Search
Close this search box.
Search

کافه پسین ، استودیو معماری میان مرز

کافه پسین ، استودیو معماری میان مرز
موقعیت: ایران، فارس، سپیدان
معمار مسئول: پوریا فرخی، حسین رحمانی
تیم طراحی: استودیو معماری میان مرز
همکار اجرایی: ایرج شایگان
مساحت: 3335 متر مربع
عکس: امیر دلشاد
اتمام پروژه: 1401

کافه پسین استودیو معماری میان مرز جامعه معماران ایران

پروژه در شهرستان سپیدان، شهری طبیعت محور و توریستی که در حدود ۷۰ کیلومتری شیراز و در اصلی ترین میدان شهر قرار دارد.

در بازدید اولیه با ساختمانی از پهلوی دوم به تاریخ دهه ۴۰ شمسی مواجه شدیم که کاربری آن در طبقه اول به صورت متروکه و نیمه مسکونی مانده و در طبقه همکف با چند دهانه مغازه تجاری، بخشی از پهنه میدان اصلی را شامل میشد که همگی بدون درنظر گرفتن منظر زیباشناسانه میدان و مجموعه ای ناهمگونی را پدید آوردند.

از آنجایی که بهترین دهانه تجاری نسبت به منظر میدان جهت فرایند ساخت و طراحی در اختیارمان بود، در گفتگوی اولیه با کارفرما به این نتیجه رسیدیم که تک مغازه تجاری مورد استفاده را به گونه ای شاخص سازی کنیم که از ورودی شهر و میدان بتواند خودنمایی کند و البته شکل بصری یک کافه را پدید آورد  .

در تحلیل سیرکولاسیون، متراژ و شریان عبوری مغازه به این تتیجه رسیدیم که فضایی مناسبت جهت خدمات میز و صندلی و نشستن را نمی توان فراهم آورد، بدین منظور خدمات کافه را به صورت تیک اوی مدنظر قرار دادیم تا علاوه براستفاده درست از متراژ مورد استفاده، کاربران کافه به دو جداره درونی و برونی جبهه فرعی تقسیم شوند .

 در دیاگرام های اولیه ابتدا دو دهانه را به وسیله دیوار با ارتفاع ۱/۱ متر، کور کرده تا علاوه بر کنترل ورودی و خروجی از دو جبهه اصلی نما، فضایی جهت تیک اوی فراهم آورد و ورودی و خروجی مغازه جهت خدمات مناسب تر و سریع تر کنترل شود.

کافه پسین استودیو معماری میان مرز جامعه معماران ایران

سپس جهت منفک کردن نمای ساختمان نسبت به همسایگی ها از الگوی طاق به جای قاب استفاده کرده و نمای آجر قرمز را در ترکیب با طاق جهت شاخصه سازی و تفکیک نمای ساختمان به کاربردیم.

در ساختار اصلی نما هدف شاخص سازی و بهبود کیفیت نمای یک پهنه خرد مقیاس می باشد تا بتواند از دور و فاصله ورودی و میدان شهر خودنمایی کند، اما از جزییات و پرداخت بیش از حد پرهیز کرده تا منظر بصری مغازه در فاصله انسانی و گذر پیاده به اغتشاش بصری منجر نشود.

در بخش طراحی داخلی سرامیک های ۶۰ در ۳۰ را تبدیل به سرامیک ۱۵ در ۱۵ کرده و ازاره کافه را به وسیله آن عایق کرده.

الگوی طاق را در ساختار داخلی تکرار کرده و مسیر اصلی ورودی و خروجی را هم سو با رنگ طاق ها تغییر رنگ داده

وقسمت خدمات کافه را با تفکیک نور و شکل سقف و لاین های نوری که همگی ساخته و دیتیله شده خودمان است به گونه ای دیگر شاخص ساز کردیم .

