Search
Close this search box.
Search

نگاه خانه | استودیو معماری درک فضا

نگاه خانه، استودیو معماری درک فضا
موقعیت: ایران، تهران
استودیو معماری: درک فضا
تیم طراحی: ترانه ایران پور، گلنوش تهرانی
دستیار طراح:  بهاره پزشکی
مدیر پروژه: مهیار جمشیدی
اجرا: مازیار جمشیدی
گرافیک محیطی: استودیو گراف
مساحت زیربنا: ۲۲۰ مترمربع
عکس: محمدحسین حمزه لویی
اتمام پروژه: ۱۴۰۲

نگاه خانه، استودیو معماری درک فضا، جامعه معماران ایران

نگاه خانه” خانه ای برای بودن و بیشتر دیدن

در هر خانه فرای فضا های عملکردی، عناصری به عنوان واسط در فضا به وجود‌ می‌آیند که عموماً عاری از اتفاقی شگفت‌انگیز، موجبات جا ‌به جایی مخاطب را فراهم می‌کنند.
در این پروژه تمرین کردیم تا این لکه ها را به نقطه عطف مسئله بدل کنیم.
دغدغه ای که رفته رفته با خوانش مخاطب، منجر به ایجاد عرصه های اتصال دهنده اما نگین واره باشیم
عرصه هایی که خود به خود موجودیت دارند و تنها فضایی برای عبور و مرور از نقطه A به B نمی‌باشند.

خانه ای برای مکث کردن هنگام راه رفتن

بسیاری از آپارتمان های امروزی به واسطه دستیابی به ظرفیت بهتر نورگیری، هندسه ای متمرکز بر کشیدگی 

طولی دارند. هندسه پلانی در عموم این خانه ها دچار راهروهایی جهت برپایی سلسله مراتب و بهبود تفکیک عرصه های جمعی و شخصی خانه می‌شوند .

تبدیل این فضا ها به گالری و عرصه ارائه هنری از تمرین های ما در این پروژه بود. تمرینی که در آن جابه‌جایی در خانه به عنوان صورت مسئله، و چگونگی آن ما را به کیفیت جدید و مضاعفی برای عبور و مکث در عرصه های خانه رساند .

دالانی که دعوت کنندگی ایوان گونه دارد به عنوان یک گالری کوچک پذیرای عبور و مکث مخاطب خود می‌باشد . انتهای این گالری کاربر را به عرصه اتاق ها می‌رساند.

نگاه خانه، استودیو معماری درک فضا، جامعه معماران ایران

تبار‌شکنی آرکی‌تایپ حیاط مرکزی در آپارتمان های امروزی

الگوی حیات مرکزی از “آرکی‌تایپ” های پر‌تکرار معماری ایران-به خصوص در اقلیم‌ گرم و خشک-به شمار‌ می‌آید که همواره پاسخی کارا به فرهنگ و بستر خود بوده‌ است. این الگو همزمان پاسخگو به نیاز محرمیت کاربران و تلطیف شرایط آب‌و‌هوایی پروژه ها به مثابه خرده اقلیم در کنار سایر عناصر بوده است.

این بار تلاش کردیم تا ابعاد دیگری از این صورت مسئله را تبار شناسی کنیم که بیشتر به هندسه و دیاگرام های توسعه فضایی آن بر می‌گردد. در این خانه ها عملکرد های اصلی دور تا دور حیاط شکل می‌گرفتند و ما تلاش کردیم از ظرفیت نورگیر (Void) ساختمان به عنوان حیاطی مرکزگرا به عنوان سوزن پرگار شکل گیری عملکرد ها استفاده کنیم. نورگیر هایی که عموماً در آپارتمان های امروزی موجودند اما هیچ گاه به مثابه حیاطی مرکزی و محور های عملکردی منشعب از آن مورد توسعه قرار نگرفته اند.

در این پروژه عملکرد های اصلی از جمله هال خصوصی(سینما)، آشپزخانه ، رختشور‌خانه(Laundry) و کتابخانه واحد دور تا دور حیاط مرکزی آن-همان نورگیر ساختمان-جای گرفته‌اند.

چند پاکت فضایی در تلاش برای ایجاد ساختار یک خانه

در توزیع عرصه های فضایی با توجه به ساختار طولی پلان، تلاش شد تا هر عرصه این خانه به صورت مجزا و در عین حال گسترده در نظر گرفته شوند که هر یک فرای برپایی عملکرد خود، مدخلی برای پاکت فضایی بعدی، در تعالی خود باشند.

جعبه های میانجی ( Art Connection Box) اینجا در نقش برپا کننده سلسله مراتب فضایی در پروژه کار می‌کنند.

 ایجاد مَدخل های فضایی؛ تلاشی برای برپایی سلسله مراتب حرکتی

به عنوان یک خانه، مدخل همواره دارای ارزشمندی فضایی بوده‌است. نحوه ی ورود به عرصه های مختلف فضایی و ایجاد مکث توأمان با تغییر رویه برای آمادگی مخاطب به جهت عبور از فضای حاضر و دستیابی به فضای بعدی در این پروژه به صورت تاکیدی رخ داده است تا ظرفیت های فضایی متنوعی را در خود ایجاد کند .

نگاه خانه، استودیو معماری درک فضا، جامعه معماران ایران

عملکرد های مضاعف و مکمل؛ راه حلی برای دستیابی به تجارب جدید فضایی در دل آپارتمان های امروزی 

همه ما دچار روزمرگی در الگو های تکراری آپارتمان های معاصر هستیم. 

