Search
Close this search box.
Search

ویلای ناتل | استودیو معماری محمد خاوریان

ویلای ناتل | استودیو معماری محمد خاوریان
موقعیت: ایران، نور ، ناتل
معمار: محمد خاوریان
مساحت: ۱۴۰ مترمربع
سال: ۱۳۹۷
عکس: استودیو دید

مناطق شمالی ایران به دلایل متنوع گردشگری و نزدیکی به کلانشهری چون تهران، هرساله میزبان تعداد زیادی از فرهنگ های بومی و گردشگران داخلی می باشد. این شهرها تنوع اجتماعی و تفریحی مختلفی را در آخر هفته ها تجربه می کنند و تعداد زیادی از خانه های ویلایی که برای این منظور ساخته شده اند با معماری بومی مطابقت ندارند و برای الگوهای محلی رقیب می شوند. در زمینه این مناطق ، پیشینه و هویت مشخصی وجود ندارد و ترجیحات مهاجران تأثیر زیادی در شکل گیری آنها داشته است.

کارفرمای این پروژه از سنین جوانی از منطقه ای با فرهنگ درونگرا و سنتی به تهران مهاجرت کرده بود و گرایش سنتی داشت. وی دو قطعه زمین مجاور را در روستا خریداری کرد و تصمیم گرفت این دو را با هم ترکیب کند و یک ویلا را در مرکز بنا کند.
سوابق ذهنی درون گرا مشتری در تقابل با زمینه برون گرا مناطق شمالی کشور مهمترین چالش بود. ترکیب این دو بایکدیگر یک کانسپتی متناقض ایجاد کرده بود. طراحان می خواستند ویلا خود را به عنوان نماینده الگوی اقلیمی و اجتماعی زمینه برون گرا بودن خود بیان کند و همزمان به نیازهای ساکنان درونگرا سنتی خود پاسخ دهد.

بنابراین این تضاد به موضوع اصلی طراحی در این پروژه تبدیل شد. یکی دیگر از چالش های موجود در پروژه، محدودیت بودجه بود که طراحان با آن مواجه بودند. با قرار دادن این لایه ها، روند تصمیم گیری شروع شد و و طراحان سرانجام تصمیم گرفتند الگویی برای این خانواده ارائه دهند که همزمان ویژگیهای درونگرا و برونگرا را به نمایش گذاشت و کاملاً از ویلاهای همجوار خود جدا شد. بر اساس این الگوی و بودجه کم مشتری ، طراحان پیشنهاد کردند که ویلا در یکی از دو قطعه زمین ساخته شود و دیگری اگر در طی فرآیند ایجاد محدودیت مالی به فروش برسد.

در نهایت استراتژی پروژه ایجاد ویلایی نسبتا بسته و از لحاظ بصری محدود در یکی از زمین ها بود، قطعه دیگر زمین نیز به باغ تبدیل شد که بخشی از پروژه را به مرکز خود منتقل می کرد. همچنین یک فضای نیمه باز را برای فعالیتهای فضای باز محصور شده از منظره همسایه تا حیاط و بدون استفاده از دیوارهای بلند بنا به درخواست مشتری ایجاد می کند. در این پروژه طراحان سعی کردند تا یک الگویی مبتنی بر سبک زندگی مشتری و بودجه محدود ایجاد کنند.


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

مجتمع مسکونی آموزگار | کوروش عبدی

مجتمع مسکونی آموزگار | کوروش عبدی موقعیت: ایران، مشهد معمار: کوروش عبدی مساحت: ۱۱۱۷ مترمربع گرافیست: مهدی مرادی، نوید غفوری عکس: محمدسعید مالکی، علیرضا پروانه سال: ۱۳۹۸ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به ایشان می باشد.

ادامه مطلب »
تهران

دفاتر معماری تهران

معماری معاصر تهران
تهران به عنوان پایتخت و یکی از شهرهای پیشتاز در زمینه معماری، همواره جزء برترین شهرها بوده است. وجود دفاتر معماری خوب متعدد در این شهر و داشتن دانشگاه های معماری ممتاز در سطح کشور از دلایل مهم شاخص بودن معماری معاصر تهران در سطح ملی و بین المللی می‌باشد. در این صفحه سعی شده است به معرفی مختصر و معدود دفاتر شاخص معماری تهران پرداخته شود. همانگونه که ذکر گردید به دلیل بالا بودن تعداد دفاتر خوب معماری در تهران، قصور ما در معرفی تمامی دفاتر را بپذیرید.

ادامه مطلب »
ویلا مظفر آرش خطیر جامعه معماران ایران

ویلا مظفر ، آرش خطیر

ویلا مظفر، آرش خطیرموقعیت: ایران، مازندران، بابلسرمعمار مسئول: آرش خطیرمدیر طراحی: موژان بهروسرپرست تیم فنی: یاسمن تقی نیاتیم طراحی: پرهام کلانی، مهران مکارممدیر اجرایی: امیر خطیرسرپرست تیم اجرایی: نادر پیچکامساحت زمین: ۴۱۲ مترمربعمساحت زیربنا: ۱۸۴ مترمربععکس: استودیو دیداتمام پروژه: ۱۴۰۱ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم

ادامه مطلب »

آپارتمان مسکونی 16 دقیقه | دفتر معماری Pi

آپارتمان مسکونی 16 دقیقه | دفتر معماری pl موقعیت: ایران، مشهد معماران: حسین ابراهیم زاده، محمد ابراهیم زاده تیم طراحی: مژگان افشار، آمنه اکبری، المیرا خانی، هدیه تدین، ایوب ابوترابی مساحت: ۲۶۵۰ مترمربع عکس: استودیو دید سال: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و

ادامه مطلب »

طراحی داخلی ام کافه | هومن بالا زاده

طراحی داخلی ام کافه | هومن بالا زاده موقعیت : ایران ، تهران  معمار : هومن بالا زاده مساحت: 75 متر مربع سال : 2009 عکس : پرهام تقی اف هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به

ادامه مطلب »

کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شیراز | مهندسان مشاور مدام

کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شیراز | مهندسان مشاور مدام موقعیت : ایران ، شیراز معمار: محمدرضا مقتدر کارفرما: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری/ دانشگاه شیراز سال : 1354 کاربری : فرهنگی ، کتابخانه هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.