با توجه به محدودیت اجرا در تامین نیرو و خدمات ساخت در شهرستان سپیدان، تمامی اجزا از جمله تمامی اجزا سقف و فلزات، کانتر خدمات قهوه و شلفه ها به صورت جز به جز و دیتیله خودمان در کارگاه شیراز ساخت، و با حمل و در محل کافه نصب شده است.


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
خانه خرمالو سروناز امتیازی

خانه خرمالو | سروناز امتیازی

خانه خرمالو | سروناز امتیازی موقعیت: ایران ، تهران ، قلهک ، خیابان کدویی ، خیابان شکرابی ، بن بست طلوع ، پلاک6 ، طبقه همکف ، واحد1 معمار: سروناز امتیازی کارفرما: سروناز امتیازی طراح: سروناز امتیازی اجرا: محمد رضا گودرزی نظارت: سروناز امتیازی تأسیسات برقی: عزت کاظمی تأسیسات مکانیکی:

ادامه مطلب »

ویلای امجد | استودیو گرا

ویلای امجد | استودیو گرا موقعیت : ایران ، کرج معمار: حسین نمازی کارفرما: سعید امجدی نظارت : استودیو گرا تیم اجرایی (مدیر، همکاران) : استودیو گرا سازه (طراحی، اجرا) : مسعود شفیعی تأسیسات الکتریکی (طراح، مجری) : ابراهیم شمس الهی تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) : شهریار زرینی، احمد زرینیارائه

ادامه مطلب »

خانه روزن | دفتر طراحی درک فضا

خانه سازی در دوران اخیر به فعلی برای ایجاد فضای زندگی بسنده کرده است.میتوان گفت زندگی آپارتمان‌نشینی ما را به محدودیت های مختلف عادت داده است.اصطلاح چهاردیواری اختیاری که از دیرباز در دایره جملات متداول ماست خود خاطرنشان کننده مواردی بنیادی‌ست.چهاردیواری!فضایی که محصور است و محرمیت در آن صرفا با ایجاد حصار(دیوار)ایجاد میگردد.اما تا بحال فکر کرده اید که یک آپارتمان که محل زندگی یک خانواده‌ست الزاما نیاز به محرمیت و حصار غیرقابل تغییر ندارد! میتوان جداره های یک سالن یا اتاق خواب را متفاوت دید و در یک آپارتمان کوچک نیز در پی ایجاد تداوم فضایی بود

ادامه مطلب »
فروشگاه اپتیکال فریم، محمد غلامی، زهرا غلامی، بابک نصیر آبادی، جامعه معماران ایران

فروشگاه اپتیکال فریم | محمد غلامی، زهرا غلامی، بابک نصیر آبادی

فروشگاه اپتیکال فریم، فروشگاه اپتیکال فریم، محمد غلامی، زهرا غلامی، بابک نصیر آبادی موقعیت: ایران، کیش معماران اصلی: محمد غلامی، زهرا غلامی، بابک نصیر آبادی تیم طراحی: ساناز گودرزی، محسن رفیعی، روژان مقیم، ارمغان رحیمی کارفرما: میکا مال مدیراجرایی: آزاده غیاثی‌نژاد مساحت زیربنا: ۹۸ مترمربع عکس: نیکو دولتخواه، مینیمال استودیو

ادامه مطلب »
خانه سوآن دفتر طرح و ساخت ژاد و دفتر ریورس، جامعه معماران

خانه سوآن ، دفتر طرح و ساخت ژاد و دفتر ریورس

خانه سوآن ، دفتر طراحی و ساخت ژاد و دفتر ریورسموقعیت: ایران، تهرانطراحی: دفتر طراحی و ساخت ژاد، دفتر ریورسمعماران: نوید عسکری نژاد، کیوان قائنیان، محمد امین محمدیاجرا: نوید عسکری نژادمساحت: ۱۳ متر مربععکس: نگار صدیقیاتمام پروژه: ۱۴۰۲ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.