غفارزاده

ساختمان مسکونی پنج خانه | امیرفرشاد غفارزادهموقعیت: ایران، اصفهانمعمار: امیرفرشاد غفارزادهعکس: فرشید نصرآبادیمساحت: ۱۸۶۰سال آغاز پروژه: ۱۳۹۱سال اتمام پروژه: ۱۳۹۵ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به ایشان می باشد. طراح شرح پروژه ی حاضر را با

ادامه مطلب »

آپارتمان پلاک ۷۷ | علی صفویان

آپارتمان پلاک ۷۷ علی صفویان طراحی داخلی آپارتمان پلاک ۷۷ | علی صفویان موقعیت: ایران، شیراز معمار: علی صفویان گرافیک: مهدی یادگاری مساحت: ۲۰۰ مترمربع سال: ۱۳۹۹ عکس: آرش اختران، بهرنگ یزدان پناه هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.