Search
Close this search box.
Search

ویلای ملیا | دفتر معماری بایا

ویلای ملیا | دفتر معماری بایا
موقعیت: ایران ، رامسر
معمار: محمدرضا خوئی‌فر
همکار طراح: بهنام پودی
تیم طراحی و گرافیک: فرناز سادات، مهنوش غفاری، محمد غیاثی، آرش اسعدی، نازبانو مهراسبی
مدیر پروژه: میثم شفیع
تیم اجرائی: مهراز اسدی- ماهان نورصباغی- رسول اسماعیل زاده
طراح سازه: سهیل حلاجیان- عاطفه رنجبر
ناظر پروژه: مرجان علیپور
عکس: استودیو نیمکت
مساحت زمین و زیربنا: 250-220 مترمربع
سال شروع و خاتمه اجرا: 1400- 1398

سایت ویلا ملیا در ارتفاعات شهر رامسر و منطقه‌ی اربه کله، در بستری با پوشش گیاهی و فضای سبز انبوه واقع شده است. کشیدگی سایت در جهت شرق به غرب می‌باشد که با توجه به عمق کم سایت و وجود حریم عقب‌ساز در ضلع جنوب ساختمان و نیز خانه‌ی قدیمی در ضلع شرق، برای حفظ آسیب‌پذیری ساختمان تصمیم بر این شد که حریم حداقلی را در این ضلع رعایت نماییم. ایده‌ی اصلی طراحی ایجاد خط ارتباطی قوی بین فضای درون و بیرون ساختمان بود تا بتوان از پتانسیل بافت موجود نهایت بهره را ببرد، برای پیشبرد این هدف با در نظر گرفتن بازشوها و تراس در ضلع شمال و جنوب برای فضاهای اصلی، امکان دید همزمان شمال و جنوب و استفاده از کوران طبیعی هوا نیز فراهم شد. رنگ سفید ملیا به مانند لکه‌ای ثابت از تابلوی متغیر طبیعت است که در فصول مختلف سال با رنگبندی مختلف طبیعت رخ نمایی می‌کند. چالش اصلی پروژه ورودی ساختمان بود که با توجه به عمق کم سایت و حریم عقب‌ساز ضلع جنوب حل کردن ورودی را با چالش مواجه نمود که با اضافه کردن حجم الحاقی توانستیم فضای نیمه‌بازی را قبل از ورودی ساختمان جهت تقویت آن شکل دهیم. همچنین فضای ورودی با تک درخت ملیا که شاخه‌هایش به تراس طبقه‌ی اول نیز منتهی می‌شود، به خوشامدگویی ساکنین می‌آید.

تفکیک عرصه‌های ویلا بدین صورت انجام شد که وجود پلکان در مرکز ساختمان فضای داخلی را به دو بخش خصوصی و عمومی تقسیم کرده است که عرصه‌ی خصوصی عموما در ضلع غربی و عرصه‌ی عمومی با تمرکز بر دید به جنگل و رشته کوه‌های مجاور در سمت شرقی و همچنین عرصه‌های نیمه‌خصوصی در مرکز قرار گرفته است.
با توجه به شکل‌گیری عمده فضاهای عمومی در نیمه‌ی جنوبی، می‌توان در طول روز از نور و گرمای مطبوع خورشید بهره‌مند شد و همچنین بازشوها قابی بی‌پایان از کوه‌ها و درختان مجاور پروژه ایجاد کردند، با توجه به کوچک بودن حیاط، بام ساختمان را به صورت مسطح در نظر گرفتیم که با توجه به باز بودن اطراف آن بهترین دید را برای استفاده از فضای جمعی و دنج در شمال و جنوب دارا است.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا موقعیت: ایران، یزد، میدان شهید ریاضی، بلوار ابن سینا، پلاک13کارفرما: دکتر مقیمیعملکرد: کلینیک آزمایشگاهیتیم طراحی: حانیه دانشور، بهاره پزشکی، فاطمه حسنلواجرا: سعید بخشیمدیر پروژه: مهیار جمشیدینظارت: سعید بخشیتیم سازه و تاًسیسات: عمادی، اکبرپوریان، مردانیگرافیک : بیتا رضایی، امیرحسین محمد، رومینا قورچیان، ملیکا

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.