برای تبار شکنی این کاربری، به دنبال برپایی ظرفیت هایی رفتیم که در حضور آنها الزامی نیست، اما موجب بالاتر بردن سطح رضایت فردی و اجتماعی در آپارتمان های امروزی می‌گردد. این امر منجر به تعالی رویکرد هم‌افضایی در میان استفاده کنندگان فضا می گردد. این امر همزمان نیازمند آزادسازی ظرفیت فضایی می باشد که در این پروژه با حذف اتاق خواب سوم -که کیفت مطلوب نورگیری نداشت- این ظرفیت را در پروژه ایجاد و تلاشی برای خلق یک سینما -هالی چند عملکردی- کردیم .

یک لقمه حیات(ط)، عرصه ای نیمه باز در انتهای پاکت های فضایی خصوصی 

در خلال روزمرگی زندگی مدرن، در پی توسعه و ایجاد عرصه های برای حل شدن انسان در لحظه، گه گاه در پروژه ها به ظرفیتی نیمه باز بر می‌خوریم و آن را با تمام وجود قدر می‌دانیم. انسان فی‌الذات در حیاط خوش است، انسان مدرن ‌بیشتر.

هندسه این حیاط تلاش برآن دارد که با توسعه عملکردگرا و گشاده دستی فضایی، علاوه بر نظرگاه همیشگی بازشو های اتاق های خواب، فضایی برای حضور حداکثری افراد این خانه در دل خود باشد. عملکردهایی همانند آشپزخانه ی روباز، نشیمن، حوض و باغچه ای مدرن .


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

ساختمان باریت | مهندسان مشاور طرح و معماری پرگار

ساختمان باریت | مهندسان مشاور طرح و معماری پرگار موقعیت: ایران، تهران معماران: بهزاد حیدری، شیرین صمدیان تیم طراحی: نجمه اعتمادی، میلاد حسن زاده مساحت کل: ۶۹۰ متر مساحت زیربنا: ۲۸۰۰ متر مربع سال آغاز پروژه: ۱۳۹۵ سال پایان ساخت: ۱۳۹۶ عکس: حسین فراهانی هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از

ادامه مطلب »

ساختمان اداری میرداماد | استودیو معماری ایرا

ساختمان اداری میرداماد | استودیو معماری ایرا موقعیت: ایران،اصفهان، خیابان میرداماد معمار: رایحه ایرانپور همکار طرح: نوید نوحی گرافیک: محمدرضا حورجندی عکس: محمدرضا حورجندی، متین صفاری کاربری بنا: اداری مساحت : ۱۲۵ مترمربع زیربنا:  ۴۴۰ مترمربع سال ساخت: ۱۳۹۶ جوایز: راه یافته به مرحله ی نیمه نهایی جایزه معمار ۹۷

ادامه مطلب »

کوشک آبسرد | حمیدرضا فضل‌الهی ، پویا خزائلی پارسا

کوشک آبسرد | حمیدرضا فضل‌الهی ، پویا خزائلی پارسا موقعیت: ایران ، تهران ،دماوند ، جاده‌ی فیروزکوه ، آبسرد (جاده‌ی قدیم آبسرد) ، خروجی اتابک ، روستای اتابک سفلی ، جاده‌ی صالح‌آباد معماران: حمیدرضا فضل‌الهی ، پویا خزائلی پارسا کارفرما: امیرعلی شهروزی همکاران پروژه: زینب یاسی ، هادی همایی ،

ادامه مطلب »
فروشگاه ابزار آلات سارو گلوبال جامعه معماران ایران

فروشگاه ابزار آلات سارو گلوبال | احسان توسلی، سولماز تاتاری

فروشگاه ابزار آلات سارو گلوبال ،  احسان توسلی، سولماز تاتاری موقعیت: ایران، تهران معمار مسئول:  احسان توسلی، سولماز تاتاری تیم طراحی: نیلا شاه محمدی، رعنا قمرصورت مهندس تاسیسات: محمد یزدی مهندس سازه: فرهاد بهرامی گرافیک: نیلا شاه محمدی مجری: طرح و ساخت از نو (اتابک بهفروز) مساحت زیربنا: ۸۵ متر مربع اتمام پروژه: ۱۳۹۹

ادامه مطلب »
خانه نزدیک دفتر معماری آسو آب و آیینه جامعه معماران ایران

خانه نزدیک ، دفتر معماری آسو آب و آیینه

خانه نزدیک ، دفتر معماری آسو آب و آیینه موقعیت: ایران، سمنان، گرمسار معمار مسئول: محمد امینی تیم طراحی: محمد امینی، فاطمه ملکی، ملیکا غفاری، فاطمه بابایان مشاور عمران / سازه: گروه ساخت شرکت آسو آب و آیینه مهندس یا مشاور تاسیسات مکانیکی: صمدیان مهندس یا مشاور تاسیسات الکتریکی: جعفری

ادامه مطلب »

آپارتمان مسکونی فرایبورگ | دفتر معماری میان

آپارتمان مسکونی فرایبورگ | دفتر معماری میان موقعیت: ایران، اصفهان معماران: ابوذر صالحی، مهشید کریمی تیم طراحی: ابوذر صالحی، مهشید کریمی مساحت: ۱۲۳۰ متر مربع عکس: محمود گلستان نژاد سال: ۱۳۹۶ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.