Search
Close this search box.
Search

کاژه لانژ | دفتر معماری شباهنگ

کاژه لانژ، دفتر معماری شباهنگ
موقعیت: ایران، قم
معمار مسئول: الهه موسوی، سروش روغنیان
تیم طراحی: رضا خاموشی،کیمیا مهیاری،مهران علی نژاد،نادیا کاظمی
سرپرست اجرا: پیمان افراشته
تیم اجرا:مسلم جابری،احسان علیمی
طراح گرافیک محیطی: شیما محمد،سبا موسوی
سی جی آرتیست:حسین انصاری
طراحی دیاگرام:سارا داداش پور
کارفرما:مهدی لسانی
مساحت: ۱۷۰۸ مترمربع
عکس: خاطره عشقی
اتمام پروژه: ۱۴۰۲

کاژه لانژ، دفتر معماری شباهنگ، جامعه معماران ایران

کاژه لانژ: رهایی در آرامش، دور از هیاهوی شهر

کاژه لانژ، کافه رستورانی ست در سه طبقه برای رهایی و آرامش در فضایی متضاد. متضاد با بستر گرم، روشن و کویری شهر قم –  فضایی ست تیره ، خنک و سبز. تضاد اولین کلید واژه و دستمایه طراحی ما شد. تضادی در فضای کافه که در همنشینی با شهر کامل می شود.

پروژه در دو فاز کلی طراحی شد. در فاز نخست با تغییر کاربری یک ملک مسکونی به تجاری، فضاهای فلت و یکدست در طبقات ایجاد شد. پلکانی جذاب برای دسترسی به طبقات طراحی شد. این رویکرد، فضایی منعطف و کاربردی را برای فعالیت‌های مختلف فراهم آورد. در فاز دوم، کارفرما کاربری کافه رستوران را برای پروژه انتخاب کرد. رستورانی که فراتر از رستوران های موجود در شهر قم باشد.کاژه لانژ فراتر از یک کافه رستوران ساده، به فضایی چند منظوره تبدیل شد. هدف اصلی، ایجاد بستری بود که ضمن پاسخگویی به نیازهای مختلف شهروندان، آنها را به گشت و گذار در خارج از شهر ترغیب نکند.

کاژه لانژ، دفتر معماری شباهنگ، جامعه معماران ایران

طراحی متضاد با شهری کویری : عناصر داخلی کاژه لانژ در تضاد کامل با محیط کویری شهر قم طراحی شدند. این تضاد در رنگ های سرد و تیره انتخابی برای فضاها، در فرم شکسته و راست گوشه در تضاد با فرم های نرم کویری و در آسایش و خنکی سبزینگی زیاد ایجاد شد. این تضاد در رنگ کف به صورت خطی شکسته نمود پیدا کرد و در دو رنگ متفاوت فضاهای نشستن و حرکت را از هم جدا کرد.پس از آن قطعات درهم تنیده ورق آهن، لوستری منحصر به فرد را خلق کردند که به عنوان عنصری دعوت کننده، مخاطب را به کشف فضای کاژه لانژ ترغیب می‌کرد. این لوستر، با ظاهری نیم درخشان و نیم تاریک، حس رمزآلودگی و کنجکاوی را در بدو ورود به فضا ایجاد می‌کرد. این لوستر در دو طبقه گسترش پیدا می کند و فضای طبقات را به هم مربوط می کند.

برای تجربه های متفاوت فضایی، رنجی متفاوت از فضاها در نظر گرفته شد، فضاها در دسته بندی از فضاهای بسته، نیمه باز و باز طراحی شد. کیفیتی که در فضای رستوران باعث جذب مخاطب و حضور چندباره برای تجربه فضاهای متفاوت می گردد.

کاژه لانژ، دفتر معماری شباهنگ، جامعه معماران ایران

عنصر مجسمه ای، فلامینگو : سناریوی دیزاین کاژه لانژ، نیاز به کاراکتری جذاب داشت که در این فضا آشیانه کند و با حضورش، مخاطب را شگفت زده کند. از این رو، از جزئیات و المان‌های الهام گرفته از فلامینگو در فضاهای مختلف کاژه لانژ استفاده کردند. این پرنده ی زیبا و خاص، نمادی از رهایی و سفر بود و جذابیت فضا را دو چندان می‌کرد. رنگ این المان در فضاهای مختلف حرکت کرد و مانند نخی نامرئی فضاهارا به هم دوخت.

