Search
Close this search box.
Search

عمارت جمشیدی | نفیسه گلستانی

عمارت جمشیدی | نفیسه گلستانی
موقعیت: ایران ، شیراز ، خیابان وصال ، کوچه‌ی حمام برلیان
معمار: نفیسه گلستانی
مرمت: لادن شکرگزار
تاسیسات: رامین قاسم پورفر
ناظرین: عباس زاده، سلطانیان
کارفرما: شرکت عمران و مسکن‌­سازان فارس
سال احیای پروژه: 1399-1397
عکس: یاسین فرخی، امیررضا کنفچیان، نفیسه گلستانی

موقعیت فعلی:
بنا در خیابان وصال در انتهای کوچه­ای معروف به کوچه­ی حمام برلیان واقع است. خیابان وصال خارج از بافت قدیم بوده اما از محلات نسبتا قدیمی شیراز محسوب می­شود و می­توان در این خیابان خانه­های قدیمی زیادی یافت.

مشخصات بنا:
ساختمان اصلی این بنا به صورت چهارگوش بوده و تقریبا در وسط حیاط قرار گرفته است. ورودی بنا به شکل زیبایی با سنگ­‌های تراش­ خورده‌­ای که متمایل به قرمز می‌­باشد تزیین شده است و در قسمت شمال‌­شرقی بنا قرار دارد.
ورودی به دالان کوچکی متصل می­‌باشد، که در کنار آن اتاقکی است و تنها اتاق خارج از عمارت اصلی می‌­باشد. در ضلع شمالی بنا ایوانی به ابعاد 3*14 متر می‌­باشد که دو ردیف پله‌­ی شرقی و غربی به آن متصل می­‌باشد. در جلوی ایوان، چهار ستون دیده می‌­شود که دو به دو باهم قرینه هستند. نمای ایوان با گچ­بری‌­های زیبایی تزیین داده شده است. در نمای جنوبی نیز یک ردیف پلکان در وسط ایوانی به ابعاد 3*7 متر متصل می‌­باشد. فضای داخلی عمارت به 6 قسمت تقسیم می‌­شود. دو اتاق در ضلع غربی است و درازای آن شمالی‌ جنوبی است و اتاق شمالی دارای تراس می‌­باشد که به ­صورت قرینه در ضلع شرقی تکرار شده است و نیز دو اتاق بزرگتر در وسط قرار دارد که دارای تزیینات گچ‌­بری در حاشیه دیوارها و نقاشی روی سقف کاذب چوبی می‌­باشد. ضخامت دیوارها از 100 تا 40 سانتی‌­متر متغیر می‌­باشد. این بنا دارای زیرزمینی است که فاقد عناصر تزیینی می‌­باشد.

استفاده از آجر در بنا:
استفاده از این متریال به‌­ دلیل سرعت و سهولت کار باعث گردید که تزئینات آجری نقش بیشتر و تازه­‌تری پیدا کند. در این دوران استفاده از آجر، نه تنها در اولویت قرار گرفت بلکه در مدت زمانی کوتاه، بافت جدید به شکل موزون و هماهنگ به بناهای آجری زرد و قرمز تبدیل شد. تزئینات آجری آن، یادآور نسبی از نقوش آجری دوران پیش از صفویه است. تزئینات حصیری شکل، پیش­‌آمدگی و فرورفتگی در آجر چینی این بناها علاوه بر سایه روشن­‌های متنوع بر دیوارها، ترکیبی جدید از تزئین شرقی بر نمای غربی بناهاست.

بیانیه‌ی طراح:
طرح حاضر درصدد است تا فرآیند تهیه‌­ی طرح جامع مرمتی عمارت تاریخی منسوب به جمشیدی را در سه مرحله‌­ی بسترسازی و تدارک اولیه، طراحی و اجرا ارایه کند. در این راه تلاشی حداکثری برای ارائه طرح­‌های مقاوم‌­سازی بنا و الگوپذیری صحیح از راهکارهای مفید مرمت در دیگر کشورهای پیشرو در این زمینه صورت گرفته و کوشش شده تا جان کلام به شکلی درست منتقل شود.
تمام تلاش گروه بر این بوده است که اصالت بنا حفظ گردد، به گونه‌­ای که برای حفظ دید بصری سقف‌­های داخلی اتاق‌­ها، سرویس­‌های بهداشتی الحاقی فقط تا ارتفاع قابل قبول شکل گرفته، تا به اصالت بنا لطمه­‌ای وارد نگردد.


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
خانه گریل پَلِت، گروه معماری واحه

خانه گریل پَلِت | گروه معماری واحه

خانه گریل پَلِت | گروه معماری واحه موقعیت: شیراز، پل باغ صفا طراحی و اجرا: گروه معماری واحه همکاران: مهرو رخشان، شاهین درخشنده سرپرست کارگاه: حسین ناصری مطلق گرافیست: زهرا خانپور سه بعدی: الهه محققی سال طراحی: فروردین ۱۳۹۹ لغایت خرداد ۱۳۹۹ سال اجرا: مرداد ۱۳۹۹ لغایت فروردین ۱۴۰۰ کارفرما:

ادامه مطلب »

کافه داربست | گروه معماری اشعری و همکاران

کافه داربست، با زیربنایی در حدود 376متر مربع بخشی از مجموعه فرهنگی سینمایی خلیج فارس شیراز است. از اهداف اصلی در طراحی این کافه به جهت قرارگیری اش در یک مجتمع فرهنگی، ایجاد تعاملات مردمی بیشتر در جهت رسیدن به پایداری اجتماعی بود.

ادامه مطلب »

خانه کنسول | امین حقیقت گو

خانه کنسول | امین حقیقت گومعمار: امین حقیقت گوموقعیت: ایران، تهران ،  مُشاسازنده: امین حقیقت گو، میلاد احمدیانعکس: محمدحسن اتفاقسال: ۱۴۰۰ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به ایشان می باشد. معماری خانه کنسول در مشای دماوند

ادامه مطلب »

ساختمان اداری و تجاری پدیده | مهندسان مشاور شهر واندیشه

ساختمان اداری و تجاری پدیده | مهندسان مشاور شهر و اندیشه موقعیت: ایران، اصفهان معماران: فرود ضرغام، شیوا ثناگو مساحت: ۳۸۵۰ مترمربع تیم طراحی: زهرا رحمانی، مهرنوش ضرغام، محمدرضا نصیری تأسیسات مکانیکی: حسین علی سلماسی تأسیسات الکتریکی: علی بهلولی مشاوره سازه: فرید عرب زاده سال شروع: ۱۳۸۷ سال اتمام: ۱۳۹۰

ادامه مطلب »

کافه رستوران شیدا | گروه طراحی و معماری پلاک ۳

کافه رستوران شیدا | گروه طراحی و معماری پلاک 3 موقعیت: ایران، کردستان معماران: مهران احمدی، محمد امینی مساحت کل: ۵۵۸ مترمربع مساحت زیربنا: ۱۹۳ مترمربع تیم طراحی: فرزانه رحمانی، محسن امینی گرافیست: ساسان محمدی تیم اجرا: فواد حسینی، اِدریس میرزایی، ساسان حسینی عکس: صبا کنعانیان سال آغاز پروژه: ۱۳۹۶

ادامه مطلب »

خانه آخر هفته | دفتر طراحی استاک

خانه آخر هفته | دفتر طراحی استاک موقعیت: ایران شیراز ، شهرک صدرا معمار و نظارت: علی سوداگران طراح داخلی: نازنین کازرونیان اجرا: مهدی یوسفی تاریخ طراحی: 1385 تاریخ اجرا: 1388 هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.