Search
Close this search box.
Search

اتاق شکار ، دفتر طراحی معماری پراگماتیکا

اتاق شکار ، دفتر طراحی معماری پراگماتیکا
موقعیت: ایران، چالوس
معمار مسئول: محمدرضا محبـ‌علی
تیم طراحی: سیاوش دستگردی
تیم ارائه: احمدرضا رحیم اف، زیبا نجفی، با تشکر از کیانا کسایی
نظارت: محمدرضا محبـ‌علی، سیاوش دستگردی
مشاوره سازه: مهندس افشین قائمی
طراحی تأسیسات برق و مکانیک : مهندس سهرابی، مهندس سلام زاده، مهندس سرلک
تیم اجرا: کامیار امینی(مدیر پروژه)، سهراب قنبری (سرپرست اجرا )
کارهای فلزی: مجید صادقی
کارفرما: فرشاد شریفی
مساحت اتاق قبلی: 19 مترمربع مساحت فضای فعلی: 46 مترمربع
عکس: استودیو دید، مسیح مستاجران
اتمام پروژه: 1402

اتاق شکار-استودیو معماری پراگماتیکا-جامعه معماران ایران

پنج سال پیش ویلای لانک را بازسازی کردیم. باغ با شیب زیاد از معبر ورودی تا کنار رودخانه امتداد داشت. در گوشه ای از باغ در محل یک تراشه (به واسطه اختلاف تراز ناشی از شیب باغ) اتاقی مدفون در زمین ، با حداقل بازشو به سمت رودخانه قرار داشت. فضایی بود برای خلوت کردن که در زمان حضور و استفاده از فضای باغ گاهی از آن استفاده می‌شد. ظرفیت های زیادی داشت و از همان وقت مدام شیوه های فعال کردن آن جا را تخیل می‌کردیم. جالب آنکه کارفرما نیز در ذهنش این اتاق را بصورت دیگری تخیل می‌کرد. روزی بطور تصادفی خیال ما و خیال کارفرما در خلال گفتگویی ساده تلاقی پیدا کرد. ایده هایی از جنس سادگی، سکوت، آمیختگی با باغ و دنج بودن مطرح بود. فضایی دور از اتفاقات ویلای اصلی مد نظر بود. انگار در جهانی دیگر.

موضوع پروژه از گسترش اتاق شروع شد. تخریب دیوار سنگی برای الحاق بخشی به اتاقک برای ایجاد حوضچه آبگرم در زمین. اما به اینجا محدود نشد. ایجاد بستری با بیشترین حد ارتباط با باغ و رودخانه پیش رویش برای گذران وقت خط اصلی طراحی پروژه بود.

اتاق شکار-استودیو معماری پراگماتیکا-جامعه معماران ایران

“متریال” موضوعی بود که چیزهای زیادی را در بر میگرفت. از مفاهیم یکپارچگی، الحاق یا انسباط فضایی، تمایز از بستر در عین حال حل شدن در آن تا تکنیک ساخت و زمان بندی در اجرا ؛ همگی در آهن خام تلاقی پیدا می‌کرد.

“پروگرم” موضوع دیگری بود که ماهیت پروژه را شکل می داد، تجربه حضور در باغ با اتمسفری متفاوت با فضای یک ویلای معمول. تغییر و جابجایی سکوی جلوی رودخانه بهانه ای بود برای تعریف برنامه ای چندگانه در یک محدوده معین. ایده گسترش اتاق با تعریف پلتفرمی برای استراحت، استفاده از حوضچه آبگرم، پخت و پز و نشتن دور آتشگاه رفته رفته به فضایی همگن تبدیل شد که امکان فعال سازی سناریو های مختلف را در خود فعال کرده بود.

حذف دیوار سنگی اتاق به معنای ایجاد سازه برای نگهداری سقف و خاک بالای اتاق قدیمی بود. این مداخله با الحاق یک شبکه شاسی کشی فلزی همراه شد. جانمایی حوضچه آبگرم حدود و ثغور ابعاد فضای جدید را مشخص می کرد. مرحله بعدی نصب ورق فلزی به عنوان پوش و نازک کاری نهایی بنا همراه با پرداخت پوشش محافظتی بود.