در نهایت، کاژه لانژ تلاشی در راستای ایجاد فضاهایی متفاوت و در عین حال به هم پیوسته بود. طبقات مختلف این مجموعه، با حفظ پیوستگی و انسجام، کیفیتی منحصر به فرد و متمایز را به خود اختصاص دادند. کاژه لانژ، با ارائه فضایی متفاوت و آرامش‌بخش، به پناهگاهی برای شهروندان قمی تبدیل شد و آنها را به تجربه ی حسی ناب در دل کویر دعوت کرد.


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
خانه ای برای برگشتن جامعه معماران ایران

خانه‌ ای برای برگشتن | پارمیس میرزابابایی

خانه‌ ای برای برگشتن ، پارمیس میرزابابایی موقعیت: ایران، تهران، الهیه معمار مسئول: پارمیس میرزابابایی تیم طراحی: دفتر طراحی پارمیس میرزابابایی مجری: گروه مهندسی فروهش (فرنود فروهش تهرانی) نورپردازی: فرنود فروهش تهرانی، مهندس آذرین و شرکت نورانه مهندس تاسیسات: فرنود فروهش تهرانی نوع تاسیسات: تهویه مطبوع، داکت اسپلیت، پنج لایه‌پوش فیتپ نوع سازه: فلزی مساحت

ادامه مطلب »

خانه باغ نیاوران | سهراب رفعت

خانه باغ نیاوران | سهراب رفعت موقعیت: ایران، تهران معمار: سهراب رفعت تیم طراحی: نگین عسگری، نازیلا نورمحمدی، محمد شوقی، مرجان سمنانی، نرگس جزایری، دانیال سارنج طراحی داخلی: نگین عسگری، نازیلا نورمحمدی مساحت کل: ۱۰۰۰ مترمربع مساحت زیربنا: ۱۳۵۰ مترمربع مجری: محمد جمالان، سعید اسدی تاسیسات الکتریکی: آرمان محمدی تاسیسات مکانیکی:

ادامه مطلب »

بوم خانه | احمد پویامنش

بوم خانه | احمد پویامنش موقعیت: ایران، قم معمار: احمد پویامنش کارفرما: داودآسیادار مساحت کل: ۳۰۰ مترمربع شمالی، مساحت: زیربنا ۷۵۰ مترمربع مدیر و مجری پروژه: احمد پویامنش اجرا: مهدی امیری، حسین مردانی نظارت: کاظم والانژاد، اباذر صفاری سازه: مجید کریمی تاسیسات: امین یوسف لو سال آغاز: ۱۳۹۶ سال پایان:

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی آوینی | گروه معماری هرم

ساختمان مسکونی آوینی | گروه معماری هرم موقعیت: ایران، قم معماران: مرتضی علی نیا مقدم، حمید بابایی تیم طراحی: بهاره شیثی، مرضیه گلشاهی، الیکا زارعی، اندیشه اسکویی، احسان کازرونی، فاطمه اسدسلیمانی مساحت: ۱۸۴۰ مترمربع سال: ۲۰۱۹ عکس: استودیو دید هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه

ادامه مطلب »
پاویون پناه، دفتر معماری هشت

پاویون پناه | دفتر معماری هشت

پاویون پناه | دفتر معماری هشت موقعیت: مشهد، خیابان امام رضا، فلکه آب، ابتدای خیابان اندرزگو، محوطه رو به روی حرم امام رضا(ع) همکاران: شهاب احمدی، ایمان هدایتی، علی احمدی، نیلوفر محمدزاده، امیر ظریف، علیرضا میری طایفه‌فرد، سعید فتوحی مساحت: 81 متر مربع وضعیت: ساخته شده تاریخ: فروردین 1401 کارفرما:

ادامه مطلب »

آپارتمان مسکونی دو_چار | گروه معماری پایا پیرنگ

بازسازی آپارتمان مسکونی دو_چار | گروه معماری پایا پیرنگ موقعیت: ایران، شیراز معماران: سمانه متقی پیشه، اشکان قشقایی، پویا رنجبر تیم طراحی: رسول فتح الهی، نیلوفر شمسی مساحت: ۸۰ مترمربع اجرا: رضا پاک سال: ۱۳۹۹ عکس: سمانه متقی پیشه، اشکان قشقایی هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.