اتاق شکار-استودیو معماری پراگماتیکا-جامعه معماران ایران

از میان یک قطعه‌ی زمین، از زیر ویلای اصلی، یک اتاقک فلزی بیرون زده است ؛ اتاقک از بالا معلوم نیست یعنی از ویلای اصلی نمی‌توان آن را دید چرا که سقف هم‌سطح زمین است و لغت ساختن چندان برازنده‌ی این اتاقک نیست. گسترش لغت برازنده‌تری‌ست؛ اتاقک از درون گسترش یافته است. پیش از این غاری بوده با کاربریِ احتمالاً انبار یا استفاده گه‌گاهی. از روبه‌رو یک سطح است. یک سطح ساده که عمق آن در تاریکی فرو رفته است اما جهت آن از این طرف هم نیست. جهت از داخل به بیرون است. نگاه از عمق یک اتاق بیرون می‌زند، از میان یک آبِ هم‌سطح می‌گذارد، سمت چپ با یک محل گردهمایی مواجه می‌شود، رو‌به‌رویش رودخانه و درخت و باغ است.  اما جدای از این جهات، نگاه خالص به آن تنها یک نکته را روشن می‌کند؛ این حجم هم هست و هم نیست. توهم است یا پندار؛ اما پنداری چگال و سنگین. از میان مجموعه‌ای طبیعی – شکل‌یافته از گیاهان، درختان و آب – اتاقی فلزی بیرون زده است. اتاق اتاق نیست؛ تنها به آنچه پیش از این بوده سر و سامان داده است. ورق‌های فلزی چیزی به فضای پیشین اضافه نکرده است؛ فقط توضیح داده که این فضا می‌توانسته پیش‌‌تر برود؛ شاید!


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

ساختمان اداری سرو | امیراحمد رضایی

ساختمان اداری سرو | امیراحمد رضایی موقعیت: ایران، قزوین معمار: امیراحمد رضایی تیم طراحی: جواد تقی پور مساحت زمین: ۳۰۳ مترمربع مساحت زیربنا: ۲۳۶۳ مترمربع تأسیسات الکتریکی: عباس پورقدیری تأسیسات مکانیکی: مهندس ذوالفقاری تیم اجرا: علیرضا هاشمیان، احسان کارآگاه گرافیست: محمدرضا پارسائیان عکس: سعید خلف بیگی هشدار! تمامی اطلاعات پروژه

ادامه مطلب »
شوروم استیل فرم جامعه معماران ایران

شوروم استیل فرم | استودیو آدمون

شوروم استیل فرم ،  استودیو آدمون موقعیت: ایران، تهران، چهارراه سیروس، کوچه‌ حمام چال معماران: شبیر موسوی، امیررضا فاضل، مهدی کلاهی تيم طراحی: ابوالفضل خمسیه، کسری کرمی، علیرضا هاشم زاده سازه: کامران ادراکی اجرا: استودیو آدمون تیم اجرایی: میثم بهرامی گرافیست: کسری کرمی کارفرما: شرکت استیل فرم مساحت زمین: ۲۰۰ مترمربع مساحت زیربنا: ۲۰۰ مترمربع عکس:

ادامه مطلب »
خانه ای رو به باغ استودیو آریز جامعه معماران ایران

خانه ای رو به باغ ، استودیو آریز

خانه ای رو به باغ ، استودیو آریز موقعیت: ایران، شیراز معمار مسئول: امیر ویژه، رضا هادی پور کارفرما: دکتر شاهین همکاران: مهندس امید اخگر مساحت زیربنا: ۱۵۰ مترمربع عکس: خاطره عشقی اتمام پروژه: ۱۴۰۱ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی

ادامه مطلب »

کلینیک تغذیه | استودیو طراحی PA

کلینیک تغذیه استودیو طراحی PA طراحی داخلی کلینیک تغذیه | استودیو طراحی PA موقعیت: ایران، اصفهان معمار: پوریا احمدی تیم طراحی: مهرداد مهنامی، شهرزاد دوازده امامی، شکیلا ریاحی زاده مساحت کل:  ۱۵۰ مترمربع مساحت زیربنا:، ۳۰۰ مترمربع سال آغاز پروژه: ۱۳۹۸ سال اتمام پروژه: ۱۳۹۹ عکس: نگار صدیقی هشدار! تمامی

ادامه مطلب »

پروژه خیام | شرکت ایستا

پروژه خیام | شرکت ایستا موقعیت: ایران ، شيراز ، خیابان قصردشت ، كوچه ی 46 جنگلی معمار: اسفندیار عبدشاه همکاران طراحی و اجرای طراحی: علیرضا قطب‌زاده ، امیرنیکداد ، محسن راسخ طراحی و دکوراسیون داخلی: اسفندیار عبدشاه نوع تأسیسات ـ نوع سازه: مینی چیلر ، اسکلت فلزی مساحت کل ـ

ادامه مطلب »
جزئیات در معماری (2)

جزئیات در معماری (2)

جزئیات در معماری (2) نام کتاب: جزئیات در معماری (2) نویسنده: گراهام بیزلی ناشر: الزیور سال انتشار: 2010 چاپ:  اول تعداد صفحه: 221 Architecture in Detail II Writer: Graham Bizley Publisher:  Elsevier Ltd Year of publication: 2010 Edition: first Pages: 221 توضیحات Description دانلود     سر فصل ها هنر

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.